ELY-keskus parantaa lauttaliikenteen ympäristöystävällisyyttä ja palvelutasoa Järvi-Suomessa

Koko Suomen maantielauttaliikenteestä vastaava Varsinais-Suomen ELY-keskus on kilpailuttanut Järvi-Suomen 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalvelut vuosille 2026–2046 ja tehnyt hankintapäätöksen maantielauttaliikenteestä. Hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen. Hankinta on osa maantielauttaliikenteen hankintastrategiaa, jonka toteutumisen myötä lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee päästöjen pudotessa 98 % ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat.

Järvi-Suomen lauttaliikenne on päätetty hankkia tarjouskilpailun voittaneelta Suomen Lauttaliikenne Oy:ltä

Järvi-Suomen 20 vuoden 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalveluiden hankinnan tarjouskilpailussa saatiin kaksi tarjousta. Tarjouksen antoivat Suomen Lauttaliikenne Oy ja Torghatten Nord As. Tarjousten vertailuhinnat olivat:

• Torghatten Nord As                                350 068 299,00 €
  • Suomen Lauttaliikenne Oy                  234 780 000,00 €

Varsinais-Suomen ELY-keskus on päättänyt 11.10.2024 tehdyllä hankintapäätöksellä tehdä palveluhankinnan tarjouskilpailun voittaneelta Suomen Lauttaliikenne Oy:ltä. Hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen.

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tehdyn hankintapäätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua.

Järvi-Suomen 12 lauttapaikan hankintaprosessi on ollut poikkeuksellisen monivaiheinen ja alkanut jo vuonna 2021. Hankintakokonaisuus on moninainen, sopimusaika pitkä ja sopimuksen arvo merkittävä. Hankinta-asiakirjoja on ollut tarve tarkentaa ja sen vuoksi on pitänyt aloittaa hankinta monta kertaa alusta.

Hankinta korostaa tehokkuutta ja vihreitä valintoja

Nyt tehty Järvi-Suomen 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalveluiden hankintapäätös on osa hankintastrategiaa, jonka myötä lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee merkittävästi ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat. Myöhemmin solmittavan sopimuksen myötä siirrytään ympäristöystävälliseen ja vähäpäästöiseen liikenteeseen sekä edistetään kustannustehokkuutta uusien lossien hybriditeknologialla. Liikenteen hiilidioksidipäästöt vähenevät Järvi-Suomen lauttapaikoilla 98 % vuosien 2010–2015 keskiarvotasosta, eli yli 2000 tonnia vuodessa samalla kun lossien kapasiteetti kasvaa ja palvelun laatu paranevat. Uudessa sopimuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota mahdollisiin toimintaympäristön muutoksiin ja niiden myötä tarvittaviin muutosmekanismeihin. Pitkän sopimuskauden takia on varauduttava siihen, että muutoksia voidaan joustavasti tehdä sopimuksen aikana tarpeen mukaisen palvelun tuottamiseksi.

Järvi-Suomen hankinta on ensimmäinen neljästä 20 vuoden maantielauttaliikenteen palvelukokonaisuudesta ja vuosien 2025–2027 aikana hankintoja tullaan jatkamaan muiden kolmen hankintakokonaisuuden osalta. 20 vuoden hankinnoissa ja sopimuksissa huomioidaan valtakunnallisesti kannattavien kahdeksan silloituskohteen toteutumisen mahdollisuus ja varaudutaan lossiliikenteen korvaamiseen sillalla sopimuskauden aikana. Sopimusten pitkän tähtäimen tavoitteena on liikenteen kehittäminen kohti hiilineutraalia liikennepalvelua sekä vastata liikenteen kysyntään ja kehittää lauttaliikennettä osana toimivaa liikennejärjestelmää. Sopimukset tulevat koskemaan kaikkia 40 yleisten teiden lauttapaikkaa muodostaen neljä selkeää kokonaisuutta:

• Maantielauttaliikennepalvelu Järvi-Suomi 2026–2046
  • Maantielauttaliikennepalvelu Saaristomeri I (lossit) 2028–2048
    • Kilpailutus 2025
  • Maantielauttaliikennepalvelu Saaristomeri II (lautta-alukset) 2031–2051
    • Kilpailutus 2026
  • Maantielauttaliikennepalvelu (maantieteellisesti hajanaiset lauttapaikat) 2033–2053
    • Kilpailutus 2027

Järvi-Suomen 12 lauttapaikan lauttaliikenteen kapasiteetti ja välityskyky muuttuvat seuraavilla lauttapaikoilla, kun nyt kilpailutettu pitkäkestoinen liikennesopimus käynnistyy asteittain vuosien 2026–2027 aikana:

Hanhivirta, Enonkoski

Lossin kantavuus nousee 70 tonnista 90 tonniin.

Hirvisalmi, Juuka

Hätinvirta, Puumala

Kietävälä, Puumala

Koivukanta, Savonlinna

Kortesalmi, Kuopio

Kuparonvirta, Mikkeli

Kyläniemi, Ruokolahti

Lamposaari, Lappeenranta

Lossin kantavuus nousee 44 tonnista 90 tonniin.

Puutossalmi, Kuopio

Lauttapaikalla liikennöidään jatkossa kahdella lossilla, joiden kantavuudet ovat 130 tonnia ja 90 tonnia.

Rongonsalmi, Puumala

Lossin kantavuus nousee 44 tonnista 90 tonniin.

Tappuvirta, Savonlinna

Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.

Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, tieinsinööri Tapani Jaakkola, p. 0295 022 808, tapani.jaakkola@ely-keskus.fi

Kainuun ELY-keskus on antanut perustellun päätelmänsä Nuojuankangas–Seitenoikea välisen voimajohtohankkeen arviointiselostuksesta (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)9.10.2024 14:51:40 EEST | Tiedote

Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj suunnittelee nykyisen kantaverkon vahvistamista Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa uudella siirtolinjalla nykyisen rinnalle. Nuojuankangas–Seitenoikea välisen voimajohtohankkeen ympäristövaikutusten arviontiselostus täyttää YVA-lain vaateet. Yhteysviranomainen näkee, että erityisesti yhteisvaikutusten osalta sähköasemat tulevat olemaan merkittävä seikka yhteisvaikutusten lieventämisessä. Sähköasemien kautta myös tuulivoimahankkeet pystyvät minimoimaan yhteisvaikutuksiaan.