Finanssiala tarjoaa Purralle verotuloja lisääviä kasvun eväitä: Uudet pitkäaikaisen sijoittamisen rahastot mahdollistettava Suomessa

• Pitkäaikaiseen sijoittamiseen tarkoitetut ELTIF-rahastot (European Long Term Investment Fund) edistäisivät tehokkaasti esimerkiksi vihreän ja digitaalisen siirtymän rahoitusta.
  • ELTIF-rahastot mahdollistaisivat vaihtoehtoisten sijoitusten tarjoamisen vähittäissijoittajille säännellyssä muodossa.
  • Tällä hetkellä Suomen tuloverolaki estää ei-ammattimaisille sijoittajille suunnatun ELTIF-rahaston perustamisen.
  • Veromuutos olisi helppo ja nopea tehdä eikä se vähentäisi valtion verotuloja, vaan lisäisi verotuloja Suomeen. Muu sääntely on jo olemassa.
Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Arno Ahosniemi tarjoaa valtiovarainministeri Riikka Purralle kasvun eväitä. Purran kuva: Lehtikuva / Emmi Korhonen. Kuvankäsittely: Finanssiala ry

Valtiovarainministeri Riikka Purra (ps) on peräänkuuluttanut verotuksellisia keinoja, joilla Suomen talous saataisiin nousuun. Talouskasvu vaatii investointeja, ja ihmiset pitäisi saada sijoittamaan niihin. Finanssiala ry (FA) ehdottaa, että verolainsäädäntöä muutettaisiin mahdollistamaan suomalaiset niin sanotut ELTIF-rahastot (European Long Term Investment Fund).

ELTIF-rahastojen sääntelyä yhtenäistävä ja yksinkertaistava EU-asetus tuli voimaan vuoden 2024 alusta. EU siis edistää rahastosijoittamisen monimuotoisuutta – nyt pitäisi Suomenkin toimia.

”Veromuutos olisi helppo ja nopea tehdä eikä se vähentäisi valtion verotuloja. ELTIF-rahastot mahdollistaisivat vaihtoehtoisten sijoitusten tarjoamisen vähittäissijoittajille säännellyssä muodossa ja sitä kautta rahoituksen kanavoimisen esimerkiksi listaamattomille yrityksille”, toteaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Arno Ahosniemi.

Laajempi kansankapitalismin kirjo

ELTIF-rahastoja pidetään tärkeänä keinona muun muassa vihreän ja digitaalisen siirtymän toteuttamisessa. Uudenlainen rahastomuoto toisi sijoittajille lisää vaihtoehtoja ja lisäisi valtion verotuloja.

”Jos ELTIF-rahastojen perustamista Suomeen ei mahdollisteta, ne perustetaan muualle, sillä kysyntää on. Nyt olisi Suomen hallituksella helppo paikka osoittaa, että se tukee aidosti kansankapitalismia, joka samalla edistää talouskasvua.”

ELTIF-rahastot ovat olleet varsin tuntematon rahastotyyppi juuri sääntelyesteiden takia, eivätkä ne ole saavuttaneet rahastoalan tai sijoittajien kiinnostusta. EU-sääntelyä viilattiin äskettäin niin, että näihin rahastoihin sovelletaan samoja säännöksiä kuin muihinkin sijoituksiin.

”Nyt olisi Suomen aika toimia ja tehdä tarvittavat muutokset verolainsäädäntöön. EU-sääntely mahdollistaa jo ELTIF-rahastot, ja kansallinen lainsäädäntökin on valmiina – ainoa este on Suomen verolainsäädäntö. Nyt olisi pikaisen uudistamisen paikka”, Ahosniemi kiteyttää.

Lisätietoa julkaisijasta Finanssiala ry

ASP-lainan houkuttelevuus ja kilpailukyky eivät saa hävitä tavallisille asuntolainoille – nyt näin uhkaa käydä, jos ympäristöministeriön kaavailut toteutuvat12.10.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Finanssiala ry (FA) kannattaa hallitusohjelman tavoitetta kehittää ASP-järjestelmää joustavammaksi, kannustavammaksi ja selkeämmäksi. Järjestelmään esitetään muutoksia, joiden FA arvioi lisäävän vain vähän ASP-järjestelmän suosiota. FA ehdottaa muun muassa omasäästöosuuden yhdenmukaistamista ensiasunnon ostajien lainakaton kanssa, jottei ASP-laina häviä kilpailukyvyssä tavalliselle asuntolainalle. Samasta syystä myös enimmäislaina-aika olisi pidennettävä 30 vuoteen ja lainan enimmäismäärä tulisi poistaa. Myös rajoitukset ASP:hen säästettyjen varojen alkuperään tulisi poistaa.

FA:n Miikkael Azaize lobbaa sekä Brysselin hallintokortteleissa että EU-vaikuttajien petankkiryhmässä3.10.2024 10:19:12 EEST | Tiedote

Miikkael Azaize työskentelee Finanssiala ry:n (FA) EU-asiantuntijana Brysselissä. Hän aloitti FA:ssa huhtikuussa 2024 ja siirtyi Brysseliin kesäkuun alussa. Juuri alkaneella EU-kaudella FA:n painopisteitä ovat muun muassa maltillisempi sääntely, pääomamarkkinoiden monipuolinen toiminta ja kestävä kasvu. Azaize edistää näitä tavoitteita muun muassa tapaamalla europarlamentaarikkoja ja virkamiehiä, luomalla kontakteja ja osallistumalla tapahtumiin ja seminaareihin. Azaize työskentelee Brysselissä pohjoismaisten finanssiyhdistysten yhteisessä toimistossa.

Fivalta hyvä päätös pitää asuntolainakatto ja pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus ennallaan1.10.2024 12:08:49 EEST | Tiedote

Finanssivalvonnan (Fiva) päätös pitää asuntolainakatto ja pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus ennallaan on perusteltu, toteaa Finanssiala ry. Asuntolainojen lainakatto eli enimmäisluototussuhde pysyy lakisääteisellä perustasollaan 90 prosentissa muille kuin ensiasunnon ostajille. Ensiasunnon ostajien lainakatto on 95 prosenttia. Pankkien muuttuva lisäpääomavaatimus pysyy 0 prosentissa.

Suomen talous kääntyy loivaan nousuun vuonna 2025 - FA kerää sivuilleen uusimmat talousennusteet19.9.2024 14:56:06 EEST | Tiedote

Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan ennusteen mukaan Suomen bruttokansantuote supistuu 0,2 prosenttia vuonna 2024. Vuonna 2025 talous kasvaa 1,4 prosenttia. Suomen Pankin ennusteen mukaan Suomen talous supistuu 0,5 prosenttia vuonna 2024. Vuonna 2025 talous kasvaa 1,1 prosenttia. Pellervon taloustutkimuksen PTT:n ennusteen mukaan talous supistuu tänä vuonna 0,4 prosenttia ja kasvaa ensi vuonna 1,1 prosenttia. Handelsbankenin ennusteen mukaan talous supistuu 0,2 prosenttia vuonna 2024 ja kasvaa 1,5 prosenttia vuonna 2025. Tutkimuslaitos Laboren ennusteen mukaan Suomen talous supistuu 0,2 prosenttia vuonna 2024. Vuosina 2025–2026 talous kasvaa 1,7 ja 1,8 prosenttia. Lisää pankkien, tutkimuslaitosten ja viranomaisten talousennusteita on Finanssiala ry:n verkkosivuillaan ylläpitämässä koosteessa.