Tampereen Energia nostaa kaukolämmön hintaa – kerrostaloasunnossa kustannukset nousevat noin 2 euroa kuukaudessa

Tampereen Energia nostaa kaukolämmön hintaa 1.1.2025 alkaen.

Marjaana Malkamäki Tampereen Energia

Kaukolämmön hinta nousee Tampereen Energian kaukolämpöverkon alueella Tampereella, Pirkkalassa ja Ylöjärvellä vuodenvaihteessa. Sekä energiamaksu että tehomaksu nousevat.

Kaukolämpöasiakkaiden vuosikustannukset nousevat keskimäärin 3,6 prosenttia. Asiakaskohtaisesti vaikutus vaihtelee, ja siihen vaikuttavat muun muassa kiinteistön ikä, energiankäyttö ja energiatehokkuus.

Kustannukset nousevat

• keskikokoisessa kerrostaloyhtiössä (80 asuntoa) keskimäärin 2 euroa asuntoa kohti kuukaudessa,
  • keskikokoisessa rivitaloyhtiössä (15 asuntoa) keskimäärin 3 euroa asuntoa kohti kuukaudessa ja
  • kaukolämmitetyssä pientalossa keskimäärin 6,3 euroa kuukaudessa.

Hinnat sisältävät arvonlisäveron (25,5 %).

Korotus johtuu yleisestä kustannustason noususta.

– Kaukolämmön tuotantokustannukset ovat kasvaneet kuluneen vuoden aikana, ja se vaikuttaa ensi vuoden alusta myös hintoihin. Valtakunnallisesti tarkasteltuna tamperelainen kaukolämpö on kuitenkin edelleen hinnaltaan kilpailukykyistä ja esimerkiksi Helsinkiin verrattuna edullista. Viimeisen 10 vuoden aikana hintataso on noussut vähemmän kuin kuluttajahintaindeksi, toteaa Tampereen Energian Asiakkuudet-yksikön johtaja Paavo Pietikäinen.

Kohti hiilineutraalia Tamperetta

Tulevaisuuden hintatasoa Tampereen Energia pyrkii hallitsemaan uusien investointien avulla. Käytössä olevat ja tulevat sähkökattilat tekevät kaukolämpöä edullisesta sekä päästöttömästä tuulivoimalla tuotetusta sähköstä, ja Naistenlahden lämmön lisätalteenottolaitos ottaa talteen viimeisetkin lämmöt biovoimasta.

– Kehitämme tamperelaista kaukolämpöä jatkuvasti vähäpäästöisemmäksi, mikä näkyy jo nyt. Viime vuonna kaukolämmön päästöt olivat ennätysmatalat. Kun uudet sähkökattilat ja lämpövarasto saadaan käyttöön vuoden 2025 aikana, fossiilisten polttoaineiden osuus tamperelaisen kaukolämmön tuotannossa tippuu kolmeen prosenttiin, Pietikäinen kertoo.

– Monipuolisen tuotantopalettimme ansiosta kaukolämpö on myös erittäin toimintavarmaa ja luo paljon työpaikkoja Pirkanmaan alueelle. Yksin energiapuun toimitusketjumme työllistää välillisesti 200–300 ihmistä.

Myötävoimalla muutamme maailmaa

Tampere on vastuullisten kesätöiden pääkaupunki – Tampereen Energia kategoriansa paras Suomen suurimmassa kesätyötutkimuksessa9.10.2024 10:35:00 EEST | Tiedote

Tampereen Energia sijoittui ensimmäiseksi koko Suomen laajuisessa Oikotien Vastuullinen kesäduuni -tutkimuksessa. Myös Tampereen Energia Sähköverkkoa arvioitiin kesätyöntekijöiden keskuudessa huippuarvosanoin, ja yritys sijoittui oman kategoriansa toiseksi. Onnistumisen taustalla vaikuttaa systemaattinen kesätyökokemuksen kehittäminen ja vastaaminen nuorten muuttuneisiin odotuksiin.