Kokoomuksen Aalto-Setälä: Kasvu tulee investoinneista, pelisäännöt ja luvitus uudistetaan nyt

Kokoomuksen kansanedustaja Pauli Aalto-Setälän mukaan uudet lainsäädännön päivitykset edistävät puhdasta, ympäristökestävää talouskasvua ja työllisyyttä.

Pauli Aalto-Setälä. Kuvaaja: Kimmo Falck.

Hallitus on antanut tänään esityksen vesienhoidon ympäristötavoitteita ja niistä poikkeamista koskien. Esityksessä otetaan käyttöön uusia investointiluvitusta sujuvoittavia poikkeamismahdollisuuksia.

”Lakimuutokset selkeyttävät lupamenettelyä ja parantavat ennakoitavuutta vesien tilaan vaikuttavissa hankkeissa. Ilman selkeitä pelisääntöjä, eli lupavaatimuksia ei Suomeen investoida, joten näiden kuntoon saattaminen on meidän lainsäätäjien tärkein tehtävä talouskasvun ja työllisyyden vahvistamiseksi”, Aalto-Setälä sanoo.

Hallituksen esityksen lakimuutokset perustuvat EU:n vesipuitedirektiiviin, jota on uudistettu siten, että EU-tuomioistuimen nk. Weser-päätös viedään osaksi lainsäädäntöä. Lopputulos mahdollistaa rajattujen poikkeusten käyttöön ottamisen kestävän kehityksen mukaisissa hankkeissa.

”Vesien tilasta kannetaan huolta ja vesistövaikutukset on aina minimoitava investointeja tehdessä. Nyt lainsäädännöllä otetaan käyttöön hankekohtaiset poikkeusmahdollisuudet, joiden myötä tarkkaan valikoidut puhtaan teollisuuden hankkeiden lupaprosessit sujuvoituvat”, Aalto-Setälä arvioi.

Budjettiriihessä hallitus päätti ylimääräisestä 3,6 miljoonan euron panostuksesta vesitietojärjestelmän kehittämiseksi ensi vuodelle.

”On välttämätöntä saada tarkempaa tietoperustaa siitä, mitkä vesistöt ovat huonossa tilassa maa- ja metsätalouden hajakuormituksen takia. Vastuulliset yritykset tarvitsevat näitä tietoja, jotta hankkeita virheellisten oletusten vuoksi suunnitella tai jätetä suunnittelematta”, Aalto-Setälä sanoo.

Aalto-Setälän mukaan nykyistä toimivampia lupaprosesseja edistetään useilla eri hankkeilla, joista tärkein on yhden luukun lupauudistus. Repaleista byrokratiaa yhdistetään, jotta tulevaisuudessa ympäristöluvan vaatimilla hankkeilla on yksi hakemus, yksi lupapäätös ja vain yksi valitusoikeus.

”Ratkaisu poistaa investoinneilta riskejä siitä, että valitukset eivät pääse ketjuuntumaan kohtuuttoman pitkiksi. Kun uudet investoinnit tulevat mahdollisiksi, ne tuovat Suomeen lisää korkean tuottavuuden työpaikkoja sekä luonnon- ja ilmaston kannalta kestävää talouskasvua”, Aalto-Setälä päättää.

Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Sirén: Vientivetoinen työmarkkinamalli hyödyttää kaikkia suomalaisia9.10.2024 13:10:29 EEST | Tiedote

Kokoomuksen kansanedustaja ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén torjuu väitteet siitä, että hallitus ajaisi julkisen sektorin naisvaltaiset alat ikuiseen palkkakuoppaan. Sirén korostaa, että vientiyritysten pärjääminen on elinehto julkisen sektorin palkkojen kehittymiselle ja julkisten palveluiden rahoittamiselle.