Terveydenhuollon ratkaisut juhlivat Vuoden digiteko -kisassa: voittajiksi unipoliklinikka ja e-terveysasema

Terveydenhuollon digitaaliset innovaatiot saivat eniten suosiota Vuoden digiteko -kilpailun yleisöäänestyksessä. Julkishallinnon sarjan voitti Tays Unipoliklinikka ja yritysten sekä startuppien sarjan MedicubeXin e-Terveysasema. Voittajat julkistettiin tänään Atea Focus -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa.

Ryhmä ihmisiä seisoo rivissä lavalla vihreän valaistuksen edessä, osa heistä pitelee palkintoja ja kukkakimppuja.
Vuoden digiteko -kilpailun voittajat Atea Focus -tilaisuudessa 9.10.2024 Helsingin Messukeskuksessa. Tays Uniklinikan Heidi-Maria Jokipalo, Nina Leppänen, Minna Lavikko ja Hannele Hasala sekä MedicubeXin Joona Kostamo, Taavi Laukkanen, Vili Kostamo ja Mari Ingman-Ikonen. Atte Mäläskä Atea Finland

Vuoden digiteko -kilpailun julkishallinnon sarjan on voittanut Pirkanmaan hyvinvointialueen Tays Unipoliklinikka. Vielä muutama vuosi sitten hoitotakuu ei toteutunut Taysin suurimmalla poliklinikalla, mikä käynnisti digitaalisen hoitopolun rakentamisen. Nyt unipoliklinikalla on digitalisaation keinoin onnistuttu purkamaan hoitojonot, pienennetty yhden hoitotapahtuman kulut 350 eurosta alle 150 euroon ja lyhennetty klinikkakäyntien keskimääräinen pituus tunnista 20 minuuttiin. Myös uniklinikan henkilöstötyytyväisyys on parantunut huimasti, kun rutiininomaisten tehtävien hoidosta säästynyt aika on voitu käyttää vaativampaan potilashoitoon.

”Toivottavasti voittomme innostaa kaikkia muitakin julkisella puolella työskenteleviä miettimään rohkeasti uudenlaisia digiratkaisuja työssään. Terveydenhoito kun on ollut Suomessa perinteisesti niin vanhanaikaista. Emme mekään mitään digiammattilaisia ole, mutta kun innostuimme miettimään, miten voisimme omaa työtämme helpottaa, ratkaisuja löytyi!” Tays Uniklinikan ylilääkäri Hannele Hasala kertoo.

Yritys- ja startup -sarjan voitti MedicubeXin kehittämä terveyden itsemittausasema. Tällä hetkellä asemia on käytössä kahdella hyvinvointialueella ja Helsingin kaupungilla. Itsemittausasemalla potilas saa omatoimisesti tietoa elintoiminnoistaan. Sensoreiden ja kameroiden avulla laite tunnistaa esimerkiksi diabeteksen ja aivoinfarktin riskitekijöitä ja auttaa arvioimaan, onko potilaan syytä hakeutua jatkotutkimuksiin. Koska testien ottaminen hoituu automaattisesti, säästyy terveydenhuollon ammattilaisten työaikaa varsinaiseen hoitotyöhön.

”On hienoa, että myös yksityisen puolen terveydenhoitoalan toimijat nousevat positiivisella tavalla esille. Terveysteknologia on yksi Suomen nopeimmin kasvavista vientialoista, joten innovaatiot ovat koko toimialalle tärkeitä. Vuoden digiteko -kilpailun voitto on hieno tunnustus työllemme, koska se kertoo, että olemme oikealla polulla”, MedicubeXin toimitusjohtaja Vili Kostamo sanoo.

Vuoden digiteko -kilpailun voittajat julkistettiin Atea Focus -tapahtumassa Helsingin Messukeskuksessa tänään keskiviikkona 9. lokakuuta. Yleisöäänestyksessä kisanneet kuusi finalistia valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Maria 01 -startup-kampuksen toimitusjohtaja Sarita Runeberg, hallitusammattilainen Anni Ronkainen, Puolustusvoimien sotatalouspäällikkö, kenraaliluutnantti Mikko Heiskanen, viestinnän asiantuntija Antti Isokangas sekä kilpailun järjestäneen Atea Finlandin toimitusjohtaja Juha Sihvonen. Viime vuoden voittajaa tuomaristossa edusti Siili Solutionsin Head of Maritime Sanna Vainionpää.

”Terveydenhuollon tilanne puhuttaa niin päättäjiä kuin kansalaisiakin, ja digitalisaatioon on ladattu valtavia odotuksia ongelmien ratkaisemiseksi. Siksi on hienoa, että tänä vuonna juuri terveydenhuollon digiratkaisut olivat niin laajasti edustettuina Vuoden digiteko -kilpailussa ja veivät lopulta myös molempien kategorioiden voiton”, Atea Finlandin markkinointi- ja viestintäjohtaja Hanna Vesenterä sanoo.

”Kilpailumme ytimessä on alusta lähtien ollut nostaa esiin digitalisaation valtava potentiaali parantaa ihmisten elämää, yhteiskuntia ja maailmaa. Tämän vuoden voittajat ja finalistit luovat jälleen toivoa paremmasta huomisesta ja kertovat, että Suomessa tehdään vaikuttavaa digitaalista kehitystyötä laajalla rintamalla.”

Muut finalistit

Julkishallinnon sarja

• Kansalliskirjasto: E-kirjasto
  • Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialue Pohde: Digitaalinen sote-keskus

Yritykset ja startupit

• Biocode: Biocode-hiilijalanjälkilaskuri
  • Diakonia ammattikorkeakoulu: Huono-osaisuus Suomessa -karttasivusto

Tays Uniklinikan Hannele Hasala ja Minna Laavikko
MedicubeXin Joona Kostamo ja Vili Kostamo
Lataa
Neljä ihmistä seisomassa lavalla, yksi heistä pitää kukkakimppua ja toinen palkintoa.
Tays Uniklinikan Nina Leppänen, Heidi-Maria Jokipalo, Minna Lavikko ja Hannele Hasala.
Lataa
Neljän henkilön ryhmä palkintojenjakotilaisuudessa, yksi heistä pitelee pokaalia ja toinen kunniakirjaa.
MedicubeXin Joona Kostamo, Vili Kostamo, Taavi Laukkanen ja Mari Ingman-Ikonen.
Lataa
Neljä henkilöä juhlistaa lavalla palkintojen kanssa, yksi heistä pitelee kukkakimppua.
MedicubeXin Joona Kostamo, Vili Kostamo, Taavi Laukkanen ja Mari Ingman-Ikonen
Lataa
Neljä naista seisoo yhdessä iloisina, yksi heistä pitelee kukkakimppua ja toinen esitelee kehystettyä todistusta.

Atea Finland

Atea Finland on IT-palvelutalo, joka auttaa asiakkaitaan luomaan tuottavamman ja mielekkäämmän työympäristön – rakennamme Suomea tietotekniikalla. Olemme toimineet Suomessa yli 30 vuotta, ja meillä on yli 700 ammattilaista luomassa joustavia ja tuottavia IT-ympäristön ratkaisuja ja palveluja.

Atea on Pohjoismaiden ja Baltian johtava IT-infrastruktuuritoimittaja, jonka palveluksessa on yli 8 000 työntekijää 88 paikkakunnalla Norjassa, Ruotsissa, Tanskassa, Suomessa, Liettuassa, Latviassa ja Virossa. Atea-konsernin liikevaihto vuonna 2023 oli 3,0 miljardia euroa, ja se on listattu Oslon pörssissä. https://www.atea.fi