Hämäläisyritykset ovat optimistisia haastavasta taloustilanteesta huolimatta

Hämäläisyritysten yleistunnelma on positiivisempi kuin viime keväänä, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta talouskyselystä. ”Alueemme yritysten yleistunnelma on koko maan lukuja optimistisempi, vaikka muutoin kasvuluvut eivät ole vielä koko maan keskimääräisellä tasolla. Tulokset ovat pitkälti samalla tasolla kuin toukokuussa”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala (Kuva: HNRI Oy)

Talouskyselystä selviää, että Hämeen kauppakamarin alueella vastanneiden hämäläisyritysten yleistunnelma on normaali tai jopa optimistisempi kuin viime keväänä. ”Vastanneista yrityksistä suhdannetunnelmaa kuvailee optimistiseksi tai jopa erittäin optimistiseksi lähes 19 prosenttia vastanneista yrityksistä, kun keväällä vastaava osuus oli 14 prosenttia”, Vanhala sanoo.

Tuloksista näkee hämäläisyritysten liikevaihdon ja työntekijämäärän olevan aika lailla samalla tasolla kuin toukokuussa. Vastanneista hämäläisyrityksistä hieman yli 70 prosenttia arvioi työntekijöiden määrän pysyvän edelleen ennallaan seuraavien kuuden kuukauden aikana. Toukokuussa vastaava osuus oli hiukan yli 65 prosenttia. Yrityksistä myös 12 prosenttia arvioi työntekijöiden määrän kasvavan hieman, kun toukokuussa osuus oli lähes 16 prosenttia.

Investoinneissa nähdään hyvin hienoista kasvua. Yli 15 prosenttia hämäläisyrityksistä kertoo investointiensa olevan suuremmat seuraavien 12 kuukauden aikana verrattuna edelliseen vastaavaan jaksoon, kun toukokuussa osuus oli 13 prosenttia.

Hämäläisyrityksistä liki 20 prosenttia kertoo tilauskannan olevan nyt suurempi verrattuna vuodentakaiseen. Toukokuussa vastaava osuus oli 12 prosenttia. Seuraavien kuuden kuukauden aikana tilauskanta pysyy nykyisellä tasolla.

Hämäläisyritysten toimintaa haastaa riittämätön kysyntä, ammattitaitoisen työvoiman puute ja jännittyneempi geopoliittinen tilanne. ”Vastanneista alueemme yrityksistä 11 prosenttia koki rahoituksen saatavuuden rajoittavaksi tekijäksi, kun vastaava osuus koko Suomessa on yli 15 prosenttia. Eli rahoituksen saatavuuden osalta meillä on tilanne muuta maata parempi”, Vanhala toteaa.

”Investoinnit, henkilöstömäärä ja tilauskannan kasvu kertovat pienistä orastavista kasvun signaaleista. Nyt ei ole aika jäädä paikoilleen ja lamaantua, vaikka taloustilanne on ollut pitkään haastava. Vielä tarvitaan sitkeyttä ja kannustan yrityksiä yhteistyöhön kasvun vauhdittamiseksi”, kannustaa Vanhala.

Katso kyselyn tulokset >>>

Kauppakamarien talouskysely tehtiin 24.-26.9.2024 ja siihen vastasi 1460 eri kokoista yritystä eri toimialoilta eri puolilta Suomea. Kyselyn aineisto on kerätty sähköpostitse kauppakamarien jäsenyrityksiltä. Kyselyyn on voinut vastata yhden kerran jäsenyritystä kohden. Hämeen kauppakamarin alueelta vastanneita yrityksiä oli 91, joista lähes 31 prosenttia on palvelualan yrityksiä ja yli 28 prosenttia on teollisuusyrityksiä. Kyselyyn vastanneet kattavat laajasti koko Hämeen kauppakamarin alueen toimialat. Vastanneista yrityksistä 77 prosenttia työllistää alle 50 henkilöä.

Hämeen kauppakamarin tehtävänä on edistää yritysten toimintaedellytyksiä ja vaikuttaa yhteiskunnalliseen päätöksentekoon yritysten kilpailukyvyn turvaamiseksi. Lisäksi Hämeen kauppakamari edistää alueensa yritysten verkostoitumista ja yhteistyötä sekä tarjoaa jäsenilleen tietoa, palveluja ja kontakteja. Hämeen kauppakamarin toiminta-alueeseen kuuluvat Päijät-Hämeen maakunta, Kuhmoinen sekä Kanta-Hämeen maakunnasta Hämeenlinnan ja Forssan seutukunnat.

Yritysten tarve sekä ammatti- että korkeakouluosaajista on kasvamassa10.10.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Yritysten rekrytointitarpeet kasvavat tulevaisuudessa merkittävästi Hämeen alueella, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta osaajakyselystä. ”Kyselyn vastausten perusteella on nähtävissä, että alueemme yritysten rekrytointitarpeet kasvavat erityisesti keskipitkällä aikavälillä. Kyselyn tulokset osoittavat myös huomattavaa kasvua korkeakoulutuksen tarpeelle”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämäläisyritykset luottavat sähkön riittävyyteen, mutta hinta huolestuttaa3.10.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Hämäläisyritykset luottavat sähkön riittävyyteen tulevana talvena, selviää Hämeen kauppakamarin tuoreimmasta talouskyselystä. ”Vaikka alueemme yritykset luottavat sähkön riittävyyteen, niin sähkön hinta huolestuttaa vastanneista yli kolmannesta. Kuten kuluttajat, myös yritykset voivat varautua hintavaihteluihin suojaamalla sähkön hinnan kiinteillä sopimuksilla tai hyödyntämällä pörssisähkön ja kiinteän hinnan yhdistelmäsopimuksia”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

Hämeen kauppakamari pitää hallituksen panostuksia kasvuun ratkaisevina4.9.2024 10:40:51 EEST | Tiedote

Hallituksen budjettiriihessä päättämät panostukset väyläinfraan ovat Hämeen kauppakamarin alueen elinkeinoelämälle erittäin tervetulleita. ”On tärkeää, että VT12 rahoitus on mukana hallituksen budjetissa ja valtatien parantaminen lähtee vihdoinkin käyntiin. Lisäksi tuleva verohyvitys puhtaan siirtymän suurille teollisille investoinneille toivottavasti lisää alueemme yritysten kasvua ja työpaikkoja”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.

HHJ-tutkinnon suorittaneet vahvistavat yritysten hallitusosaamista3.9.2024 09:51:18 EEST | Tiedote

Hallitustyöskentelyn osaamista mittaava Hyväksytty hallituksen jäsen HHJ-tutkinto järjestettiin elokuussa. Hämeen kauppakamarin HHJ-kurssin käyneistä 29 henkilöä suoritti tutkinnon hyväksytysti. Kauppakamari onnittelee tutkinnon suorittaneita. ”Hienoa, että saimme uusia hallitusammattilaisia vahvistamaan eri organisaatioiden hallitustyöskentelyä. HHJ-kurssin ja -tutkinnon suorittaneet tuovat lisää tärkeää osaamista alueemme yrityksiin”, toteaa Hämeen kauppakamarin toimitusjohtaja Anne Vanhala.