Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Tahkoluoto Offshore Oy:n Tahkoluoto-Ulvila 400+110 kV -voimajohtohankkeen YVA-ohjelmasta (Satakunta, Varsinais-Suomi)

Tahkoluoto Offshore Oy on toimittanut 21.5.2024 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee voimajohtohanketta Porissa ja Ulvilassa. ELY-keskus on 4.10.2024 antanut tästä arviointiohjelmasta yhteysviranomaisen lausunnon.

Tahkoluoto Offshore Oy suunnittelee 400+110 kilovoltin voimajohtoa Porin Tahkoluodosta Ulvilaan Fingrid Oyj:n sähköasemalle. Hanke liittyy Tahkoluodon merituulivoimapuiston laajentamiseen, mikä vaatii sähkönsiirtoyhteyksien parantamista Tahkoluodon ja Ulvilan välillä.

YVA-menettelyssä tarkastellaan kahta reittivaihtoehtoa sekä hankkeen toteuttamatta jättämistä. Pohjoisemmassa vaihtoehdossa VE1 uuden voimajohdon reitti kulkee Lampaluodon, Porin saaristotien, Ämttöön, Puodan ja Kellahden kautta. Välillä Kellahti-Ulvila reitti sijoittuu olemassa olevan voimajohdon rinnalle. Vaihtoehdon pituus on noin 42 km. Eteläisessä vaihtoehdossa VE2 uusi voimajohto rakennetaan olemassa olevan voimajohdon rinnalle. Reitti kulkee Lampaluodosta Kolpanlahden pohjoisosan halki Skuutviikiin ja edelleen Kellahteen ja siitä Ulvilaan. Vaihtoehdon pituus on noin 38 km.

Arviointiohjelmasta toimitettiin yhteysviranomaiselle 18 lausuntoa ja 86 yksityishenkilön mielipidettä, joissa oli yhteensä 232 allekirjoittajaa. ELY-keskuksen arviointiohjelmasta antaman yhteysviranomaisen lausunnon mukaan hankkeen toteutusvaihtoehdot ovat riittävät, mutta myös sähkönsiirron toteuttamista meri- ja maakaapeleilla tulisi tarkastella yhtenä mahdollisena vaihtoehtona. Luontoselvityksiä on arviointiselostuksessa kuvattava tarkemmin ja maisemaan ja ihmisiin kohdistuvia vaikutuksia selvitettävä kattavasti. Lisäksi arviointiselostuksessa tulee kiinnittää huomiota etenkin maa- ja vesiluontoon ja Natura-alueisiin sekä kulttuuriympäristöön kohdistuviin vaikutuksiin. Myös yhteisvaikutusten arviointi sekä paikallisten asukkaiden huomioon ottaminen ja osallistaminen ovat hankkeessa erityisen tärkeitä, mikä korostui myös arviointiohjelmaan saapuneissa lausunnoissa ja mielipiteissä.

Seuraavaksi YVA-menettely etenee arviointiselostusvaiheeseen. Ympäristövaikutusten arvioinnissa ja arviointiselostusta laadittaessa tulee ottaa huomioon arviointiohjelma sekä yhteysviranomaisen lausunnossa ja muissa annetuissa lausunnoissa ja mielipiteissä esitetyt näkökohdat. Ympäristövaikutusten arviointimenettely eli YVA-menettely ei ole lupamenettely vaan sen avulla pyritään vähentämään tai kokonaan estämään hankkeen haitallisia ympäristövaikutuksia. Se on hankkeen suunnittelun apuväline, jonka tulokset on otettava huomioon hankkeen suunnittelussa ja lupaharkinnassa. YVA-menettely päättyy yhteysviranomaisen arviointiselostuksesta antamaan perusteltuun päätelmään.

Yhteysviranomaisen lausunto sekä arviointiohjelma liitteineen ovat kokonaisuudessaan nähtävinä ympäristöhallinnon verkkosivuilla osoitteessa www.ymparisto.fi/tahkoluoto-ulvila-voimajohto-YVA

Lisätietoja:

ylitarkastaja Sanna Mäkeläinen, puh. 0295 022 140
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Varsinais-Suomen ELY-keskus

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Uutta tietoa Kokemäenjoen merilohen ennallistamispotentiaalista: Kalateiden rakentaminen ei ELY-keskuksen mukaan parantaisi luontaisen lohikannan tilaa, ellei joen rakennusaste ratkaisevasti laske2.10.2024 10:35:06 EEST | Tiedote

Lohen luonnonkierron ennallistamisen suurin haaste Kokemäenjoessa on lajille soveltuvan lisääntymis- ja poikastuotantoalueiden vähäinen määrä. ELY-keskuksen arvion mukaan uusien selvityksien tulokset osoittavat, että Kokemäenjoen tilannetta ei merkittävästi parantaisi edes luonnonmukaisten kalateiden rakentaminen voimalaitosten yhteyteen. Merkittävin potentiaali lohen luonnonlisääntymiseen sijaitsee joen alajuoksulla ja Harjunpäänjoessa.

Uudet maanteiden hoitourakoitsijat aloittavat Kuusamon ja Kuhmon hoitourakoissa 1.10. (Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu)1.10.2024 14:52:55 EEST | Tiedote

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen toimialueella on kilpailutettu maanteiden hoitourakoitsijat Kuusamon ja Kuhmon hoitourakoihin. Kilpailutusten myötä alkavien maanteiden hoitourakoiden urakoitsijat vaihtuvat molemmissa urakoissa. Kuusamon urakoitsijana aloittaa Destia Oy ja Kuhmossa Terranor Oy. Alueurakoitsijat aloittavat viisivuotisen toimikautensa lokakuun alusta.