Yle harjoitteli yhdessä SVT:n kanssa valmiuttaan toimia kriisissä

Yle järjesti kolmipäiväisen valmiusharjoituksensa valtakunnallisen Tieto24-harjoituksen yhteydessä.

Ylen valmiusharjoitus
Ylen valmiusharjoitus Yle

Ylen valmiusharjoitus järjestettiin valtakunnallisen Tieto24-harjoituksen yhteydessä erillisenä harjoituksena. Yle järjestää oman laajan valmiusharjoituksensa Tieto-harjoituksen osana joka toinen vuosi. Kolmipäiväisen harjoituksen tavoitteena oli vahvistaa Ylen jo ennestään hyvää varautumista ja suorituskykyä kaikissa olosuhteissa, myös poikkeusoloissa.

Harjoituksessa simuloitiin tilannetta, jossa Yle ylläpitää laajaa sisältötarjontaa suomalaisten henkisen huoltovarmuuden tueksi jo pidempään jatkuneessa kriisissä.

“Yle on aina tehnyt valmiusharjoittelua monin eri tavoin, se kuuluu olennaisesti julkisen palvelun toimintaan. Euroopan turvallisuustilanteen kehityssuunta näyttää tällä hetkellä huonolta, ja sen vuoksi on syytä harjoitella kaikenlaisia tilanteita varten”, sanoo Ylen teknologiajohtaja ja valmiustoimikunnan puheenjohtaja Janne Yli-Äyhö.

Mukana harjoittelemassa oli noin kaksisataa yleläistä, ensimmäistä kertaa kaikki Ylen sisältöyksiköt yhdessä tekniikkahenkilöstön kanssa. Sisältöjä tuotettiin Ylen omissa valmiustiloissa, Ylen toimitilojen ulkopuolelta ja ensimmäistä kertaa myös Suomen rajojen ulkopuolelta.

Harjoituksessa Ylen uutiset lähetettiin Ruotsista ensimmäistä kertaa

Yle ja SVT päättivät viime vuonna vahvistaa keskinäistä yhteistyötään valmiusasioissa. Tavoitteena on luoda entistä paremmat edellytykset kummankin toiminnalle tilanteissa, joissa esimerkiksi tietoliikenneyhteydet eivät toimi. Yhtiöt harjoittelivat nyt yhdessä ensimmäistä kertaa, ja Ylen harjoitukseen toteutettiin Yle Uutisten ja Svenska Ylen Nyheterin lähetys yhdessä SVT:n tuotantohenkilöstön kanssa SVT:n tiloista Ruotsista.

“Tämäntyyppiseen laajaan valmiusharjoitukseen osallistuminen on erittäin arvokasta. SVT:n ja Ylen tiivis yhteistyö perustuu keskinäiseen luottamukseen ja yhteiseen oppimiseen. Tässä harjoituksessa nämä toteutuivat käytännössä”, kiittää SVT:n uutisten ohjelmapäällikkö Karin Ekman.

“Moderni teknologia antaa mahdollisuuksia toiminnan laajentamiseen myös toimitilojen ulkopuolelle ja jopa ulkomaille, ja on hienoa että meillä oli tilaisuus harjoitella yhdessä SVT:n kanssa. Pohjoismainen yhteistyön on meille arvokasta ja haluamme syventää sitä tälläkin tavalla”, Janne Yli-Äyhö sanoo.

Lue tiedote Ylen verkkosivuilla.

Muut kielet