Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde

Hyvinvointialue hyödyntää tekoälyä kielenkäännöksissä – tekoäly parantaa tuottavuutta ja lisää monikielisen sisällön määrää

Jaa

Hyvinvointialue on ottanut käyttöön tekoälypohjaisia ratkaisuja käännöstyössä. Diplomityöntekijä Miia Martikaisen tutkimuksen mukaan käännösten tuottaminen tekoälyavusteisesti oli jopa 37 % nopeampaa verrattuna ilman tekoälyä tuotettuun käännökseen, ja noin joka kahdeksas tekoälyn kääntämä virke ei vaatinut lainkaan kääntäjän jälkieditointia.

Tutkittu tieto tukee tekoälyn vastuullista käyttöä

Hyvinvointialueella kiinnitetään erityistä huomiota tekoälyn vastuulliseen käyttöön, ja siksi tekoälykokeilujen vaikuttavuus todennetaan tutkimuksen kautta. Miia Martikaisen tutkimus osoittaa, että tekoäly voi merkittävästi parantaa käännöstyön sujuvuutta ja tuottavuutta. Tutkimuksessa tarkasteltiin kielenkääntäjien työn muutoksia tekoälyn käyttöönoton myötä, ja tulokset ovat lupaavia, vaikka otanta on vielä rajallinen.

Tavoitteena oli selvittää tekoälyratkaisun vaikutuksia kielenkäännösten tuottavuuteen sekä arvioida tekoälyratkaisun tuottaman konekäännöksen laatua ja käyttäjäkokemusta.

– Tutkimus pyrittiin toteuttamaan mahdollisimman todenmukaisissa olosuhteissa. Näin saimme tietoa siitä, mitä hyötyjä tekoälyratkaisu tuo arkisessa käytössä ja millaisia haasteita käyttöönotossa mahdollisesti on tullut vastaan, Martikainen kuvaa.

Vastuullisen käytön kannalta on tärkeää, että ihminen osaa kouluttaa ja käyttää tekoälyä.

– Tekoäly on monessa asiassa tosi hyödyllinen, mutta pohjatyö täytyy tehdä huolella, että saadaan maksimaalinen hyöty, todetaan tutkimuksen käyttäjähaastatteluissa.

Käännöstyön tehokkuus ja tasalaatuisuus kasvaa tekoälyn myötä

Tutkimuksen mukaan tekoälykäännöksen tarkistaminen ja muokkaaminen oli keskimäärin 37 % nopeampaa kuin tyhjästä aloitettu käännös. Noin joka kahdeksas tekoälyn kääntämä virke ei vaatinut lainkaan kääntäjän jälkieditointia.  

– Käännöstiimi tunnisti, että tekoälymallia voidaan edelleen kehittää vastaamaan paremmin hyvinvointialueen tarpeita. Siihen nähden tulokset ovat lupaavia, sillä jo tämänhetkisellä versiolla tunnistettiin huomattavaa potentiaalia nopeuttaa käännöstehtäviä, Martikainen luonnehtii.

Tekoälyn käyttö käännöstyössä osoittautui tutkimustulosten perusteella erittäin rohkaisevaksi, ja teknologian kehittyessä odotetaan entistä suurempia parannuksia käännösten laatuun ja tuotannon tehokkuuteen. Lisäksi tekoälyosaamisen kehittäminen nousee keskeiseen rooliin, jotta voidaan täysimääräisesti hyödyntää teknologian tarjoamat mahdollisuudet ja varmistaa kääntäjien valmius muuttuviin vaatimuksiin. 

Tekoäly tukee sujuvaa kaksikielisyyttä

Tekoälyn rooli käännöstyössä kasvaa jatkossa, ja käännöstyö muuttuu kohti koneen tekemän käännöksen tarkastamista ja laadun parantamista.

Kaksikielisyys on tärkeä arvo hyvinvointialueella, ja siksi se on ottanut käyttöön koko henkilöstölle käännössovelluksen suomi-ruotsi-käännöksiä varten. Käännössovellus parantaa   kielellisten oikeuksien toteutumista, ja   käännökset valmistuvat aiempaa nopeammin. Tekoälykääntäjän ansiosta erityisesti sisäisen ruotsinkielisen ohjeistuksen ja viestinnän saatavuus on parantunut. 

Työntekijöiden palautteen mukaan tekoälykääntäjä nopeuttaa ja sujuvoittaa työtä. 
– Ehdottomasti käytän ja tuotan sisältöä paljon enemmän ruotsiksi, palautteissa todetaan

Kannustavien tulosten rohkaisemana tekoälyratkaisujen kehitystyö jatkuu aktiivisesti. ja painopiste on tehokkuudessa ja käyttäjäystävällisyydessä. Ratkaisuja laajennetaan asiakas- ja potilasviestintään lähitulevaisuudessa. 

Aikaa vaativampaan asiakastyöhön

Monikielisyys on yksi tekoälyn hyödyntämisen painopisteistä Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueella. Hyvinvointialue haluaa olla edelläkävijänä varmistamassa, että asukkaat saavat palvelunsa laadukkaasti, nopeasti ja omalla äidinkielellään.

Tekoälyn käyttöönotto nopeuttaa käännösprosessia ja vapauttaa henkilöstön aikaa inhimillistä harkintaa vaativiin tehtäviin. Näin asiantuntijat voivat keskittyä enemmän asiakaspalveluun ja päätöksentekoon, mikä parantaa palvelujen laatua ja saavutettavuutta kaikille asukkaille. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.

Twitter: @LUhyvinvointi@LUpelastus

Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue@LansiUudenmaanPelastuslaitos

LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue

Verkkosivut: www.luvn.fi 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde

Västra Nylands välfärdsområde har valt Lifecare-helheten som sitt klient- och patientdatasystem​18.12.2024 12:27:51 EET | Tiedote

Konkurrensutsättningen av helhetslösningen för klient- och patientdatasystemet för Västra och Östra Nylands välfärdsområden har kommit till upphandlingsbeslutet. Upphandlingsenheten fick anbud på systemet från tre företag: CGI Finland Oy, Mediconsult Oy och Tietoevry Finland Oy. De erbjudna systemen jämfördes med avseende på pris och kvalitet. På grundval av jämförelsen vann Tietoevry Finland Oy anbudstävlingen. CGI Finland Oy valdes som reservleverantör.​

Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue valitsi Lifecare-kokonaisuuden asiakas- ja potilastietojärjestelmäkseen​18.12.2024 12:20:14 EET | Tiedote

Länsi- ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueiden asiakas- ja potilastietojärjestelmän kokonaisratkaisun kilpailuttaminen on edennyt hankintapäätökseen. Hankintayksikkö sai tarjoukset järjestelmästä kolmelta yritykseltä CGI Suomi Oy:lta, Mediconsult Oy:lta ja Tietoevry Finland Oy:lta. Tarjottuja järjestelmiä vertailtiin hinnan ja laadun osalta. Vertailun perusteella tarjouskilpailun voitti Tietoevry Finland Oy. Varatoimittajaksi valittiin CGI Suomi Oy.​​

Välfärdsområdesstyrelsen godkände strategiska principer för gemenskapsboende inom tjänsterna för äldre och funktionshinderservicen16.12.2024 19:02:33 EET | Tiedote

Under sitt sammanträde behandlade välfärdsområdesstyrelsen en översikt över hyresavtalsförhandlingarna med kommunerna. Dessutom utsåg välfärdsområdesstyrelsen en representant till HUS-sammanslutningens stämma och gav handlingsdirektiv till representanten. Styrelsen godkände även riktlinjerna för god förvaltningssed och de etiska principerna.

Ankarverksamheten för ungdomar fortsätter i Västra Nyland16.12.2024 16:37:51 EET | Tiedote

Ankarverksamheten för ungdomar bedrivs aktivt som ett samarbete mellan flera myndigheter på Västra Nylands välfärdsområde på olika sätt. Ankarverksamheten fortsätter som vanligt i välfärdsområdet, endast det separata Ankkarteamet i Lojo, Vichtis och Högfors som har två anställda, ansluts till en större helhet. Anställda inom ankarverksamheten kommer framöver att arbeta i välfärdsområdet som en del av ett större team. Ankarmodellen har gett bra resultat inom hela välfärdsområdet. Ankarverksamheteten strävar efter att främja välbefinnande bland ungdomar i ett tidigt skede och förebygga brott. Ankarverksamheten integreras starkare in i välfärdsområdets - Västra Nylands välfärdsområde har åtagit sig att utveckla Ankarverksamheten tillsammans och i samarbete med kommunerna och polisen. Även styrgruppen för Ankarverksamheten fortsätter som vanligt i Västra Nyland, berättar Mari Ahlström som är serviceområdesdirektör för tjänster för barn, unga och familjer. Målet med verksamheten är att förh

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye