Mikkelin Kotikaari ryMikkelin Kotikaari ry

Mikkelin Kotikaari sai erinomaisen 9,8 arvosanan asukkailtaan – THL:n tyytyväisyyskysely vahvistaa laadukkaan hoidon

Jaa

Mikkelin Kotikaaren Mäntypuiston palvelutalo on saavuttanut erinomaisen tuloksen, 9,8 arvosanan Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) valtakunnallisessa tyytyväisyyskyselyssä, jossa arvioidaan vanhuspalvelujen laatua. Tämä tulos vahvistaa Kotikaaren maineen yhtenä Etelä-Savon hyvinvointialueen sekä valtakunnan parhaista palveluasumisyksiköistä.

Kuvassa henkilö istuu ulkona penkillä.
Mikkelin Kotikaaren asumisyksiköissä asukkaat tuntevat olonsa turvalliseksi ja kotoisaksi.

Valtakunnan vanhuspalvelun palveluyksiköiden keskiarvo oli 8,2. Kotikaaren palvelutalojen keskiarvot olivat selvästi yli valtakunnan palveluntuottajien keskiarvon. Myös Pappilanpuiston palvelutalo sai keskiarvoksi 8,5.

Samankaltaiset tulokset tulivat myös toisesta THL:n keväällä 2024 toteutetusta tutkimuksesta ”Teknologia ja mitoitushanke ja Työhyvinvointia ja hoidon laatua tukevat työn organisointimallit yksityisissä ja julkisissa ikääntyneiden palveluissa”. Tässäkin tutkimuksessa hoidon laatu oli molemmissa palvelutaloissa yli valtakunnan keskiarvon. Kyseisen tutkimuksen mukaan Mäntypuiston palvelutalo oli Suomen laadukkain yksikkö hoidon laadussa mitattuna. Nämä tulokset vahvistavat Kotikaaren maineen yhtenä Etelä-Savon hyvinvointialueen sekä valtakunnan parhaista palveluntuottajista.

THL toteuttaa kansallisen "Kerro palvelustasi" -kyselyn vuodesta 2024 alkaen joka toinen vuosi. Juuri tässä kyselyssä Kotikaaren Mäntypuisto sai erinomaisen 9,8 arvosanan asukkailtaan. Kysely mittaa asukkaiden ja heidän omaistensa tyytyväisyyttä vanhuspalveluihin. Mäntypuiston asukkaat ovat erityisen tyytyväisiä muun muassa henkilökunnan ystävällisyyteen, palvelun luotettavuuteen ja asukkaiden huomioimiseen.

Kansallinen asiakastyytyväisyyden seuranta sisältyy vanhuspalvelulain uudistukseen. Yhdistyksen arviointivastaavan Ada Purasen mukaan tuloksia hyödynnetään kehittämistyössä edelleen ”Kysely on tärkeä. Se antaa meille tietoa palvelun laadusta ja siitä, ovatko asukkaat tyytyväisiä siihen”.

"Vaikkakin kyselyssä oli omat haasteensa, niin siitä huolimatta yhtenäiselle ja myös vertailukelpoiselle kyselylle on paikkansa vanhuspalveluiden laatua tutkittaessa” toteaa Mikkelin Kotikaari ry:n toimitusjohtaja Riitta Paasivuori. "Tämä ensimmäinen varsinainen kysely olkoon lähtönä entistä avoimemmalle ja myös laatuun panostavalle vanhustyön kehittämiselle kyselytutkimusperusteisesti."

Paasivuori korostaa, että vaikka valvonta on tärkeä osa laatua, sen rinnalla tulisi panostaa enemmän toimintamallien ja prosessien sujuvuuteen. "Olemme liiaksi vatvoneet valvonta-asioita. Valvontahan on laadun näkökulmasta vain yksi työväline, lähinnä laatukontrollia ja laadunvarmistamisen osa-alue. Toimintamallien, menettelytapojen ja prosessien sujuvuuteen tulisi enemmän kiinnittää huomiota" hän jatkaa.

Tulevaisuuden kehitystyön osalta Paasivuori nostaa esille vanhuspalvelurakenteen monimuotoisuuden ja teknologian käytön tärkeyden. "Muutos- ja uudistamispanostukset tulisi valtakunnallisesti kohdentaa vanhuspalvelurakenteen monimuotoisuuden vahvistamiseen ja aitoon kumppanuuteen eri toimijoiden kesken. Vastakkainasettelua yksityisen, järjestöjen ja julkisen sektorin kesken olisi syytä karttaa. Lisäksi teknologian monipuolista käyttöä tulisi tukea. Tiedämme pitkästä kokemuksesta, että harkittu teknologian käyttö oikeaan tarpeeseen tuo lisäarvoa laadun ja turvan näkökulmasta niin asukkaillemme kuin henkilöstön arjen työhön. Ja myös sen, että niukat voimavarat yhdistämällä laadukkuus, tuottavuus, tehokkuus ja ennen kaikkea vaikuttavuus vanhuspalveluissa lisääntyy teknologian hyödyntämisen myötä.”

