Kokoomuksen Kauma: Alaikäisten vapekielto on tärkeä päätös lasten ja nuorten terveydelle

Kokoomuksen kansanedustaja ja eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Pia Kauma on tyytyväinen, että eduskunta on hyväksynyt esityksen, jolla sähkösavukkeet eli niin sanotut vapet kielletään alaikäisiltä ja kouluissa. Kauman mukaan vapet ovatkin aiheuttaneet paljon ongelmia kouluissa ja niiden hallussapito oli aikakin kieltää.

Pia Kauma. Kuvaaja: Mikko Mäntyniemi.

”Vapet eivät yksinkertaisesti kuulu alaikäisille tai koulujen arkeen. Eduskunnan juuri hyväksymällä muutoksella saadaan viime aikoina kasvanut nuorten vapettaminen kunnolla kuriin”, Kauma aloittaa.

THL:n Kouluterveyskyselyn mukaan 8. ja 9. luokilla olevista jopa 16 % käyttää sähkösavukkeita. Kauman mukaan vapettaminen ja nikotiinipussien käyttö ovat muodostuneet uudeksi häiriöksi lasten arkeen.

”Vapettamisesta ja nikotiinituotteiden kaupankäynnistä on tullut kasvava riesa kouluissa. On hienoa, että hallitus reagoi asiaan nopeasti. Eduskunnan päätöksellä yksiselitteisesti kielletään sähkösavukkeiden sekä nikotiinipussien hallussapito alaikäisiltä. Tämä tarkoittaa sitä, että opettajat voivat huomatessaan ottaa vapet pois lapsilta. Tämä on kansanterveyden lisäksi merkittävä teko koulurauhan lisäämiseksi”, Kauma jatkaa.

Kauma on tyytyväinen, että erityisesti lasten ja nuorten terveydelle vaaralliset vapet ja nikotiinipussit saadaan hallintaan.

”Nikotiinituotteiden riippuvuus syntyy nopeasti ja niiden käyttö on vaarallista nuoren keholle ja mielelle. Jos lapsen päivä kuluu vape kädessä, on lapsen terveys nopeasti vaarassa”, Kauma sanoo.

”Meidän päättäjien täytyy kannustaa lapsia ja nuoria terveisiin elintapoihin. Varhaisella iällä aikaansaadut nikotiiniriippuvuudet pitää estää lainsäädännöllä. Kokoomuksen johdolla laitetaan stoppi vapeboomin kasvulle”, Kauma päättää.

Kokoomuksen Sirén: Oppositio toistaa välikysymyksen verran perusteettomia uhkakuvia11.10.2024 13:13:50 EEST | Tiedote

Oppositio jätti tänään hallitukselle välikysymyksen, jonka taustalla on hallituksen esitys sovittelujärjestelmän kehittämisestä. Kokoomuksen kansanedustajan ja työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan puheenjohtaja Saara-Sofia Sirénin mukaan oppositio jatkaa välikysymyksessään perusteettomien uhkakuvien maalailua ja esittää paikkaansa pitämättömiä väitteitä hallituksen esityksen sisällöstä ja vaikutuksista.