Usealla koiralla todettu leptospiroosi-tartunta Etelä-Suomessa

Suomessa aiemmin äärimmäisen harvoin kotoperäisenä tavattu leptospiroosi on nostanut päätään Etelä-Suomessa. Leptospira-bakteerin aiheuttama infektiosairaus voi sairastuttaa useita nisäkkäitä, myös koiran ja kissan. Tauti voi pahimmillaan johtaa kuolemaan. Leptospiroosi voi tarttua lemmikistä myös ihmiseen.

Lämpimän syksyn aikana Etelä-Suomen Evidensian klinikoilla todettu usealla koiralla leptospira-bakteerin aiheuttama sairaus. Leptospiroosi on nisäkkäillä esiintyvä bakteeritauti, joka aiheuttaa lievissä tapauksissa väsymystä ja kuumeilua, mutta voi pahimmillaan aiheuttaa kuolemaan johtavan yleisinfektion.

Maailmanlaajuisesti levinnyttä bakteeria on löydetty Suomessa rotista ja viime aikoina myös koirista, jotka eivät ole matkustaneet Suomen ulkopuolella. Tartunnan saaneet potilaat erittävät bakteeria erityisesti virtsaan, josta se päätyy edelleen ympäristöön ja jatkaa leviämistään. Tartunnalle on riski, jos koira esimerkiksi juo lätäköstä, jossa vesi on seissyt pidempään.

Bakteeri voi tarttua, jos lemmikki saa elimistöönsä leptospira-bakteerin saastuttamaa vettä, maa-ainesta, ruokaa tai syö kuolleen eläimen kuten rotan, infektoitunutta kudosta. Sairaus tarttuu myös pureman välityksellä. Tartunta on mahdollista saada myös sairastuneen eläimen makuualustan tai muiden tarvikkeiden välityksellä.

Tyypillisiä leptospiroosin oireita koiralla ovat kuume, syömättömyys, oksentelu, verinen ripuli, limakalvojen tai ihon keltaisuus sekä runsas juominen ja virtsaaminen.

Mikäli lemmikilläsi esiintyy leptospiroosiin sopivia oireita, tulee ottaa yhteys eläinlääkäriin. Sairaan eläimen eritteitä tulee käsitellä varoen suojahanskat kädessä.

- Älä tuo eläinlääkärin vastaanotolla lemmikkiäsi heti odotustiloihin, vaan jätä potilas aluksi autoon ja kerro epäilystäsi ilmoittautuessasi, neuvoo eläinlääketieteen tohtori, dosentti Minna Rinkinen Evidensiasta.

Sairaus voi tarttua eläimestä myös ihmiseen. Ihmiselle tauti aiheuttaa flunssan kaltaisia oireita, mutta myös keskushermosto-oireita ja myös vakavampia oireita voi esiintyä.

Säännöllinen rokotus suojaa lemmikkiä leptospiroosilta

Tauti todetaan laboratoriotutkimuksilla ja sitä voidaan hoitaa antibiooteilla. Ajoissa aloitettu hoito on yleensä parantava. Osa potilaista saattaa vaatia tehohoitoa eläinsairaalassa.

Koira voidaan suojata säännöllisen rokotuksen avulla leptospiroosilta ja ulkomailla vieraileva koira kannattaa aina rokottaa. Lisätietoa leptospiroosista löytyy ruokaviraston sivuilta: https://www.ruokavirasto.fi/elaimet/elainten-terveys-ja-elaintaudit/elaintaudit/usealle-elainlajille-yhteiset-taudit/leptospiroosi/

FAKTABOKSI:

• Taudinaiheuttaja on Leptospira-ryhmään kuuluva bakteeri.

• Bakteeri on levinnyt maailmanlaajuisesti.

• Bakteeri leviää erityisesti rottien välityksellä ja säilyy kosteassa ympäristössä.

• Rokotus suojaa koiran leptospiroosilta. Toistaiseksi ei ole annettu kansallista rokotussuositusta, sillä esiintyvyys on ollut vielä erittäin alhainen.

Lisätietoja:

Eläinlääketieteen tohtori, dosentti Minna Rinkinen, Evidensia, 0600 418 730, minna.rinkinen@evidensia.fi

Turun Omaeläinklinikat Evidensian lipun alle27.9.2024 15:20:55 EEST | Tiedote

Omaeläinklinikka on ollut osa Evidensia-verkostoa yli kolmen vuoden ajan. Nyt Omaeläinklinikat siirtyvät virallisesti Evidensian lipun alle. Muutoksen myötä Omaeläinsairaala Turku on muuttanut nimensä Länsikeskuksen Eläinlääkäreiksi ja Omaeläinklinikka Turku Keskusta Brahenkulman Eläinlääkäreiksi. Asiakkaille nimenmuutokset näkyvät ainoastaan nimen vaihtumisena ja siinä, että klinikan ja sairaalan tiedot löytyvät jatkossa Evidensian verkkosivuilta. Asiakkaita Turussa palvelee tuttu henkilökunta osoitteissa Brahenkatu 20 ja Satakunnantie 162. - Valitsimme Brahenkulman Eläinlääkärit -nimen itse ja valintaan osallistui koko klinikan henkilökunta. Haluamme jatkossakin olla täyden palvelun pieneläinklinikka, jossa lemmikki saa ystävällistä ja asiantuntevaa eläinlääkärin palvelua. Tarjoamme peruseläinlääkinnän lisäksi erityisosaamista muun muassa suun, hampaiden ja ihosairauksien hoitoon, kertoo klinikan johtaja, eläinlääkäri Kaisa Saarinen. Brahenkulman Eläinlääkäreillä on käytössä kattava,

Omaeläinklinikka Vetset on nyt Eläinklinikka Vetset27.9.2024 13:57:30 EEST | Tiedote

Omaeläinklinikka on ollut osa Evidensia-verkostoa yli kolmen vuoden ajan. Tässä vaiheessa Omaeläinklinikat siirtyvät kokonaan Evidensian lipun alle. Muutoksen myötä Omaeläinklinikka Vetset on muuttanut nimensä Eläinklinikka Vetsetiksi. Asiakkaille muutos näkyy ainoastaan nimen vaihtumisena, ja siinä, että klinikan tiedot löytyvät jatkossa Evidensian verkkosivuilta. Asiakkaita palvellaan tutussa osoitteessa Luostarinportti 2. - Klinikallamme on käytössä nykyaikainen laitteisto, joka mahdollistaa röntgenkuvaukset, ultraäänitutkimukset sekä monipuoliset laboratoriotutkimukset, kertoo klinikan johtaja, eläinlääkäri Tiina Wright. Lisätietoja: Vt. toimitusjohtaja Antti Kuosmanen, 050 428 1232, antti.kuosmanen@evidensia.fi Evidensia-verkoston 44 eläinlääkäriasemaa- ja sairaalaa tarjoavat lemmikille kattavan hoidon vuorokauden ympäri koko Suomessa. Evidensia on osa Euroopan suurinta eläinlääkäripalvelujen tarjoajaa, johon kuuluu yli 2 500 eläinlääkäriasemaa ja -sairaalaa 20 maassa.

Omaeläinklinikka Ehel on nyt Eläinklinikka Ehel27.9.2024 13:45:12 EEST | Tiedote

Omaeläinklinikka on ollut osa Evidensia-verkostoa yli kolmen vuoden ajan. Tässä vaiheessa Omaeläinklinikat siirtyvät kokonaan Evidensian lipun alle. Muutoksen myötä Omaeläinklinikka Ehel on muuttanut nimensä Eläinklinikka Eheliksi. Nimenmuutos ei vaikuta klinikan toimintaan. Asiakkaita palvelee Riihimäellä tuttu henkilökunta osoitteessa Merkoksenkatu 10. - Klinikkamme nimi muuttuu hieman, mutta asiakkaillemme tärkeät asiat pysyvät ennallaan. Meillä on sama tiimi, sama osaaminen ja samat palvelut. Asiakkaille muutos näkyy ainoastaan nimen vaihtumisena, ja siinä, että klinikkamme tiedot löytyvät jatkossa Evidensian verkkosivuilta, klinikan johtava eläinlääkäri Maria Konkonen toteaa. Eläinklinikka Ehel hoitaa niin rokotukset kuin vaativammatkin hoitotoimenpiteet. Tiimillä on erikoisosaamista muun muassa hammashoidoissa ja pehmytkudoskirurgiassa sekä ihosairauksien hoidossa. Klinikan eläinlääkärit hoitavat monipuolisesti myös muun muassa sisätauteja ja eksoottisia lemmikkejä. Lisätietoja:

Omaeläinklinikka Eira on nyt Eläinklinikka Eiranranta27.9.2024 13:36:49 EEST | Tiedote

Omaeläinklinikka on ollut osa Evidensia-verkostoa yli kolmen vuoden ajan. Tässä vaiheessa Omaeläinklinikat siirtyvät kokonaan Evidensian lipun alle. Muutoksen myötä Omaeläinklinikka Eira on muuttanut nimensä Eläinklinikka Eiranrannaksi. - Klinikkamme nimi muuttuu, mutta asiakkaillemme tärkeät asiat pysyvät ennallaan. Meillä on sama tiimi, sama osaaminen ja samat palvelut. Asiakkaille muutos näkyy ainoastaan nimen vaihtumisena, ja siinä, että klinikkamme tiedot löytyvät jatkossa Evidensian verkkosivuilta, eläinlääkäri Sophie Escutenaire toteaa. Eläinklinikka Eiranranta palvelee alueen lemmikkejä ja heidän omistajiaan neljän eläinlääkärin voimin osoitteessa Telakkakatu 3. Klinikalta on saatavilla monipuolisesti eläinlääkäripalveluita, esimerkiksi hammashoitoja, ultraäänitutkimuksia ja kardiologiaan erikoistuneen eläinlääkärin vastaanotto. Lisätietoja: Vt. toimitusjohtaja Antti Kuosmanen, 050 428 1232, antti.kuosmanen@evidensia.fi Evidensia-verkoston 44 eläinlääkäriasemaa- ja sairaalaa ta