Johtaminen ja henkilöstön joustavuus tärkeässä roolissa

Henkilöstörekrytoinnin haasteet eivät ole vieraita, mutta henkilöstön ja johdon yhteistyö on mahdollistanut joustot, jotta kaikissa vuoroissa on riittävästi työntekijöitä. "Johtaminen on Mäntypuistossa arjessa läsnä olevaa myötäelämistä, missä jokainen tulee nähdyksi ja kuulluksi" kertoo Mäntypuiston palvelutalojohtaja Saara Lappi. Hän painottaa, että tasapuolisuus ja vahva ”me”-henki ovat keskeisiä Mäntypuiston toimintakulttuurissa.

Paikalliset yhteistyötahot ja palvelut ovat olleet avainasemassa Mäntypuiston toiminnan tukemisessa. "Yhteistyö on ollut sujuvaa ja joustavaa, mikä on mahdollistanut Mäntypuiston toiminnan sen alkuajoilta asti” Lappi lisää.

Paasivuori kiittää henkilöstöä saadusta erinomaisesta palautteesta. "Olihan se hieno tunne havaita, että 1-10 akselilla asukkaamme arvioivat meidät 9,8 arvoiseksi, kun kysyttiin ’Kuinka todennäköisesti suosittelisit saamaasi palvelua läheisellesi?’ Tuo palaute kertoo minulle siitä, että henkilöstömme sitoutuminen ja vahva motivaatio tehdä tätä työtä on vankalla arvopohjalla. Kiitos upealle henkilöstöllemme kaikkinensa!”

Asukkaat kokevat ilmapiirin turvalliseksi ja asumisen kodinomaiseksi

Mäntypuiston asumisyksikön asukkaiden palautteessa korostuvat myös toiminnan laatu ja turvallisuus. "Aika ei käy pitkäksi," sanoo eräs asukas. "Ajattelin kuolla Mäntypuistossa,” kommentoi toinen, mikä kertoo paikan kodinomaisesta ja turvallisesta ilmapiiristä. "Ulkoilemaan pääsee ja sopivasti on tekemistä," asukkaat toteavat.
Asukkaita kuullaan ja heidän kanssaan käydään vuorovaikutteista keskustelua mm. asukaspaneelissa. Arki sujuu Mäntypuistossa useimmiten hyvinkin kotoisasti ja tasaisesti arjen isompia ja pienempiä iloja ja suruja unohtamatta.

Mikkelin Kotikaari ry tarjoaa asumispalveluita ikäihmisille, keskittyen yksilölliseen hoitoon ja asukkaiden elämänlaadun parantamiseen. THL:n kyselyn tulokset osoittavat, että Kotikaaren asukkaat kokevat saavansa juuri sitä hoivaa ja huolenpitoa, mitä he tarvitsevat turvalliseen ja laadukkaaseen loppuelämäänsä. Kotikaari on palkittu aiemmin muun muassa Suomen Laatupalkinnolla vuonna 2019 sekä Nuorkauppakamarin Tuottava Idea palkinnolla yhteiskuntavastuusarjassa vuonna 2020.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Riitta Paasivuori, Toimitusjohtaja, Mikkelin Kotikaari
Sähköposti: riitta.paasivuori@kotikaari.fi
Puhelin: +358 50 587 4880
Kotisivut: www.kotikaari.fi

Kuvat

Kuvassa henkilö istuu ulkona penkillä.
Mikkelin Kotikaaren asumisyksiköissä asukkaat tuntevat olonsa turvalliseksi ja kotoisaksi.
Lataa
Kuvassa toimitusjohtaja Riitta Paasivuori.
Toimitusjohtaja Riitta Paasivuori.
Lataa

Linkit

Tietoa julkaisijasta

Mikkelin Kotikaari ry on voittoa tavoittelematon yhdistys, joka omistaa ja vuokraa asuntoja omakustannusvuokrilla ikääntyneille sekä muistihäiriötä sairastaville.

Yhdistyksen sääntöjen mukaisesti tarkoituksena on toimia ikääntyneiden, vammaisten ja mielenterveyskuntoutujien sosiaalisen aseman, hoiva- ja hoitopalvelun ja asunto-olojen parantamiseksi sekä heidän henkisen ja terveydellisen toimintakykynsä kuntonsa ylläpitämiseksi.

Yhdistys tarjoaa ympärivuorokautista palvelua osana valtakunnallista ja kunnallista ikääntyneiden hoivaa ja huolenpitoa. Palveluihin kuuluvat asumis-, hoiva-, hoito- ja tukipalvelut.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye