Yle näyttää kaikki lumilajien MM-kisat ja runsaasti maailmancupia – talven viikonloput vietetään jälleen Urheilustudion seurassa

Yle tarjoaa jälleen kattavasti lumilajien maailmancup-kisoja kaudella 2024–2025. Kaikkien hiihtolajien MM-kisat näkyvät Ylen kanavilla helmi- ja maaliskuussa.

Johanna Kannasmaa / Yle

Talviurheilun ystäviä hemmotellaan lumilajien kisoilla yli viiden kuukauden ajan. Varaslähtö talveen otetaan jo lokakuun puolella, kun Sveitsin Churissa kisataan lumilautailun ja freestylen big airissa. Urheilustudion kausi pyörähtää toden teolla käyntiin marraskuun ensimmäisenä viikonloppuna, kun kotimainen hiihtokausi alkaa Vuokatista Suomen cupin ensimmäisellä osakilpailulla. Talviurheilun juhlaa on tarjolla aina huhtikuun alkupäiviin asti kauden päättyessä Taivalkosken SM-hiihtoihin 4.–6.4.

“Suomessa järjestetään tällä kaudella maailmancupin ensimmäisiä kilpailuja peräti kuudessa lajissa, joten voi jopa sanoa, että talvi alkaa tänä vuonna Suomesta. Urheilustudion tiimi välittää tunnelmat paikan päältä niin Rukalta, Kontiolahdelta kuin Leviltäkin”, toteaa talviurheilun ja Urheilustudion päätuottaja Laura Lehtonen

Yle näyttää tälläkin kaudella merkittävän määrän talvilajien maailmancup-kisoista. Kaikkien  hiihtolajien MM-kisat nähdään helmi–maaliskuussa Ylen kanavilla ja yksi loppukauden kohokohdista on Salpausselän kisat, jonne päättyvät hiihdon, miesten yhdistetyn ja naisten mäkihypyn maailmancupit.

Talven viikonloput vietetään Urheilustudion tuttujen kasvojen seurassa. Juontajina jatkavat Petra Manner ja Riku Salminen, asiantuntijoina muun muassa maailmanmestarit Kaisa Mäkäräinen, Janne Ahonen ja Kalle Palander.

“Omien asiantuntijoidemme lisäksi kutsumme jälleen Urheilustudion sohville mielenkiintoisia vieraita keskustelemaan kaikesta mahdollisesta urheiluun ja elämään liittyvästä”, kertoo Lehtonen.

Yle-sovelluksen ja nettisivujen liveseuranta kokoaa tärkeimmät uutiset ja kommentit talvilajien kisoista ja Urheilustudion keskusteluista. Yleisö pääsee jokaisena viikonloppuna testaamaan talvilajien tietämystään visassa ja samalla tavoittelemaan Urheilustudion vaaleanpunaista pipoa.

Poimintoja Ylen kanavilla näkyvistä lumilajien kisoista kaudella 2024–2025:

• Kaikkien lumilajien MM-kilpailut

• Kaikki ampumahiihdon maailmancup-kisat

• Kaikki Suomessa kilpailtavat maailmancup-kisat

• Kaikki hiihdon Suomen cupin osakilpailut

• 16–17.11. Alppihiihdon maailmancup, Levi

• 29.11.–1.12. Pohjoismaisten hiihtolajien maailmancup, Ruka

• 30.11.–8.12. Ampumahiihdon maailmancup, Kontiolahti

• 3.–5.1. Tour de Skin huipennus, Val di Fiemme

• 4.–16.2. Alppihiihdon MM-kisat, Saalbach

• 12.–23.2. Ampumahiihdon MM-kisat, Lenzerheide

• 26.2.–9.3. Pohjoismaisten lajien MM-kisat, Trondheim

• 19.–30.3. Freestylen ja lumilautailun MM-kisat, Engadin

• 20.–23.3. Salpausselän kisat, Lahti

Kaikki Ylen näyttämät maailmancup-kilpailut kaudella 2024–2025 löytyvät tästä.

Lumilajien selostajat ja asiantuntijat kaudella 2024–2025:

Alppihiihto

Selostajat: Nina Vanhatalo ja Kristian Karlsson

Asiantuntijat: Kalle Palander ja Marcus Sandell

Ampumahiihto

Selostaja: Johannes Oikarinen, ruotsiksi Magnus Eklöv

Asiantuntijat: Ville Kotikumpu ja Kaisa Mäkäräinen

Freestyle

Selostaja: Sami Saarenpää

Asiantuntijat: Juho Kilkki ja Arttu Kiramo

Lumilautailu

Selostaja: Sami Saarenpää