Heltti Oy

Tuoretta tietoa työikäisten mielenterveys-sairauspoissaoloista ja niiden syistä

Heltin ajatustyöhön erikoistuneen työterveyden tuoreen dataraportin perusteella mielenterveysperusteiset sairauspoissaolot ovat tänä vuonna olleet ennätystasolla – Tammi-elokuussa 2024 mielenterveysperusteiset sairauspoissaolot muodostivat 64 % kaikista sairauspoissaoloista. Raportti käsittelee myös lyhytterapian vaikuttavuutta – tarkastellun asiakasjoukon oireet lieventyivät lyhytterapiaprosessin aikana keskivaikeista lieviin ja kokemus omasta työkyvystä koheni merkittävästi.

Raportin keskeiset havainnot:

Yleisin mieleen liittyvän yhteydenoton syy työterveyteen on edelleen ahdistuneisuus (19 %). Lisäksi 29 % yhteydenotoista koskee väsymystä (12 %) tai univaikeuksia (17 %).

“On hyvä ymmärtää ja muistaa, että ahdistuneisuus, väsymys tai univaikeudet heijastuvat paitsi työpaikalla, myös kaikilla muilla elämänalueilla ja vaikuttavat niin yksilöön, kuin hänen sosiaalisiin suhteisiin ja perhe-elämäänkin. Useimmiten siinä vaiheessa, kun yksilö ottaa yhteyttä työterveyteen, on tilanne jatkunut jo pidempään ja alkaa häiritä enemmän tai vähemmän arjessa suoriutumista – harva ottaa yhteyttä lyhytkestoisen väsymyksen tai ahdistuneisuuden vuoksi,” muistuttaa Heltin johtava työterveyslääkäri ja lääketieteellinen johtaja Elina Sivu.

null
Yleisimmät mieleen liittyvät syyt ottaa yhteyttä työterveyteen.

Vuosina 2019–2023 yleisin syy kirjoitetuille mielenterveysperusteisille sairauspoissaoloille oli masennus. Kuluvana vuonna yleisimmäksi syyksi ovat nousseet reaktiot vaikeaan stressiin ja sopeutumishäiriöt (F43).

“Yleinen maailman tilanne, epävarmuus omasta toimeentulosta, työn vaatimusten lisääntyminen ja työn luonteen muuttuminen haastavat ihmisten resilienssiä ja ilmenevät erilaisin oirein yksilöstä riippuen.  Työterveyslääkärin vastaanotolla tämä näkyy siten, että potilaan kanssa yhä useammin tunnistetaan jokin ulkoinen taustatekijä, johon potilas reagoi erilaisin oirein,” kuvaa tilannetta Elina Sivu.

null
Työterveydessä kirjoitettujen sairauspoissaolojen syyt vuosina 2019-2024. Diagnoosin tekee työterveyslääkäri.

Lyhytterapian vaikuttavuudesta positiivisia tuloksia

Heltin psykologien ja psykoterapeuttien tuottaman lyhytterapian vaikuttavuutta tarkasteltiin reilun sadan (N=122) asiakkaan lyhytterapiaprosessin alku- ja loppumittausten avulla.

“CORE-10 -mittarilla tarkasteltuna lyhytterapia-asiakkaiden oireet lieventyivät keskivaikeista lieviin. Lisäksi asiakkaiden kokemus omasta työkyvystä parani merkittävästi terapiaprosessin aikana,” kertoo kouluttajapsykoterapeutti, psykologian tohtori ja Heltin mielen palveluiden kehitysjohtaja Katri Kanninen.

null
Asiakkaan oireet ja niiden kehitys lyhytterapiaprosessin aikana CORE-10-mittarilla tarkasteltuna.
null
Lyhytterapiaprosessin vaikutus asiakkaan kokemukseen omasta työkykyisyydestä.

“Elämme haastavia aikoja – yritysten haasteet, kuten lomautukset ja muutosneuvottelut sekä kiristynyt taloustilanne näkyy myös työntekijöiden mielen hyvinvoinnin heikkenemisenä. Vallitseva yleinen ja työelämän epävarmuus, työn luonteen muuttuminen, sekä murroksessa olevat työn tekemisen tavat ja yhteiset pelisäännöt työssä heijastuvat ajatustyötä tekevien jaksamiseen ja hyvinvointiin niin töissä kuin kotona. Työ on menettänyt asemaansa arjen voimavarana.

Erityisesti nyt on ensisijaisen tärkeää, että työpaikat ja työterveyshuolto tekevät tiivistä yhteistyötä mielenterveysongelmien ennaltaehkäisemiseksi. Kun työntekijät saavat tukea varhaisessa vaiheessa, mielenterveysperusteiset sairauspoissaolot voidaan estää tai niitä voidaan lyhentää – tällä luodaan kustannusäästöjä myös työpaikoille,” toteaa Sivu.

Tietoja julkaisijasta

Heltti on erikoistunut ihmisten ja ajatustyöpaikkojen hyvinvoinnin lisäämiseen. Työpaikoille Heltti tarjoaa ajatustyöhön erikoistuneen työterveyden ja mielen hyvinvoinnin palveluita sekä työkykyjohtamisen asiantuntijapalveluita. Yksityishenkilöille Heltti tarjoaa kattavat terapiapalvelut ja mielen palvelut.

Lisäksi Heltin mielen ammattilaiset tuottavat lähes joka viikonpäivä maksutonta psykoedukatiivista mielenterveyden ja mielen hyvinvoinnin sisältöä Instagramissa, YouTubessa sekä Spotifyssa.

Vuonna 2024 Heltti yhdistyi Filosofian Akatemian kanssa ja vuonna 2021 lyhytterapeuttisen työotteen edelläkävijän ja terapiapalveluiden tarjoajan Shortumin kanssa. Heltti työllistää noin 200 eri alojen asiantuntijaa.

heltti.fi
with.heltti.fi
filosofianakatemia.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Heltti Oy

Heltti ja Filosofian Akatemia julkaisevat Ajatustyön suunta -selvityksen tuloksia: ajatustyötä tekevät ajattelevat iltaisin tai ”salaa” - ajattelun työajalla pelätään näyttävän laiskottelulta25.3.2024 09:36:21 EET | Tiedote

Heltti ja Filosofian Akatemia selvittivät miten työelämämurros tietotyöstä kohti tekoälyn tukemaa ajatteluintensiivistä työtä näkyy työikäisten arjessa. Kyselyyn vastasi 635 tietotyötä/ajatustyötä tekevää. Kartoitusta täydennettiin laadullisilla haastatteluilla liiketoiminnan johtavassa roolissa oleville. Selvitys toteutettiin helmi-maaliskuussa 2024.