Suomen ensimmäinen Wiser Ready -kerrostalo rakenteilla – TKU-Rakennus panostaa laatuun Turun Samppalinnassa

Samppalinna on yksi Turun keskustan vehreistä kukkuloista, jonka kupeeseen on rakentumassa moderni asuinkortteli. Turkulainen rakennusliike TKU-Rakennus Oy ja SL Yhtiöt Oy toteuttavat yhteistyössä viiden uudiskerrostalon ja kahden townhousen muodostaman asuinalueen, jonka nyt rakenteilla olevan kerrostalon jokaiseen asuntoon on tehty Schneider Electricin Wiser Ready -älykotivalmius. Wiser Readyn ansiosta uudet asukkaat voivat halutessaan päivittää asuntonsa älykodiksi.

Loppuvuodesta 2025 Samppalinnaan valmistuvan asuinkorttelin kolmas talo on kokonaisuudessaan Wiser Ready -kohde, sillä jokaiseen asuntoon on tehty valmius Schneider Electricin Wiser-älykotiratkaisun käyttöönottoon.

TKU-Rakennuksen Samppalinnan asuinkortteli nousee Turun paraatipaikalle, joten kohteen taloissa on haluttu toteuttaa kaikki valinnat materiaaleista teknisiin ratkaisuihin laadukkaasti ja aikaa kestävästi. Siksi kohteeseen valittiin myös älykotivalmiudet sisältäviä Exxact-sähkökalusteita.

Loppuvuodesta 2025 valmistuvan asuinkorttelin kolmas talo on kokonaisuudessaan Wiser Ready -kohde. Jokaiseen asuntoon on tehty valmius Schneider Electricin Wiser-älykotiratkaisun käyttöönottoon. Uuden asunnon ostajat voivat itse valita, ottavatko he Exxact-sähkökalusteiden Wiser-ominaisuudet käyttöön vai eivät.

– Rakennamme asuinkorttelia yhteen Turun upeimmista sijainneista, joten halusimme kohteen olevan paikkansa arvoinen. Kortteliin on toteutettu runsaasti viihtyisyyttä parantavia ratkaisuja, kuten asukkaiden käytössä olevat yhteiset palvelut ja asuntokohtainen viilennys. Wiser Ready -mahdollisuus kerrostalomme jokaisessa asunnossa on uusi tapa nostaa asumisen laatu uudelle tasolle, kertoo TKU-Rakennuksen rakennuspäällikkö Joni Sassi.

Älyä omaan käyttöön tai tulevien asukkaiden iloksi

Ensimmäinen Wiser Ready -kerrostalo on kiinnostava alkusysäys kerrostalojen älytulevaisuudelle. Sassi uskoo, että älykotiominaisuudet tulevat jatkossa lisääntymään rakentamisessa.

– Asunnon kokonaishinnassa älyvalmius ja -tuotteet ovat varsin minimaalinen panostus, etenkin kun miettii mahdollisia hyötyjä. Wiser lisää kodin turvallisuutta, sillä esimerkiksi pistorasian ja siihen kytketyn kahvinkeittimen voi sammuttaa etänä. Ja vaikka itse ei innostuisi älyominaisuuksista, voi älyvalmius olla seuraavan ostajan kohdalla jo todellinen myyntivaltti.

Älyominaisuuksien aktivointiin tarvitaan Wiser-keskusyksikkö, jonka asukas hankkii itse. Asunnon ominaisuuksien ohjaamiseen käytetään Wiser-sovellusta, jonka voi asentaa ilmaiseksi älypuhelimelle tai tablettiin.

Kerrostalon asuntoihin asennetaan valmiiksi Schneider Electricin Exxact-pistorasiat ja -kytkimet, jotka toimivat aivan tavallisten sähkökalusteiden tapaan, jos älyominaisuuksia ei aktivoida.

– Wiser Ready -valmius ei velvoita kodin nykyistä asukasta ottamaan älyominaisuuksia käyttöön, mutta se tekee älykodin rakentamisesta erittäin helppoa. Wiser-ominaisuuksien aktivoimiseen ei tarvita ammattilaisen apua, vaan ne voi kuka tahansa ottaa käyttöön. Omien ohjausten tekeminen on helppoa, ja älykotijärjestelmää voi itse laajentaa uusilla tuotteilla, lupaa Schneider Electricin asiakkuuspäällikkö Mikko Vainio.

