Kokoomuksen Kaunisto: ”Teollisuuden investointeihin vauhtia merituulivoiman avulla”

Kokoomuksen kansanedustajan, talousvaliokunnan varapuheenjohtaja Ville Kauniston mukaan toteutuessaan talousvyöhykkeelle suunnitellut merituulipuistot tuovat Suomeen mittavia puhtaan teollisuuden investointeja, kasvua ja työtä.

Ville Kaunisto. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

Eduskunta käsittelee tänään hallituksen esitystä merituulivoimasta talousvyöhykkeellä. Uudella lainsäädännöllä mahdollistetaan tuulivoiman rakentaminen myös ulkomerellä sijaitsevalle Suomen talousvyöhykkeelle.

”Tuulivoimatuottajat ovat suunnitelleet alueille valtavia, tehomittaluokaltaan jopa useiden ydinreaktorien suuruisia hankkeita. Nyt hallitus tuo toimintaan pelisäännöt, joiden myötä nämä hankkeet tulevat mahdollisiksi”, Kaunisto iloitsee.

Elinkeinoelämän keskusliiton vihreän investointien dataikkunan mukaan esiselvitys- ja suunnitteluvaiheessa olevien merituulivoimahankkeiden arvo on jopa yli 100 miljardia euroa.

”Teknologinen kehitys, tuulivoiman rakentamiskustannusten lasku sekä suuri sähköntuotantopotentiaali ovat lisänneet merituulivoiman kiinnostusta. Seuraavaksi tämä kiinnostus pitää pystyä kanavoimaan myös investoinneiksi”, Kaunisto kertoo.

Sääriippuvaisen sähköntuotannon voimakas kasvu on lisännyt ja tulee edelleen lisäämään vaihtelua sähkön hinnassa.

”Merellä kuitenkin tuulee enemmän ja tasaisemmin, joten merituulivoimalla olisi tässä suhteessa sähköjärjestelmää sekä lopulta myös hintoja vakauttava vaikutus”, Kaunisto kertoo.

Merituulipuistoissa tuotettu sähkö voidaan muuntaa vedyksi tai muuksi synteettiseksi polttoaineeksi joko mantereella tai merellä.

”Merituulivoimalla on potentiaalisesti huomattava merkitys vedyn tuotannon kehittymiselle Suomessa. Tämä luo tärkeän perustan uusien kasvua ja työllisyyttä tukevien vetylaaksojen rakentumiselle eri puolille Suomea”, Kaunisto päättää.

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Sirén: Vientivetoinen työmarkkinamalli hyödyttää kaikkia suomalaisia9.10.2024 13:10:29 EEST | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén torjuu väitteet siitä, että hallitus ajaisi julkisen sektorin naisvaltaiset alat ikuiseen palkkakuoppaan. Sirén korostaa, että vientiyritysten pärjääminen on elinehto julkisen sektorin palkkojen kehittymiselle ja julkisten palveluiden rahoittamiselle.