Välfärdsområdet drar nytta av artificiell intelligens i översättningar – förbättrar produktiviteten och ökar mängden flerspråkigt innehåll
Välfärdsområdet har i översättningsarbetet implementerat lösningar som grundar sig på artificiell intelligens. Enligt resultaten som framgår av Miia Martikainens diplomarbete var det upp till 37 procent snabbare att producera en översättning med stöd av artificiell intelligens jämfört med en översättning som tagits fram utan artificiell intelligens. Ungefär var åttonde mening som var översatt med artificiell intelligens krävde ingen efterredigering av översättaren.
Faktabaserad kunskap stödjer ansvarsfull användning av artificiell intelligens
Vid välfärdsområdet ägnas särskild uppmärksamhet åt ansvarsfull användning av artificiell intelligens, och därför bekräftas AI-försökens effektivitet genom forskning. Miia Martikainens undersökning visar att artificiell intelligens kan förbättra smidigheten och produktiviteten i översättningsarbetet på ett avsevärt sätt. I undersökningen låg fokus på förändringarna i översättarnas arbete i och med införandet av artificiell intelligens. Resultaten är lovande, även om materialets omfattning ännu är begränsad.
Målet var att utreda hur AI-lösningen påverkar översättningarnas produktivitet, samt att utvärdera kvaliteten och användarupplevelsen av maskinöversättningen som AI-lösningen genererar.
– Målet var att genomföra undersökningen under så realistiska förhållanden som möjligt. Vi fick på så sätt information om vilka fördelar AI-lösningen ger i vardagen och hurdana utmaningar som möjligen har uppstått vid implementering, förklarar Martikainen.
Med tanke på ansvarsfull användning är det viktigt att personen kan utbilda och använda artificiell intelligens.
– Artificiell intelligens är mycket nyttigt i många avseenden, men för att det ska vara möjligt att uppnå den maximal nyttan krävs ett omsorgsfullt grundarbete, sägs det i undersökningens intervjuer med användarna.
Artificiell intelligens ökar effektiviteten och enhetligheten i översättningsarbetet
Enligt undersökningen var det i genomsnitt 37 procent snabbare att korrekturläsa och redigera en AI-översättning, än att göra en översättning från noll. Ungefär var åttonde mening som översatts med artificiell intelligens krävde ingen efterredigering av översättaren.
– Översättarteamet ansåg att det är möjligt att utveckla AI-modellen vidare så att den uppfyller välfärdsområdets behov på ett bättre sätt. Med tanke på detta är resultaten lovande, eftersom man identifierade betydande potential för snabbare översättningar redan med den nuvarande versionen, beskriver Martikainen.
Forskningsresultaten om användningen av artificiell intelligens i översättningsarbetet var mycket uppmuntrande och när teknologin utvecklas kan man förvänta sig ännu större kliv i översättningarnas kvalitet och produktivitet. Dessutom kommer utvecklingen av AI-kunskaperna att spela en central roll för att det ska vara möjligt att nyttja de möjligheter som tekniken erbjuder och säkerställa översättarnas beredskap inför de nya kraven.
AI stödjer smidig tvåspråkighet
Artificiella intelligensens roll i översättningsarbete kommer att öka i framtiden, och översättningsarbetet handlar alltmer om att granska och förbättra kvaliteten på maskinöversättningar.
Att vara tvåspråkig är en viktig värdering i välfärdsområdet, och organisationen har därför infört en applikation som hela personalen kan använda för översättningar mellan finska och svenska. Översättningsapplikationen förbättrar tillgodoseendet av de språkliga rättigheterna, och översättningarna blir färdiga snabbare än tidigare. Tack vare AI-översättaren har särskilt tillgången till interna anvisningar och intern kommunikation på svenska blivit bättre.
Enligt medarbetarnas feedback gör den artificiella intelligensen arbetet snabbare och smidigare.
– Jag använder och producerar absolut mycket mer innehåll på svenska, konstateras det i feedbacken.
Tack vare de positiva resultaten fortsätter den aktiva utvecklingen av AI-lösningar, där fokus ligger på effektivitet och användarvänlighet. Lösningarna kommer att utvidgas till klient- och patientkommunikationen inom en snar framtid.
Mer tid för krävande klientarbete
Flerspråkighet är ett av prioritetsområdena för utnyttjandet av artificiell intelligens i Västra Nylands välfärdsområde. Välfärdsområdet vill vara en föregångare när det gäller att garantera att invånarna får sina högklassiga tjänster snabbt och på sitt eget modersmål.
