Fingrid on valinnut reitin voimajohdolle Vaalasta Laukaaseen
Kantaverkkoyhtiö Fingrid on valinnut reitin Vaalan ja Laukaan väliselle voimajohtohankkeelle (Metsälinjan vahvistaminen). Johtoreittivalinta tukeutuu ympäristövaikutusten arviointiin ja saatuun palautteeseen. Energiajärjestelmän peruspilarina toimivan kantaverkon uusi voimajohto turvaa osaltaan sähkönsiirron käyttövarmuutta ja mahdollistaa ilmastotavoitteiden saavuttamista Suomessa.

Uutta 400+110 kilovoltin voimajohtoa suunnitellaan pääosin purettavan 220 kilovoltin voimajohdon paikalle (noin 252 km) ja nykyisen 400 kilovoltin voimajohdon rinnalle (noin 45 km). Lisäksi reitillä on muutama lyhyt uuteen maastokäytävään sijoittuva tekninen vaihtoehto. Voimajohto sijoittuu Vaalan, Siikalatvan, Haapaveden, Kärsämäen, Haapajärven, Reisjärven, Pihtiputaan, Kinnulan, Karstulan, Saarijärven, Multian, Uuraisen, Äänekosken, Laukaan ja Jyväskylän kuntien alueelle.
Uusi voimajohtoyhteys on tarpeen, koska nykyiset kantaverkkoyhteydet eivät tule riittämään kaiken Ruotsista tuodun ja pohjoisessa Suomessa tuotetun sähkön siirtämiseen etelän kulutuskohteisiin. Hankkeen toteuttaminen mahdollistaa tuulivoiman rakentamisen ja edistää Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamista sekä ylläpitää riittävää sähkön omavaraisuutta Suomessa.
YVA-yhteysviranomaisena toimineen Keski-Suomen ELY-keskuksen päätelmä ympäristövaikutuksista saatiin kesäkuussa 2024. Fingrid on valinnut jatkosuunnitteluun etenevän johtoreitin tukeutuen YVA-menettelyn tuottamaan ympäristötietoon ja palautteeseen.
YVA-arvioinnin ja palautteen avulla jatkosuunnitteluun valitut reitit
Reittiosuudella A-B (Nuojuankangas - Haapajärvi) uusi voimajohto sijoittuu nykyisen 220 kV voimajohdon Petäjävesi-Nuojua paikalle. Teknisenä vaihtoehtona Haapajärven Kuusaassa oli Hirsinevan luonnonsuojelualueen kierto uudessa maastokäytävässä (A-B1). Hirsinevan kiertävää teknistä vaihtoehtoa tarkistettiin selostusvaiheessa lähemmäksi Hirsinevan suojelualuetta saadun palautteen perusteella. Siirto mahdollistui alustavissa tuulivoimahankesuunnitelmissa tapahtuneiden muutosten seurauksena. Valittiin Hirsinevan Natura-aluetta kiertävä vaihtoehto, joka vahvistaa suojelualueen säilymistä. Vaihtoehdon lyhentämisellä puolestaan haettiin etäisyyttä asutukseen.
Toisena teknisenä vaihtoehtona tarkasteltiin Haapajärven Aholan Aholanjärven kiertävää vaihtoehtoa uudessa maastokäytävässä (A-B2). Selostusvaiheessa muodostettiin palautteiden perusteella uusi tekninen vaihtoehto, joka kiertää Aholanjärven itäpuolitse. Valittiin kiertovaihtoehto, jolloin vältytään rakentamasta vesistöön (1-2 pylvästä) ja saadaan lisäetäisyyttä asutukseen.
Reittiosuudella B-E (Haapajärvi - Multia) uusi voimajohto sijoittuu nykyisen 220 kV voimajohdon paikalle ja nykyisen 400 kV voimajohdon rinnalle, sijoittuen sen länsipuolelle. Osuudella ei tarkasteltu teknisiä vaihtoehtoja.
Reittiosuus E-F (Multia - Laukaan Pukkipohja) noudattaa nykyisen 400 kV voimajohdon Vihtavuori-Alajärvi reittiä sijoittuen pääosin sen rinnalle, nykyisen voimajohdon pohjois-/itäpuolelle. Asutusta kiertävinä teknisinä vaihtoehtoina tarkasteltiin Uuraisten Niinijärvellä (E-F1) nykyisen voimajohdon ja uuden voimajohdon sivuttaissiirtoa Uuraisten Hirvikylän Heinäsuolla (E-F2) sijoittuen uuteen maastokäytävään. Selostusvaiheessa sivuttaissiirtoa pidennettiin lännen suuntaan, jolla vältetään johtoalueen sijoittuminen luonnonsuojelutarkoituksiin varatulle alueelle. Valittiin Niinijärvellä sivuttaissiirto, jossa samalla kierretään suojelualue. Heinäsuon tilanne ratkaistaan yleissuunnitteluvaiheessa.
Reittiosuudella F-G (Laukaan Pöykynmäki - Laukaan Kaakonlampi) muodostettiin pääreitti ilman teknistä vaihtoehtoa. Voimajohto rakennetaan uuteen maastokäytävään ja johtoalueen leveys on noin 96 metriä. Nykyinen 400 kV voimajohto siirretään rakennettavan voimajohdon rinnalle uuteen maastokäytävään. Nykyisen voimajohdon vanha johtoalue vapautuu.
Reittiosuudella G-H (Laukaan Kaakonlampi - Laukaan Kuikkalampi) uusi voimajohto rakennetaan nykyisten yhden 400 kV ja kahden 110 kV voimajohtojen itäpuolelle, näiden rinnalle. Osuuden alkuosassa uusi voimajohto sijoittuu 400 kV voimajohdon rinnalle sen pohjoispuolelle, ja 110 kV voimajohtojen kohdalla uudelle voimajohdolle tehdään sivuttaissiirto, minkä jälkeen uusi johto rakennetaan ylitettyjen molempien pienempien voimajohtojen rinnalle, niiden pohjoispuolelle. Osuudella ei tarkasteltu teknisiä vaihtoehtoja.
Reittiosuudella H-I (Laukaan Kuikkalampi - Laukaan Ilvesmäki) uusi voimajohto rakennetaan nykyisten yhden 400 kV ja kahden 110 kV voimajohtojen itä-/pohjoispuolelle, näiden rinnalle.
Iso-Ahvenlammella muodostettiin uusi pääreitti ilman teknistä vaihtoehtoa. YVA-ohjelmassa esitetty nykyisen voimajohdon rinnalle sijoittuva pääreitti sekä Iso Ahvenlampea pohjoispuolitse kiertävä tekninen vaihtoehto hylättiin loma-asutukseen kohdistuvien vaikutusten takia. Uusi suunniteltu johtoreitti kiertää Ahvenlammen eteläpuolitse. Samalla siirretään nykyinen 400 kV voimajohto samaan uuteen maastokäytävään, jolloin nykyinen johtoalue Ahvenlammen poikki vapautuu.
Rajajärven Jaakkolassa on tarkasteltu asutusta kiertävää teknistä vaihtoehtoa (H-I1). Jaakkolan ratkaisu valitaan yleissuunnitteluvaiheessa.
Reittiosuudella I-J (Laukaan Ilvesmäki - Jyväskylän Vehmasmäki) uusi voimajohto rakennetaan neljän muun voimajohdon rinnalle, niiden itäpuolelle. Samassa johtokäytävässä ovat nykyiset Fingridin 400 kV ja kahden 110 kV voimajohdot ja Elenian 110 kV voimajohto. Osuudella tarkasteltiin Koivikon asutusta kiertävää teknistä vaihtoehtoa (I-K1). Selostusvaiheessa muodostettiin uusi itäinen tekninen vaihtoehto, joka sijoittuu Koivikon mäen reunalle kiertäen koko Vehmasmäen. Valittiin vaihtoehdoista sijoittuminen nykyisten voimajohtojen rinnalle.
Reittiosuudella J-K (Jyväskylän Vehmasmäki - Laukaan Vihtavuori) uusi voimajohto rakennetaan Elenian 110 kV voimajohdon rinnalle Vehmasmäen poikki Vihtavuoren sähköasemalle. Poikkileikkausväli on vaihtoehtoinen aiempaan poikkileikkausosuuteen lukeutuvan Koivikon teknisen vaihtoehdon I-K1 kanssa. Osuudella ei tarkasteltu erillisiä teknisiä vaihtoehtoja.
Hankkeen jatkosuunnittelu etenee maastotutkimuksilla, joiden perusteella määritetään tarkempi johtoreitti ja voimajohtopylväiden sijainnit. Maanomistajiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti.
