Kolmasosa suomalaisista sijoittaa säännöllisesti, miehet naisia useammin – halu sijoittaa silti yhtä yleistä eri sukupuolien välillä

S-Pankin teettämä, suomalaisten säästämistä ja sijoittamista sekä niihin liittyviä asenteita kartoittava kyselytutkimus kertoo, että vain puolet suomalaisista säästää ja kolmannes sijoittaa säännöllisesti. Sijoittaminen on huomattavasti yleisempää miesten kuin naisten keskuudessa. Tästä huolimatta halu sijoittaa, mikäli se olisi taloudellisesti mahdollista, on samaa tasoa naisten ja miesten välillä.

S-Pankin teettämän Suomalaisten taloustaidot -kyselytutkimuksen mukaan vain puolet suomalaisista säästää säännöllisesti, esimerkiksi kuukausittain. Lisäksi joka kuudes suomalainen haluaisi säästää, mutta se ei ole taloudellisesti mahdollista. Syinä ovat esimerkiksi korkeat elinkustannukset sekä epävarmuus omasta taloudellisesta tilanteesta. Säännöllinen säästäminen on yhtä yleistä eri sukupuolien välillä.

Kyselytutkimuksesta selviää, että suomalaisista peräti 43 prosenttia ei sijoita. Se, että ei sijoita, on yleisempää naisilla kuin miehillä. Ei-sijoittavia miehiä on 36 prosenttia, kun taas naisista joka toinen ilmoittaa, että ei sijoita. Syiksi vastaajat mainitsevat tulojen riittämättömyyden ja vaihtelevuuden sekä kokemuksen siitä, että sijoittamisen aloittaminen on hankalaa. Halukkuus sijoittaa on kuitenkin yhtä yleistä miesten ja naisten keskuudessa.

Yleisimmin suomalaiset laittavat sivuun alle 3 000 euroa vuodessa. Kymmenesosa säästää tai sijoittaa vuosittain yli 9 000 euroa.

”On hienoa huomata, että suomalaisten halukkuus säästää ja sijoittaa on yhtä yleistä sukupuolesta riippumatta. Samaan aikaan on haasteellista, että halukkuus ei siirry toiminnaksi yhtäläisellä tavalla. Koko kansakunnan vaurastumisen kannalta on tärkeää, että yhä useampi pääsee kiinni sijoittamiseen. Haluan kannustaa heitä, jotka eivät vielä sijoita mutta säästävät esimerkiksi säästötilille, kokeilemaan pienellä summalla oman pankin rahastovaihtoehdoista itselle sopivaa rahastoa”, kertoo S-Pankin valmennuspäällikkö Emilia Simola.

Miehet säästävät ja sijoittavat vaurastuakseen, naiset yllättäviin menoihin ja matkailuun

Kyselytutkimus paljastaa, että syyt säästää ja sijoittaa vaihtelevat voimakkaasti eri sukupuolten välillä. Miehet säästävät ja sijoittavat kasvattaakseen varallisuuttaan, kun taas naiset säästävät ja sijoittavat tyypillisesti matkusteluun ja yllättäviä menoja varten.

Viime vuosien haastavampi taloudellinen ympäristö on heijastunut osin myös suomalaisten säästämiseen ja sijoittamiseen. Säästämisen on viimeisen kahden vuoden aikana lopettanut kokonaan tai osittain noin viidennes. Suurimpina syinä ovat arjen menot ja tulotason heikkeneminen. Vaikka moni on kokenut tulotasonsa heikentyneen viime vuosina, lähes 60 prosenttia suomalaisista kokee pystyvänsä kattamaan tuloillaan menonsa vähintään melko helposti. Naiset kokevat menojen kattamisen haastavammaksi kuin miehet.

”Naisten ja miesten eriävät tavoitteet näyttävät ohjaavan myös tapaa säästää. On tärkeää kannustaa yhä useampia ohjaamaan osa säästöistään vaurastumiseen, jolloin sijoitushorisontti on huomattavasti pidempi ja rahastosäästäminen sitä kautta järkevä ratkaisu. Perheissä on myös tärkeää keskustella, onko kaikilla samanlaiset mahdollisuudet vaurastua samalla, kun perheen talouden menot on jaettu reilusti”, analysoi S-Pankin valmennuspäällikkö Emilia Simola.

Tutkimuksen toteutti Kantar Insights S-Pankin toimeksiannosta. Tutkimusaineisto kerättiin Kantarin internet-paneelissa 9.–14.8.2024. Tutkimukseen vastasi 1 030 yli 15-vuotiasta suomalaista. Vastaajajoukko edustaa 15–79-vuotiasta väestöä.

Suomalaisten taloustaidot -kyselytutkimuksen tulokset

S-Pankki on kotimainen pankki ja osa S-ryhmää. Olemme olemassa siksi, että jokaisella olisi mahdollisuus vähän rahakkaampaan huomiseen. Meillä on yli kolme miljoonaa asiakasta ja tunnemme asiakkaidemme arjen. Tuomme siihen helppoutta ja hyötyä muun muassa helppokäyttöisten digitaalisten palveluidemme avulla. Täyden palvelun pankkina olemme tukena elämän pienissä ja suurissa käännekohdissa. s-pankki.fi

S-Bankens ekonomiska prognos: Finländarnas köpkraft återhämtar sig gradvis – arbetsmarknadsläget försämras ytterligare, men ljusare tider väntar26.9.2024 08:00:00 EEST | Pressmeddelande

Enligt Janne Ronkanen, ekonom på S-Banken, väntas Finlands ekonomi till en början växa långsamt, men kraftigare från och med nästa år när den inhemska efterfrågan stärks tack vare lägre räntor. Privathushållens köpkraft stärks gradvis i takt med att lönerna stiger mer än inflationen, räntorna sjunker och arbetsmarknaden vänder uppåt nästa år. Innan dess kommer sysselsättningen att nå sin lägsta nivå ännu i år.

S-Pankin talousennuste: Suomalaisten ostovoima elpyy asteittain – työmarkkinatilanne heikkenee vielä, minkä jälkeen edessä valoisammat ajat26.9.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

S-Pankin ekonomistin Janne Ronkasen mukaan Suomen taloudessa on odotettavissa aluksi hentoista mutta ensi vuodesta alkaen voimakkaampaa talouskasvua, kun kotimainen kysyntä voimistuu korkojen laskun seurauksena. Kotitalouksien ostovoima vahvistuu asteittain, kun palkat nousevat inflaatiota enemmän, korot laskevat ja työmarkkinoilla nähdään ensi vuonna käänne parempaan. Tätä ennen työllisyystilanne käväisee pohjalukemissa vielä tänä vuonna.

S-Pankin poliisille tekemä tutkintapyyntö petoksesta kesällä 2022 etenee syyteharkintaan17.9.2024 12:30:00 EEST | Tiedote

S-Pankki teki syksyllä 2022 poliisille tutkintapyynnön. Poliisitutkinta on nyt saatu päätökseen ja tutkinnan mukaan asiassa on kaksi henkilöä pääepäiltyinä törkeästä maksuvälinepetoksesta ja törkeästä rahanpesusta. Tutkinnan mukaan rikoksesta epäillyt hyödynsivät S-Pankin järjestelmätoimittajan ohjelmistossa ollutta virhettä. Seuraavaksi asia etenee syyteharkintaan.

Kyselytutkimus: Suomalaisten kokemus henkilökohtaisesta taloudellisesta tilanteestaan polarisoitunut, myös talousosaamisessa suuria eroja9.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kokemus henkilökohtaisesta taloudellisesta tilanteesta on polarisoitunut viimeisen kahden vuoden aikana, selviää S-Pankin teettämästä Suomalaisten taloustaidot -kyselytutkimuksesta. Samaan aikaan arvio omista taloustaidoista on jakautunut voimakkaasti, mikä vaikuttaa haluun ja kykyyn säästää ja sijoittaa.