SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm: Vihdoinkin valtioneuvosto päätti lisäpanostuksista itäiseen Suomeen

Valtioneuvosto on päättänyt osoittaa alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen määrärahaa Imatran seudun äkillisen rakennemuutostilanteen hoitoon sekä itäisen Suomen kestävän matkailun kasvuohjelmaan yhteensä seitsemän miljoonaa euroa.

Kuva: Jukka-Pekka Flander / SDP

- Vihdoinkin valtioneuvosto on ymmärtänyt Imatran alueen haasteellisen tilanteen. Reilu vuosi on kulunut Ukrainan sodan alkamisesta ja sen mukanaan tuomista haasteista Itä-Suomeen. Nämä rahat tulevat todella tarpeeseen. On syytä kiitokseen, toteaa Imatralainen kansanedustaja ja SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm

Lisäksi työ- ja elinkeinoministeriö on päättänyt osoittaa Imatran seudulle erillisellä päätöksellä 2 000 000 euroa Euroopan aluekehitysrahaston (EAKR) yritystukivaltuutta kohdennettavaksi alueen uuden kasvun avaimiin, joita alueella etsitään erityisesti energia- ja ympäristöteknologian, bio- ja kiertotalouden, metallialan ja tekoälyyn liittyvien hankkeiden avulla.

- On aivan selvää, että muutosten hallinnassa on alueen omien toimijoiden vastuu todella suuri. Emme me odota käsi ojossavain tukirahoja, vaan olemme käärineet hihat jo aikaa sitten ja olemme valmiita työhön uusien innovaatioiden ja niiden kautta työpaikkojen määrän kasvattamiseen toteaa Malm ja jatkaa, että alueen hyvä valmistautuminen ja varautuminen lisäävät sen omien ja valtion panostusten vaikuttavuuttaisosti.

Valtioneuvosto on samalla päättänyt jakaa alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukeminen -määrärahaa yhteensä 3 000 000 euroa Visit Finlandin toteuttamaan Itäisen Suomen kestävän matkailun kasvuohjelmaan, jossa on mukana kaikki itäisen Suomen maakunnat.

- Matkailulla on merkittävä työllistävä vaikutus alueelle. Pidän tätä tukea erityisen tärkeänä ja toivon, että kaikki ne tahot,jotka tästä voivat hyötyä yhdistävät voimansa ja näin saadaan alueelle sellaista vetovoimaa, jota Itä-Suomi nyt tarvitsee, iloitsee Malm

SDP:n Näkkäläjärvi ja Järvi Progressiivisen Allianssin johtokuntaan7.10.2024 10:31:53 EEST | Tiedote

Edistyksellisiä puolueita yhteen kokoava Progressiivinen Allianssi (Progressive Alliance, PA) kokoontui viikonloppuna Santiagossa Chilessä. Kokouksessa Progressiivisen Allianssin johtokunnan jäseniksi valittiin äänestyksellä SDP:n puoluesihteeri Mikkel Näkkäläjärvi ja poliittisen osaston päällikkö Miia Järvi. Progressiivinen Allianssi on vuonna 2013 perustettu keskustavasemmistolaisten sosialidemokraattisten puolueiden maailmanlaajuinen verkosto. SDP on yksi järjestön perustajajäsenistä.

SDP:n Niina Malm: Kokoomuksella on ulkopolitiikan värisuora, mutta todellisuudessa valta on luovutettu perussuomalaisille5.10.2024 19:15:48 EEST | Tiedote

SDP:n varapuheenjohtaja Niina Malm peräänkuuluttaa pääministeri Orpolta johtajuutta. Yhtenäinen ulko- ja turvallisuuspoliittinen linja ovat aina olleet Suomen elinehto. Viime aikaiset irtiotot niin perussuomalaisten kuin kristillisdemokraattien ministerien toimesta herättävät aidon huolen siitä, onko pääministeri Orpolla todellista johtajuutta omasta hallituksestaan, sanoo Malm.