Toimintavarma ja turvallinen ratkaisu

Joissain älykotiratkaisuissa ongelmana voi olla, että kodin ohjelmointiin ja ominaisuuksien laajentamiseen tarvitaan ammattilaisapua ohjelmoinnissa. Huonoimmissa tapauksissa on saattanut käydä jopa niin, että esimerkiksi ohjelmointiongelmien takia koko älykoti lakkaa toimimasta. Wiserin kanssa vastaavia ongelmia ei pääse syntymään.

– Schneider Electricin Wiser-älykotituotteet, esimerkiksi pistorasiat, toimivat aina kuin tavalliset tuotteet. Jos et jostain syystä pääse käyttämään Wiser-sovellusta, voi laitteita aina käyttää manuaalisesti. Wiser-älykodin käytöstä ei veloiteta kuukausimaksuja, ja käyttäjä voi itse tehdä kaikki tarvittavat muutokset älyominaisuuksien käyttöön, joten se on erittäin toimintavarma ja kustannustehokas valinta asukkaille, Vainio kertoo.

Asiakkuuspäällikkö Mikko Vainio, Schneider Electric

mikko.vainio@se.com

Kaupallinen tuotepäällikkö Juhani Hallamaa, Schneider Electric

juhani.hallamaa@se.com

Schneider luo merkitystä tarjoamalla kaikille mahdollisuuden hyödyntää energiaa ja muita resursseja parhailla mahdollisilla tavoilla. Kaikessa toiminnassamme yhdistyy edistys ja kestävä kehitys. Kutsumme tätä ajatusta teemalla Life Is On.

Globaalina teollisena teknologiajohtajana tuomme sähköistämisen, automaation ja digitalisoinnin huippuasiantuntemusta älykkääseen teollisuuteen, joustavaan infrastruktuuriin, tulevaisuuden datakeskuksiin, älykkäisiin rakennuksiin ja intuitiivisiin koteihin. Syvällisen toimialatuntemuksemme ansiosta tarjoamme integroituja, koko elinkaaren kattavia ja tekoälypohjaisia teollisia IoT -ratkaisuja, joissa yhdistyvät kytketyt tuotteet, automaatio, ohjelmistot ja palvelut. Rakennamme asiakkaillemme myös digitaalisia kaksosia kannattavan kasvun mahdollistamiseksi.

Tärkein voimavaramme ovat ihmiset: 150 000 kollegaa ja yli miljoona kumppania yli 100 maassa varmistavat läheisen yhteyden asiakkaisiimme ja sidosryhmiimme. Integroimme monimuotoisuuden ja inkluusion kaikkeen toimintaamme, ja meitä ohjaavat tavoitteemme luoda kestävää tulevaisuutta kaikille.

www.se.com/fi/fi/

Asiantuntija: ”Tekoälyä voidaan hyödyntää datakeskusten vastuullisuuden parantamisessa”16.10.2024 13:39:10 EEST | Tiedote

Datakeskusmarkkinan kasvu jatkuu digitalisaation myötä ja voi aiheuttaa haasteita esimerkiksi sähköverkkojen kuormitukselle ja paikallisille yhteisöille. Tekoäly aiheuttaa kestävyyshaasteita mutta voi myös auttaa ratkaisemaan niitä esimerkiksi datakeskusten tehokkaamman toiminnan ja suunnittelun avulla. Finnish Data Center Associationin järjestämässä datakeskus- ja pilviteollisuuden Future Data Summit -tapahtumassa käsiteltiin tänään vihreää tekoälyä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä yhteiskunnan digitalisaatio vaatii jatkuvasti kasvavaa IT-infrastruktuuria. Tämä näkyy datakeskusmarkkinoiden voimakkaana kasvuna. Tekoälypalveluiden yleistyminen nostaa datakeskustarpeita entisestään, mikä näkyy Suomessakin suurina rakennus- ja laajennusprojekteina. Datakeskukset ovat välttämätön osa digitalisaatiota, sillä ne mahdollistavat osaltaan suoratoiston, pilvitallennuksen, automaation teollisuudessa, terveydenhuollon tietohallinnan ja kaupankäynnin. Yhteiskunnan digitalisoituminen tukee ta