Rakennuttajat povaavat kasvua rakennusinvestointeihin

Rakentamisen käänne on tapahtumassa Suomessa ensi vuonna ja asuinrakentamisen pohja on takanapäin. Rakennuttajat povaavat kasvua rakennusinvestointeihin ja aikovat investoida rakentamiseen yhteensä lähes 3 miljardia euroa seuraavan 12 kuukauden aikana. Näin kertoo Raklin Rakennuttamisen barometri. Kokonaisuudessaan rakennusinvestointeihin odotetaan keskimäärin noin 9 prosentin kasvua seuraavan 12 kuukauden aikana verrattuna vuodentakaiseen.

Raklin uusi Rakennuttamisen barometri kokoaa yhteen rakennuttajien näkemyksiä alan tulevasta kehityksestä. Tulosten perusteella rakennuttajat povaavat Suomeen merkittäviä investointeja. Barometrin vastaajajoukko aikoo investoida rakentamiseen seuraavan 12 kuukauden aikana yhteensä lähes 3 miljardia euroa, joista asuinrakentamiseen investoidaan noin 532 miljoonaa euroa. Vastaajien lähes 3 miljardin investoinneista noin 65 prosenttia kohdistuu uudisrakentamiseen ja 35 prosenttia korjausrakentamiseen. Seuraavan 12 kuukauden aikana rakennusinvestointeihin odotetaan keskimäärin noin 9 prosentin kasvua verrattuna vuodentakaiseen.

”Rakentamisen tilanne on kuluvana vuonna vielä hataralla pohjalla, mutta ensi vuodelle on kasvua näkyvissä. Tämä heijastelee myös barometrin tuloksiin, sillä rakennuttajien näkemyksissä on paljon hajontaa. Yleisesti ottaen investointiaikeet ovat kuitenkin odottavalla kannalla ja optimismia on näkyvissä”, Raklin pääekonomisti Julia Ruotsi toteaa.

Barometrin vastaajat arvioivat tulevien kuukausien rakennusvolyymiä tulevien hankkeittensa määrän kautta. Vastaajien mukaan rakentamisen volyymi nousee noin 604 hankkeeseen seuraavan 12 kuukauden aikana. Rakennuttajien arvion mukaan rakennusvolyymi nousee keskimäärin noin 16 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Barometrin mukaan hankkeita käynnistyy suurempi määrä korjausrakentamiseen kuin uudisrakentamiseen, vaikka investoinnit painottuvat euromääräisesti uudisrakentamiseen. Hankkeiden määrästä noin 32 prosenttia on uudishankkeita ja 68 prosenttia korjaushankkeita. Uudishankkeista valtaosa on yhteiskuntakiinteistöjä, infrahankkeita ja asuntoja, kun taas korjausrakentaminen keskittyy yhteiskuntakiinteistöihin, liiketiloihin ja asuntoihin.

Barometritutkimukseen osallistuneiden rakennuttajien mukaan saatujen tarjousten määrä ja laatu sekä työvoiman saatavuus vaikuttavat positiivisesti rakentamisen määrään seuraavan 12 kuukauden aikana. Vastaajat ovat eniten huolissaan Suomen talousnäkymien sekä rahoituksen saatavuuden ja rahoituskustannusten nousun vaikutuksista rakentamisen määrään.

”Rakentamisen kustannusten nousun huippu vaikuttaa olevan takanapäin, mikä tukee rakentamisen toipumista. Kustannustaso on edelleen verrattain kuitenkin korkealla tasolla, vaikka rakennuskustannusten vuosinousuvauhti on kääntynyt miinukselle”, Ruotsi korostaa.

Raklin uusi Rakennuttamisen barometri toteutettiin Raklin jäsenistölle lähetettynä sähköisenä kyselynä syyskuussa 2024. Rakennuttamisen barometrin vastaajajoukko koostuu 37 Raklin jäsenorganisaatiosta, jotka edustavat vain osaa Raklin jäsenistöstä ja markkinasta, eli todellinen rakennusinvestointien määrä muodostuu huomattavasti suuremmaksi. Kyselyaineisto on maantieteellisesti kattava, sillä vastaajajoukon rakennuttajat toimivat kaikissa Suomen maakunnissa. Suurin osa vastaajajoukon rakennuttajista edustaa yksityisen sektorin sijoittajia, julkisia toimijoita, kuntia ja kaupunkeja sekä yksityisen sektorin käyttäjäomistajia.

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö kasvaa – yli 650 000 neliötä tyhjää toimistotilaa1.10.2024 10:09:18 EEST | Tiedote

Helsinki Research Forum päivitti pääkaupunkiseudun keskeisten toimistoalueiden vajaakäyttöasteen sekä tarkastelussa olevan toimistokannan. Syyskuun 2024 lopussa tyhjää toimistotilaa oli 651 000 neliömetriä. Vajaakäyttöaste nousi edellisen kvartaalin loppuun verrattuna 0,4 prosenttiyksikköä. Vajaakäyttö väheni merkittävästi Aviapoliksen alueella ja nousi Pasilassa ja Ruoholahdessa.

Raklin Workplace Awards: Henkilöstön osallistaminen korostuu Suomen parhaiden työympäristöjen kehittämisessä19.9.2024 16:00:00 EEST | Tiedote

Tänä vuonna Raklin Workplace Awards -kilpailun voittajiksi nousivat EY, Steerpath, Gofore kumppaneinaan Jatke, Ahlström ja Suunnittelemo, Docrates ja Kohina sekä Newsec. Kilpailu palkitsi työympäristöjen parhaita tekoja neljässä eri sarjassa: organisaatiokulttuuri ja johtaminen, uusien työvälineiden ja teknologioiden kehitys, fyysisen työympäristön kehittäminen sekä vastuullisuus.

Rakentamisen vaikeudet jatkuvat, mutta pahin kuoppa näyttää olevan takanapäin10.9.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Suomessa rakentamisen alamäki on ollut muita euroalueen maita syvempi. Alan vaikeudet jatkuvat kuluvanakin vuonna, mutta laskeva korkotaso, alhaisempi inflaatio ja taloustilanteen kohentuminen tukevat rakentamisen toipumista. Rakentamisen määrän ennustetaan supistuvan edelleen 5–6 prosenttia kuluvana vuonna ja kääntyvän noin 6 prosentin kasvuun vuonna 2025. Kiinteistökauppamarkkinassa eletään odottavissa tunnelmissa, mutta kiinteistösijoittajat ovat varovaisen optimistisia loppuvuoden suhteen. Näin kertoo rakentamis- ja kiinteistöalan näkymistä Raklin suhdannekatsaus.

Täydennysrakentaminen pienentää hiilijalanjälkeä merkittävästi – rakennetussa ympäristössä potentiaalia nopeisiin päästövähennyksiin27.8.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Raklin tuoreen vähähiilisyystiekartan case-esimerkit osoittavat, että tiiviimpi kaupunkirakentaminen vähentää rakennetun ympäristön päästöjä yli kolmanneksella. Käyttötarkoituksen muutoksilla ja tyhjien neliöiden käyttöönotolla säästöpotentiaali on jo yli 40 prosenttia. Purkaminen ja uuden rakentaminen tuottaa 15 prosentin päästövähennyksen.