Susijengi palaa Ylen kanaville – uusi sopimus kattaa naisten ja miesten arvokisat

Yle on hankkinut esitysoikeudet koripallon miesten ja naisten MM- ja EM-kisoihin vuosille 2026-2029. Sopimus sisältää myös Susijengin karsintaottelut.

Jorma Vihtonen / Yle

Ylen sopimuskausi alkaa vuoden 2025 miesten EM-kisojen jälkeen. Yksi paketin huippuhetkistä toteutuu vuonna 2027, kun Suomi pelaa naisten EM-kisoissa kotiparketillaan Espoossa. Sopimukseen kuuluvat myös miesten MM-kisat 2027 ja EM-kisat 2029.

Yle näyttää Susijengin karsintaottelut näihin arvokisoihin sekä olympiakarsintoja ja nuorten arvokisoja, jos Suomi niihin selviytyy.

“Yle on ollut mukana rakentamassa Susijengin tarinaa, kun Suomi alkoi nousta Euroopan huipputasolle. Nyt pääsemme välittämään suomalaisille tarinan seuraavat luvut, kun Lauri Markkanen ja Mikael Jantunen lähestyvät parhaita pelivuosiaan. Uskomme vahvasti nousuun myös naisten puolella: siitä kertoo tuore, historiallinen tyttöjen EM-kulta sekä monet lupaavat nuoret pelaajat”, sanoo Yle Urheilun päällikkö Joose Palonen.

Hankinta on osa Euroopan yleisradiounioni EBUn ja kansainvälisen koripalloliiton FIBA:n sopimusta, joka tuo maajoukkuekoripallolle laajaa näkyvyyttä 16 maassa.

“Olemme todella tyytyväisiä kumppanuuteen, joka tuo maajoukkuekoripallon merkittävimmät näyttämöt sekä Susijengin Ylen vapaille kanaville. Nelivuotisen kokonaisuuden täydentävät Los Angelesin olympialaiset 2028, jolloin olympiakoripallon oikeudet palaavat takaisin Ylelle, iloitsee Ylen urheiluoikeuksien päällikkö Riku Saaranluoma.

Ylen hankkima maajoukkuekokonaisuus sisältää mm. seuraavat koripallon mediaoikeudet:

Naiset: MM-kisat 2026, EM-kisat 2027 (Suomi ja Liettua)

Miehet: MM-kisat 2027, EM-kisat 2029

Suomen miesten maajoukkueen karsintaottelut EM- ja MM-kisoihin sekä olympialaisiin 2028

Suomen naisten maajoukkueen karsintaottelut olympialaisiiin 2028

Joose Palonen, urheilupäällikkö, Yle, joose.palonen@yle.fi, 040 701 8111