Införandet av artificiell intelligens gör översättningsprocessen snabbare och ger de anställda mer tid att fokusera på uppgifter som kräver mänskligt omdöme. På så sätt kan experterna fokusera mer på kundservice och beslutsfattande, vilket förbättrar tjänsternas kvalitet och tillgänglighet för alla invånare.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heidi PaalProjektipäällikkö
Tekoälyavusteinen kääntäminen
Veera VihulaKehittämispäällikkö
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialueen tekoälyohjelman ohjelmapäällikkö
Johan SanmarkTKI-johtaja
Puh:+358400409564johan.sanmark@luvn.fiLänsi-Uudenmaan hyvinvointialue järjestää sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimen palvelut Espoon, Hangon, Inkoon, Karkkilan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Lohjan, Raaseporin, Siuntion ja Vihdin asukkaille.
Twitter: @LUhyvinvointi, @LUpelastus
Facebook: @LansiUudenmaanHyvinvointialue, @LansiUudenmaanPelastuslaitos
LinkedIn: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
YouTube: Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue
Verkkosivut: www.luvn.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue – Västra Nylands välfärdsområde
Västra Nylands välfärdsområde har valt Lifecare-helheten som sitt klient- och patientdatasystem18.12.2024 12:27:51 EET | Tiedote
Konkurrensutsättningen av helhetslösningen för klient- och patientdatasystemet för Västra och Östra Nylands välfärdsområden har kommit till upphandlingsbeslutet. Upphandlingsenheten fick anbud på systemet från tre företag: CGI Finland Oy, Mediconsult Oy och Tietoevry Finland Oy. De erbjudna systemen jämfördes med avseende på pris och kvalitet. På grundval av jämförelsen vann Tietoevry Finland Oy anbudstävlingen. CGI Finland Oy valdes som reservleverantör.
Länsi-Uudenmaan hyvinvointialue valitsi Lifecare-kokonaisuuden asiakas- ja potilastietojärjestelmäkseen18.12.2024 12:20:14 EET | Tiedote
Länsi- ja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueiden asiakas- ja potilastietojärjestelmän kokonaisratkaisun kilpailuttaminen on edennyt hankintapäätökseen. Hankintayksikkö sai tarjoukset järjestelmästä kolmelta yritykseltä CGI Suomi Oy:lta, Mediconsult Oy:lta ja Tietoevry Finland Oy:lta. Tarjottuja järjestelmiä vertailtiin hinnan ja laadun osalta. Vertailun perusteella tarjouskilpailun voitti Tietoevry Finland Oy. Varatoimittajaksi valittiin CGI Suomi Oy.
Välfärdsområdesstyrelsen godkände strategiska principer för gemenskapsboende inom tjänsterna för äldre och funktionshinderservicen16.12.2024 19:02:33 EET | Tiedote
Under sitt sammanträde behandlade välfärdsområdesstyrelsen en översikt över hyresavtalsförhandlingarna med kommunerna. Dessutom utsåg välfärdsområdesstyrelsen en representant till HUS-sammanslutningens stämma och gav handlingsdirektiv till representanten. Styrelsen godkände även riktlinjerna för god förvaltningssed och de etiska principerna.
Aluehallitus hyväksyi ikääntyneiden ja vammaispalvelujen yhteisöllisen asumisen strategiset periaatteet16.12.2024 18:59:03 EET | Tiedote
Aluehallitus käsitteli kokouksessaan katsauksen vuokrasopimusneuvotteluista kuntien kanssa. Lisäksi aluehallitus päätti HUSin yhtymäkokousedustajasta ja antoi toimiohjeen yhtymäkokousedustajalle sekä hyväksyi ohjeen hyvästä hallintotavasta ja eettisistä periaatteista hyvinvointialueella.
Ankarverksamheten för ungdomar fortsätter i Västra Nyland16.12.2024 16:37:51 EET | Tiedote
Ankarverksamheten för ungdomar bedrivs aktivt som ett samarbete mellan flera myndigheter på Västra Nylands välfärdsområde på olika sätt. Ankarverksamheten fortsätter som vanligt i välfärdsområdet, endast det separata Ankkarteamet i Lojo, Vichtis och Högfors som har två anställda, ansluts till en större helhet. Anställda inom ankarverksamheten kommer framöver att arbeta i välfärdsområdet som en del av ett större team. Ankarmodellen har gett bra resultat inom hela välfärdsområdet. Ankarverksamheteten strävar efter att främja välbefinnande bland ungdomar i ett tidigt skede och förebygga brott. Ankarverksamheten integreras starkare in i välfärdsområdets - Västra Nylands välfärdsområde har åtagit sig att utveckla Ankarverksamheten tillsammans och i samarbete med kommunerna och polisen. Även styrgruppen för Ankarverksamheten fortsätter som vanligt i Västra Nyland, berättar Mari Ahlström som är serviceområdesdirektör för tjänster för barn, unga och familjer. Målet med verksamheten är att förh
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme