Fantastiska förmåner för Mästare2025 finalister: Mästare-yrkesmössa och separat YH-ansökan

Anmälan till Mästare2025-semifinalerna började måndagen den 7 oktober 2024. De studerande som går vidare till Mästare2025-finalen och tar examen på våren har en fantastisk möjlighet att delta i Åbo yrkeshögskolas separata ansökan i början av våren.

Bild: Seppo Kolehmainen.

Åbo yrkeshögskola öppnar en separat ansökan till YH-examensutbildningar i februari-mars 2025, baserat på finalprestationerna i Mästare-tävlingen. I separata ansökan inkluderas utbildningar inom företagsekonomi, teknik, ICT och hälsa och välbefinnande.  Antalet studieplatser för ansökningsmål och vissa branscher är begränsat i ansökan. Sammanlagt kommer det att finnas 95 platser för denna separata ansökan vid Åbo YH.

– Betydelsen av yrkeskompetens i arbetslivet blir alltmer framträdande. De tävlande i Mästare är redan mästare inom sina områden, och vi vill erbjuda dem möjligheten att vidareutveckla sina färdigheter på en ännu högre nivå. Finland klarar sig endast med kunskap och denna grupp kommer att skapa en positiv framtid för oss alla, säger Åbo yrkeshögskolas rektor och verkställande direktör Vesa Taatila.

Urvalet av studerande sker baserat på poängen i tävlingsfinalen. Den examen som ger allmän behörighet måste vara klar senast den 31 juli 2025. Mer information om ansökan kommer att publiceras på Åbo yrkeshögskolas och Mästare2025-tävlingens webbplatser senare i år.

– Det idag offentliggjorda samarbetet kring studerandeurvalet är en helt unik satsning som stärker vägen mellan andra stadiets utbildning och högskoleutbildning. För Mästare2025-finalisterna erbjuder den separata ansökan till Åbo yrkeshögskola en väg att vidareutveckla sina färdigheter och med ge yrkeskunskaper för framtiden, säger tävlingsledaren för Mästare, Petri Hörkkö.

Anmälningarna till Mästare2025-semifinalerna pågår mellan den 7 oktober och den 22 november 2024. Semifinalerna hålls vecka 5/2025 och de studerande som lyckas bäst i semifinalerna går vidare till Mästare-finalerna, där de tävlar om FM-medaljer i sina grenar i storevenemanget Mästare2025 i Åbo den 5–8 maj 2025.

Den nya Mästare-mössan från Salon® lanseras under tävlingarna 2025

År 2025 får Mästare-medaljörerna som första bära de nya Mästare-yrkesmössorna. SkillsFinland och Mästare-evenemanget har i samarbete med Salon® designat en egen Mästare-yrkesmössa.
Salon® kröner alla Mästare2025-medaljörer med en officiell yrkesexamenmössa
 från deras egna branscher, där den unika Mästare-profileringen finns
i mössans innerfoder.

– Yrkesutbildning är grunden i samhället, där experter inom alla branscher växer fram. När Mästare-medaljörerna avslutar sina studier får de som en symbol för sin prestation bära mössan för att fira sin välförtjänta framgång. Det är en glädje att kunna erbjuda dem möjligheten att fira och bära en uppskattad Mästare-yrkesmössa, säger Mästare-chefen Sari Mäenpää.

Salon® är ett inhemskt huvudbonadsvarumärke som har varit med och byggt upp möss-kulturen i Finland sedan 1952 och har tillverkat yrkesmössor sedan 1980-talet.

– När tillåtelse ges att sätta på sig yrkesmössan under skolornas examensceremonier är det ett tecken på att man har uppnått yrkesskicklighet. Varje examen är värdefull, säger Ville Nuutinen, verkställande direktör på Salon®.

Taitaja2025, tävlingsledare Petri Hörkkö
petri.horkko@edu.turku.fi

Mästare-chef Sari Mäenpää
sari.maenpaa@skillsfinland.fi

Åbo yrkeshögskolan
hakijapalvelut@turkuamk.fi

Salon lakkitehdas, VD Ville Nuutinen
ville.nuutinen@salon.fi

Mästare2024-evenemang arrangeras i Åbo 5.-8.5.2025. Evenemanget samlar ihop landets toppförmågor för att tävla om finska mästerskapet. Evenemangsplatsen i Åbo är Åbo Mässcentrum, Gatorade Center, Turku AKK och gårdarna som omger dem. Det är avgiftsfritt för allmänheten.

I FM-tävlingens final i yrkesskicklighet tävlar ungefär 450 studerande från olika yrkesområden. Finalister tävlar i 48 grenar. Fem av grenarna är MästarePLUS-grenar som är avsedda för studerande i behov av särskilt stöd. I samband med Mästare2025-evenemang tävlar man i finalen i Mästare9-tävlingen för högstadieelever.

Huvudansvarig arrangör för evenemanget är Åbo yrkesinstitut. Evenemangets bakgrundsorganisation är Skills Finland rf som främjar yrkesutbildningens kvalitet och dragningskraft genom tävlings- och träningsverksamhet. Tillsammans med sina samarbetspartner ordnar organisationen årligen yrkesutbildningens storevenemang Mästare och skickar Finlands officiella yrkeslandslag till internationella yrkesskicklighetstävlingar.