Yle och SVT övade tillsammans för att förbättra sin beredskap i krissituationer

Yle har genomfört en tre dagar lång beredskapsövning i samband med den nationella Tieto24-övningen.

Yle

Yles beredskapsövning ordnades som en separat övning i samband med den nationella Tieto24-övningen. Yle genomför en egen, omfattande beredskapsövning som en del av Tieto-övningen vartannat år. Målet med den tre dagar långa övningen var att stärka Yles goda beredskap och prestationsförmåga under alla förhållanden, även vid undantagstillstånd.

Under övningen simulerades en situation där Yle upprätthåller ett brett innehållsutbud för att stödja finländarnas mentala försörjningsberedskap i en långvarig kris.

"Yle har alltid genomfört olika slags beredskapsövningar som en viktig del av public service-verksamheten. Utvecklingen av säkerhetsläget i Europa ser för tillfället dålig ut, och därför är det skäl att öva för en rad olika situationer," säger Janne Yli-Äyhö, Yles teknologidirektör och beredskapskommitténs ordförande.

Omkring 200 Yle-medarbetare deltog i övningen och för första gången övade alla Yles innehållsenheter samtidigt tillsammans med den tekniska personalen. Innehåll producerades i Yles egna beredskapslokaler, utanför Yles lokaler och för första gången även utanför Finlands gränser.

Under övningen sändes Yles nyheter för första gången från Sverige

Yle och SVT beslöt i fjol att tillsammans förstärka sitt samarbete i fråga om beredskapsfrågor. Målet är att skapa ännu bättre förutsättningar för båda bolagen i situationer där till exempel kommunikationsförbindelser inte fungerar. Nu övade bolagen tillsammans för första gången då Svenska Yles nyheter och Yle Uutiset under övningen producerade nyhetssändningar i samarbete med SVT:s produktionspersonal i SVT:s utrymmen i Sverige.

“Att mötas i den här typen av stora beredskapsövningar är oerhört värdefullt. SVT:s och Yles nära samarbete bygger på ömsesidigt förtroende och gemensamt lärande. I den här övningen omsätter vi verkligen det i praktiken!”, säger Karin Ekman, programchef för SVT Nyheter.

"Modern teknologi möjliggör att verksamheten kan utvidgas även utanför de egna lokalerna och till och med utomlands, och det är fantastiskt att vi hade möjlighet att öva tillsammans med SVT. Det nordiska samarbetet är värdefullt för oss och vi vill fördjupa det på detta sätt," säger Janne Yli-Äyhö.

Pressmeddelandet på Yles webbplats.

Kontakter

Yle är finländarnas eget public service-bolag, grundat år 1926. Vår unika uppgift är att förmedla tillförlitlig information, upplysa och underhålla, stärka demokratin och kulturen samt främja yttrandefrihet, jämlikhet och sammanhållning. Vi betjänar finländarna på tv, radio och webben varje dag, dygnet runt.

Om du inte längre vill få pressmeddelanden från Yles kommunikation, skicka ett meddelande till yleisradio@yle.fi. Här är Yles dataskyddsbeskrivning för pressmeddelanden från Yles kommunikation.

Andra språk

Följ Yleisradio Oy