Alustavan aikataulun mukaan voimajohdon rakentamisen edellyttämät maastotutkimukset ja yleissuunnittelu tehdään vuosina 2026–2027. Voimajohdon rakentamisen arvioidaan tapahtuvan vuosina 2028–2030.
Lisätietoja:
Pasi Saari, Fingrid Oyj, johtoreitit tekninen asiantuntija, puh. 030 395 5178
Sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi
Tietoja julkaisijasta
Fingrid on suomalaisten kantaverkkoyhtiö. Turvaamme asiakkaille ja yhteiskunnalle kustannustehokkaasti varman sähkön ja muovaamme tulevaisuuden puhdasta ja markkinaehtoista sähköjärjestelmää.
Fingrid välittää. Varmasti.
www.fingrid.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Fingrid Oyj
Fingridin talous- ja rahoitusjohtaja Jukka Metsälä irtisanoutunut28.4.2025 13:55:00 EEST | Tiedote
Fingrid Oyj:n talous- ja rahoitusjohtaja, DI, MBA Jukka Metsälä on irtisanoutunut yhtiön palveluksesta. Hänen viimeinen työpäivänsä yhtiössä on 31.7.2025. Metsälä siirtyy Fingridistä CableCrew Oy:n toimitusjohtajaksi 1.8.2025 alkaen.
Fingrid’s CFO Jukka Metsälä has resigned28.4.2025 13:55:00 EEST | Press release
Fingrid Oyj’s Chief Financial Officer, M.Sc., MBA Jukka Metsälä has given notice that he will be stepping down from his role in the company. His last day on the job is 31 July 2025. Metsälä will become Managing Director of CableCrew Oy as of 1 August 2025.
Fingrid-konsernin johdon katsaus 1.1.−31.3.202528.4.2025 13:48:12 EEST | Tiedote
Fingrid noudattaa arvopaperimarkkinalain mukaista puolivuosiraportointia ja julkistaa vuoden kolmen ja yhdeksän ensimmäisen kuukauden osalta johdon katsaukset, joissa esitetään yhtiön taloudellista ja muuta kehitystä kuvaavia keskeisiä tietoja. Johdon katsauksessa esitetyt tiedot koskevat Fingrid-konsernin kehitystä tammi-maaliskuussa 2025 ja vastaavalla jaksolla 2024, ellei toisin ole mainittu. Tässä esitetyt luvut ovat laadittu kansainvälisten tilinpäätösstandardien (International Financial Reporting Standards IFRS) mukaisesti. Johdon katsaus ei ole IAS 34 –standardin mukainen osavuosikatsaus. Luvut ovat tilintarkastamattomat. Fingridin kantaverkon siirtovarmuus oli korkea 100 (99,99991) prosenttia ja sähkön riittävyys oli hyvä. Lauhan talven vuoksi Suomen sähkön kulutus laski tammi-maaliskuussa 23,8 (24,6) terawattituntiin. Suomessa kulutetun sähkön päästöt alenivat. Yhtiö arvioi vuosien 2025–2028 bruttoinvestointien määrän olevan noin 1,7 miljardia euroa, josta on sidottu 623 miljo
Huolto- ja rakennustyöt vaikuttavat sähkön rajasiirtokapasiteettiin ja tuotannon enimmäismääriin länsirannikolla24.4.2025 12:53:11 EEST | Tiedote
Huolto- ja rakennustöistä aiheutuvat välttämättömät siirtokeskeytykset vaikuttavat tulevien kuukausien aikana Pohjois-Suomen ja Ruotsin välisten sähkön rajasiirtoyhteyksien siirtokapasiteettiin sekä länsirannikon tuotantolaitosten suurimpiin sallittuihin tuotantomääriin. Keskeytysten aikana rakennetaan uutta sekä ylläpidetään nykyistä kantaverkkoa. Keskeytyksiä vaativat työt ajoitetaan pääosin kesäkaudelle, jotta niiden vaikutukset sähköjärjestelmään ja Fingridin asiakkaisiin ovat mahdollisimman vähäisiä.
Puoliväliriihen kirjaukset tunnistavat siirtoverkkojen merkityksen kasvun mahdollistajana24.4.2025 10:26:13 EEST | Tiedote
Suomen hallitus on puoliväliriihen neuvottelujen tuloksena päättänyt huolehtia kantaverkkoyhtiö Fingridin tarvittavasta investointikyvystä. Tavoitteena on laajentaa nykyistä investointiohjelmaa ja siten tukea uusien teollisten investointien sijoittumista Suomeen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme