Fingrid on valinnut reitin voimajohdolle Vaalasta Laukaaseen

Kantaverkkoyhtiö Fingrid on valinnut reitin Vaalan ja Laukaan väliselle voimajohtohankkeelle (Metsälinjan vahvistaminen). Johtoreittivalinta tukeutuu ympäristövaikutusten arviointiin ja saatuun palautteeseen. Energiajärjestelmän peruspilarina toimivan kantaverkon uusi voimajohto turvaa osaltaan sähkönsiirron käyttövarmuutta ja mahdollistaa ilmastotavoitteiden saavuttamista Suomessa.

Kuvan lähteenä mainittava Fingrid Oyj.

Uutta 400+110 kilovoltin voimajohtoa suunnitellaan pääosin purettavan 220 kilovoltin voimajohdon paikalle (noin 252 km) ja nykyisen 400 kilovoltin voimajohdon rinnalle (noin 45 km). Lisäksi reitillä on muutama lyhyt uuteen maastokäytävään sijoittuva tekninen vaihtoehto. Voimajohto sijoittuu Vaalan, Siikalatvan, Haapaveden, Kärsämäen, Haapajärven, Reisjärven, Pihtiputaan, Kinnulan, Karstulan, Saarijärven, Multian, Uuraisen, Äänekosken, Laukaan ja Jyväskylän kuntien alueelle.

Uusi voimajohtoyhteys on tarpeen, koska nykyiset kantaverkkoyhteydet eivät tule riittämään kaiken Ruotsista tuodun ja pohjoisessa Suomessa tuotetun sähkön siirtämiseen etelän kulutuskohteisiin. Hankkeen toteuttaminen mahdollistaa tuulivoiman rakentamisen ja edistää Suomen ilmastotavoitteiden saavuttamista sekä ylläpitää riittävää sähkön omavaraisuutta Suomessa.

YVA-yhteysviranomaisena toimineen Keski-Suomen ELY-keskuksen päätelmä ympäristövaikutuksista saatiin kesäkuussa 2024. Fingrid on valinnut jatkosuunnitteluun etenevän johtoreitin tukeutuen YVA-menettelyn tuottamaan ympäristötietoon ja palautteeseen.

YVA-arvioinnin ja palautteen avulla jatkosuunnitteluun valitut reitit

Reittiosuudella A-B (Nuojuankangas - Haapajärvi) uusi voimajohto sijoittuu nykyisen 220 kV voimajohdon Petäjävesi-Nuojua paikalle. Teknisenä vaihtoehtona Haapajärven Kuusaassa oli Hirsinevan luonnonsuojelualueen kierto uudessa maastokäytävässä (A-B1). Hirsinevan kiertävää teknistä vaihtoehtoa tarkistettiin selostusvaiheessa lähemmäksi Hirsinevan suojelualuetta saadun palautteen perusteella. Siirto mahdollistui alustavissa tuulivoimahankesuunnitelmissa tapahtuneiden muutosten seurauksena. Valittiin Hirsinevan Natura-aluetta kiertävä vaihtoehto, joka vahvistaa suojelualueen säilymistä. Vaihtoehdon lyhentämisellä puolestaan haettiin etäisyyttä asutukseen.

Toisena teknisenä vaihtoehtona tarkasteltiin Haapajärven Aholan Aholanjärven kiertävää vaihtoehtoa uudessa maastokäytävässä (A-B2). Selostusvaiheessa muodostettiin palautteiden perusteella uusi tekninen vaihtoehto, joka kiertää Aholanjärven itäpuolitse. Valittiin kiertovaihtoehto, jolloin vältytään rakentamasta vesistöön (1-2 pylvästä) ja saadaan lisäetäisyyttä asutukseen.

Reittiosuudella B-E (Haapajärvi - Multia) uusi voimajohto sijoittuu nykyisen 220 kV voimajohdon paikalle ja nykyisen 400 kV voimajohdon rinnalle, sijoittuen sen länsipuolelle. Osuudella ei tarkasteltu teknisiä vaihtoehtoja.

Reittiosuus E-F (Multia - Laukaan Pukkipohja) noudattaa nykyisen 400 kV voimajohdon Vihtavuori-Alajärvi reittiä sijoittuen pääosin sen rinnalle, nykyisen voimajohdon pohjois-/itäpuolelle. Asutusta kiertävinä teknisinä vaihtoehtoina tarkasteltiin Uuraisten Niinijärvellä (E-F1) nykyisen voimajohdon ja uuden voimajohdon sivuttaissiirtoa Uuraisten Hirvikylän Heinäsuolla (E-F2) sijoittuen uuteen maastokäytävään. Selostusvaiheessa sivuttaissiirtoa pidennettiin lännen suuntaan, jolla vältetään johtoalueen sijoittuminen luonnonsuojelutarkoituksiin varatulle alueelle. Valittiin Niinijärvellä sivuttaissiirto, jossa samalla kierretään suojelualue. Heinäsuon tilanne ratkaistaan yleissuunnitteluvaiheessa.

Reittiosuudella F-G (Laukaan Pöykynmäki - Laukaan Kaakonlampi) muodostettiin pääreitti ilman teknistä vaihtoehtoa. Voimajohto rakennetaan uuteen maastokäytävään ja johtoalueen leveys on noin 96 metriä. Nykyinen 400 kV voimajohto siirretään rakennettavan voimajohdon rinnalle uuteen maastokäytävään. Nykyisen voimajohdon vanha johtoalue vapautuu.

Reittiosuudella G-H (Laukaan Kaakonlampi - Laukaan Kuikkalampi) uusi voimajohto rakennetaan nykyisten yhden 400 kV ja kahden 110 kV voimajohtojen itäpuolelle, näiden rinnalle. Osuuden alkuosassa uusi voimajohto sijoittuu 400 kV voimajohdon rinnalle sen pohjoispuolelle, ja 110 kV voimajohtojen kohdalla uudelle voimajohdolle tehdään sivuttaissiirto, minkä jälkeen uusi johto rakennetaan ylitettyjen molempien pienempien voimajohtojen rinnalle, niiden pohjoispuolelle. Osuudella ei tarkasteltu teknisiä vaihtoehtoja.

Reittiosuudella H-I (Laukaan Kuikkalampi - Laukaan Ilvesmäki) uusi voimajohto rakennetaan nykyisten yhden 400 kV ja kahden 110 kV voimajohtojen itä-/pohjoispuolelle, näiden rinnalle.

Iso-Ahvenlammella muodostettiin uusi pääreitti ilman teknistä vaihtoehtoa. YVA-ohjelmassa esitetty nykyisen voimajohdon rinnalle sijoittuva pääreitti sekä Iso Ahvenlampea pohjoispuolitse kiertävä tekninen vaihtoehto hylättiin loma-asutukseen kohdistuvien vaikutusten takia. Uusi suunniteltu johtoreitti kiertää Ahvenlammen eteläpuolitse. Samalla siirretään nykyinen 400 kV voimajohto samaan uuteen maastokäytävään, jolloin nykyinen johtoalue Ahvenlammen poikki vapautuu.

Rajajärven Jaakkolassa on tarkasteltu asutusta kiertävää teknistä vaihtoehtoa (H-I1). Jaakkolan ratkaisu valitaan yleissuunnitteluvaiheessa.

Reittiosuudella I-J (Laukaan Ilvesmäki - Jyväskylän Vehmasmäki) uusi voimajohto rakennetaan neljän muun voimajohdon rinnalle, niiden itäpuolelle. Samassa johtokäytävässä ovat nykyiset Fingridin 400 kV ja kahden 110 kV voimajohdot ja Elenian 110 kV voimajohto. Osuudella tarkasteltiin Koivikon asutusta kiertävää teknistä vaihtoehtoa (I-K1). Selostusvaiheessa muodostettiin uusi itäinen tekninen vaihtoehto, joka sijoittuu Koivikon mäen reunalle kiertäen koko Vehmasmäen. Valittiin vaihtoehdoista sijoittuminen nykyisten voimajohtojen rinnalle.

Reittiosuudella J-K (Jyväskylän Vehmasmäki - Laukaan Vihtavuori) uusi voimajohto rakennetaan Elenian 110 kV voimajohdon rinnalle Vehmasmäen poikki Vihtavuoren sähköasemalle. Poikkileikkausväli on vaihtoehtoinen aiempaan poikkileikkausosuuteen lukeutuvan Koivikon teknisen vaihtoehdon I-K1 kanssa. Osuudella ei tarkasteltu erillisiä teknisiä vaihtoehtoja.

Hankkeen jatkosuunnittelu etenee maastotutkimuksilla, joiden perusteella määritetään tarkempi johtoreitti ja voimajohtopylväiden sijainnit. Maanomistajiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti.

Alustavan aikataulun mukaan voimajohdon rakentamisen edellyttämät maastotutkimukset ja yleissuunnittelu tehdään vuosina 2026–2027. Voimajohdon rakentamisen arvioidaan tapahtuvan vuosina 2028–2030.

Pasi Saari, Fingrid Oyj, johtoreitit tekninen asiantuntija, puh. 030 395 5178
Sähköposti muotoa etunimi.sukunimi@fingrid.fi

Hanke Fingridin nettisivulla.

New record in transmitted energy of Nordic HVDC-links in 202310.10.2024 11:55:31 EEST | Press release

Nordic HVDC-links show very good performance levels. In year 2023 there were new records in transmitted energy 76 TWh, and in utilisation rate 64%. The availability percentage was 90 %. Disturbances, power limitations and outage levels stayed on average levels. This, and much more, can be seen in the HVDC Utilisation and unavailability Statistics 2023, which is published by Regional Group Nordic of ENTSO-E. The statistics can be downloaded here. More information: Markku Piironen, Fingrid Oyj E-mail addresses: forename.surname@fingrid.fi Definitions: The availability percentage indicates how much of the link's technical capacity (TWh) was available for transmission. Utilisation rate percentage indicates how much of the link's technical capacity (TWh) was used for transmission.