Startup-barometri: Investoinnit tutkimukseen ja kehitykseen alkavat näkyä odotuksena talouskasvusta – ei toistaiseksi näy henkilöstössä

Suomen startup-yhteisön barometrin mukaan yritysten tunnelma vallitsevasta taloustilanteesta on edelleen positiivisen toiveikas. Toiveikas tunnelma ei kuitenkaan vielä heijastu henkilöstömäärän kasvuun tai yritysten arvioon oman taloudellisen tilanteen paranemisesta.

Suomen startup-yhteisön pääekonomisti Youssef Zad FSC Economic -seminaarissa
Suomen startup-yhteisön pääekonomisti Youssef Zad FSC Economic -seminaarissa Juulia Koivisto

Suomen startup-yhteisön tuoreen barometrin mukaan yritykset tiedostavat edelleen makrotaloudelliset haasteet, mutta ilmapiiri taloustilanteen ympärillä on toiveikas ja hiljalleen paranemaan päin. Tämä vahvistaa elokuun alussa julkaistun edellisen barometrin tulokset. Tuolloin ensimmäistä kertaa kahteen vuoteen taloustilanteen odotuksia kuvaava saldoluku on kääntyi positiiviseksi ja yritykset näkivät ympäröivän taloustilanteen kehittyvän myönteisesti.

Yrityksiltä kysyttiin tuoreimmassa barometrissa asteikolla 1-5 yritysten taloudellista tilannetta, taloudellista ympäristöä, odotettavissa olevia työntekijöiden lukumäärän muutoksia sekä näkemyksiä liiketoiminnan kasvun esteistä. Suomen startup-yhteisön pääekonomisti Youssef Zad esitteli barometrin tuloksia torstaina Suomen startup-yhteisön järjestämässä taloustieteellisessä seminaarissa, FSC Economics Seminar. Talouden näkymiä esittelivät myös Laboren johtaja Mika Maliranta ja Suomen Pankin vanhempi ekonomisti Tuuli McCully.

“Odotukset talouskasvusta näkyvät barometrin tuloksissa, mutta harmillisesti rekrytointiaikeet ovat edelleen laskussa. Barometrin tulosten mukaan startup-yritykset keskimäärin kasvattavat henkilöstömääriään edelleen, mutta aiempaa hitaammin. Odotukset paremmasta eivät ainakaan vielä näy nopeampana henkilöstömäärän kasvuna”, Zad sanoo.

Positiivinen vire heijastelee viimeaikaiseen keskusteluun talouskasvun elpymisestä. Kasvuyritykset ovat vuosien ajan panostaneet tutkimukseen ja tuotekehitykseen, ja panos alkaa hiljalleen näkyä.

null
Kuvio: Ympäröivää taloustilannetta kuvaavat saldoluvut Q2/2022 – Q3/2024.

Positiivinen vire ei kuitenkaan aivan vielä näy rekrytointeina. Työntekijöiden määrää kuvaavat saldoluvut ovat laskeneet (11) edellisestä tarkastelujaksosta, ja ovat nyt alhaisimmillaan sitten vuoden 2022 alun. Tämä viittaa lomautuksiin ja irtisanomisiin. Työntekijämäärä on edelleen plus-merkkinen, mikä merkitsee sitä, että henkilöstömäärä kuitenkin yhä kasvaa startup-yrityksissä.

Samaan aikaan yritysten rekrytointiaikeet ovat hieman kasvaneet edelliseltä tarkastelujaksolta. Tätä ei kuitenkaan voida tulkita pysyvänä muutoksena parempaan. Trendi on edelleen laskusuuntainen rekrytointiaikeissa. Edellisissä barometreissa on nähty osaavan työvoiman olevan este liiketoiminnan kasvulle. Lomautusten ja konkurssien vuoksi ammattitaitoisen työvoiman saatavuus onkin nyt parempi kuin aiemmin.

“Henkilöstömääriä kuvaavan saldoluvun lasku on harmillista, mutta täysin odotettavissa, kun startupit ovat aiempaa hieman varovaisempia investoidessaan kasvuun. Keskustelujen perusteella henkilöstömäärän väheneminen kohdistuu enemmän tukitoimiin, ei syväosaajiin, kuten kvanttiteknologia tai tekoälyosaajat. Niistä on edelleen kova puute”, Suomen startup-yhteisön yhteisöpäällikkö Maija Lindeman arvioi.

null
Kuvio: Työntekijöiden määrää ja rekrytointiaikeita kuvaavat saldoluvut Q2/2022 – Q3/2024.

Monet yritysten kasvun esteistä näyttäisi johtuvan nykyisestä makrotaloudellisesta ympäristöstä. Rahoitusta on vähemmän saatavilla taloustilanteen ollessa globaalisti heikko, ja rahoituksen puute onkin merkittävin kasvun este suomalaisille startupeille. Tuoreimman barometrin mukaan myös riittämätön kysyntä on muodostumassa aiempaa merkittävämmäksi kasvun esteeksi.

null
Kuvio: Keskeisimmät kasvun esteet startup-yrityksissä Q2/2022 – Q2/2024.

Startup-yhteisö ehdottaa uudenlaista verokannustinta, jotta suomalaisia pääomia saataisiin kanavoitua kasvuhakuisiin yrityksiin3.10.2024 07:15:00 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallitus etsii keinoja Suomen talouskasvun vauhdittamiseksi. Suomen startup-yhteisö ehdottaa listaamattomien kasvuyritysten osakkeita koskevaan verotukseen muutosta, joka kannustaisi sijoittajia etsimään kohteiksi kasvuhakuisia, innovatiivisia yrityksiä tai näihin sijoittavia rahastoja. Tavoitteena on houkutella pääomia uusien yritysten kasvuun ja lisätä kotimaista omistajuutta.