ELY-keskus parantaa lauttaliikenteen ympäristöystävällisyyttä ja palvelutasoa Järvi-Suomessa
Koko Suomen maantielauttaliikenteestä vastaava Varsinais-Suomen ELY-keskus on kilpailuttanut Järvi-Suomen 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalvelut vuosille 2026–2046 ja tehnyt hankintapäätöksen maantielauttaliikenteestä. Hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen. Hankinta on osa maantielauttaliikenteen hankintastrategiaa, jonka toteutumisen myötä lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee päästöjen pudotessa 98 % ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat.
Järvi-Suomen lauttaliikenne on päätetty hankkia tarjouskilpailun voittaneelta Suomen Lauttaliikenne Oy:ltä
Järvi-Suomen 20 vuoden 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalveluiden hankinnan tarjouskilpailussa saatiin kaksi tarjousta. Tarjouksen antoivat Suomen Lauttaliikenne Oy ja Torghatten Nord As. Tarjousten vertailuhinnat olivat:
- Torghatten Nord As 350 068 299,00 €
- Suomen Lauttaliikenne Oy 234 780 000,00 €
Varsinais-Suomen ELY-keskus on päättänyt 11.10.2024 tehdyllä hankintapäätöksellä tehdä palveluhankinnan tarjouskilpailun voittaneelta Suomen Lauttaliikenne Oy:ltä. Hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen.
Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tehdyn hankintapäätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua.
Järvi-Suomen 12 lauttapaikan hankintaprosessi on ollut poikkeuksellisen monivaiheinen ja alkanut jo vuonna 2021. Hankintakokonaisuus on moninainen, sopimusaika pitkä ja sopimuksen arvo merkittävä. Hankinta-asiakirjoja on ollut tarve tarkentaa ja sen vuoksi on pitänyt aloittaa hankinta monta kertaa alusta.
Hankinta korostaa tehokkuutta ja vihreitä valintoja
Nyt tehty Järvi-Suomen 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalveluiden hankintapäätös on osa hankintastrategiaa, jonka myötä lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee merkittävästi ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat. Myöhemmin solmittavan sopimuksen myötä siirrytään ympäristöystävälliseen ja vähäpäästöiseen liikenteeseen sekä edistetään kustannustehokkuutta uusien lossien hybriditeknologialla. Liikenteen hiilidioksidipäästöt vähenevät Järvi-Suomen lauttapaikoilla 98 % vuosien 2010–2015 keskiarvotasosta, eli yli 2000 tonnia vuodessa samalla kun lossien kapasiteetti kasvaa ja palvelun laatu paranevat. Uudessa sopimuksessa on kiinnitetty erityistä huomiota mahdollisiin toimintaympäristön muutoksiin ja niiden myötä tarvittaviin muutosmekanismeihin. Pitkän sopimuskauden takia on varauduttava siihen, että muutoksia voidaan joustavasti tehdä sopimuksen aikana tarpeen mukaisen palvelun tuottamiseksi.
Järvi-Suomen hankinta on ensimmäinen neljästä 20 vuoden maantielauttaliikenteen palvelukokonaisuudesta ja vuosien 2025–2027 aikana hankintoja tullaan jatkamaan muiden kolmen hankintakokonaisuuden osalta. 20 vuoden hankinnoissa ja sopimuksissa huomioidaan valtakunnallisesti kannattavien kahdeksan silloituskohteen toteutumisen mahdollisuus ja varaudutaan lossiliikenteen korvaamiseen sillalla sopimuskauden aikana. Sopimusten pitkän tähtäimen tavoitteena on liikenteen kehittäminen kohti hiilineutraalia liikennepalvelua sekä vastata liikenteen kysyntään ja kehittää lauttaliikennettä osana toimivaa liikennejärjestelmää. Sopimukset tulevat koskemaan kaikkia 40 yleisten teiden lauttapaikkaa muodostaen neljä selkeää kokonaisuutta:
- Maantielauttaliikennepalvelu Järvi-Suomi 2026–2046
- Maantielauttaliikennepalvelu Saaristomeri I (lossit) 2028–2048
- Kilpailutus 2025
- Maantielauttaliikennepalvelu Saaristomeri II (lautta-alukset) 2031–2051
- Kilpailutus 2026
- Maantielauttaliikennepalvelu (maantieteellisesti hajanaiset lauttapaikat) 2033–2053
- Kilpailutus 2027
Järvi-Suomen 12 lauttapaikan lauttaliikenteen kapasiteetti ja välityskyky muuttuvat seuraavilla lauttapaikoilla, kun nyt kilpailutettu pitkäkestoinen liikennesopimus käynnistyy asteittain vuosien 2026–2027 aikana:
Hanhivirta, Enonkoski
Lossin kantavuus nousee 70 tonnista 90 tonniin.
Hirvisalmi, Juuka
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Hätinvirta, Puumala
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Kietävälä, Puumala
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Koivukanta, Savonlinna
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Kortesalmi, Kuopio
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Kuparonvirta, Mikkeli
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Kyläniemi, Ruokolahti
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Lamposaari, Lappeenranta
Lossin kantavuus nousee 44 tonnista 90 tonniin.
Puutossalmi, Kuopio
Lauttapaikalla liikennöidään jatkossa kahdella lossilla, joiden kantavuudet ovat 130 tonnia ja 90 tonnia.
Rongonsalmi, Puumala
Lossin kantavuus nousee 44 tonnista 90 tonniin.
Tappuvirta, Savonlinna
Lossin kantavuus nousee 60 tonnista 90 tonniin.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, tieinsinööri Tapani Jaakkola, p. 0295 022 808, tapani.jaakkola@ely-keskus.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
Hailuodon liikennejärjestelyt normaalin lauttaliikenteen estyessä jäätilanteen vuoksi lauttaväylällä19.12.2024 14:12:09 EET | Tiedote
Hailuodon lauttaliikenne saattaa keskeytyä talven aikana lauttaväylällä jääolosuhteista johtuen. Jääolosuhteiden ennustaminen on vaikeaa, mutta mahdolliseen poikkeustilanteeseen on tärkeä varautua ennakolta. ELY-keskus on selvittänyt vaihtoehtoisia tapoja järjestää liikenne poikkeustilanteessa. Palvelutaso olisi merkittävästi normaalitilannetta heikompi, mihin saaren ja mantereen välillä kulkevien on hyvä varautua. Lähiviikkojen liikenne näyttää toistaiseksi kuitenkin sujuvan normaalisti ja säistä riippuu, joudutaanko poikkeusjärjestelyyn turvautumaan lainkaan. ELY-keskus seuraa jäätilanteen kehittymistä.
Kainuun kuuden kunnan viisaan liikkumisen suunnitelma on valmistunut19.12.2024 13:12:26 EET | Tiedote
Hyrynsalmen, Paltamon, Puolangan, Suomussalmen ja Ristijärven kuntien sekä Kuhmon kaupungin ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen kanssa yhteistyössä laadittu viisaan liikkumisen suunnitelma on valmistunut. Suunnitelman tavoitteena on lisätä kävelyn ja pyöräliikenteen kulkumuoto-osuutta sekä edistää koko suunnittelualueen liikenneturvallisuutta.
Kontaktpunktsmyndigheten för förnybar energi har uppdaterat handboken för sökande18.12.2024 10:00:00 EET | Pressmeddelande
En reviderad version av handboken om tillståndsförfaranden och andra administrativa förfaranden i samband med produktionsanläggningar för förnybar energi har publicerats 26.11.2024. Den första versionen som gavs ut år 2021 har uppdaterats i stor utsträckning med avsikt ändringar i lagstiftningen och praxis. Den svenskspråkiga uppdaterade versionen av handboken kommer ut i början av år 2025.
Uusiutuvan energian yhteyspisteviranomainen on päivittänyt menettelykäsikirjan18.12.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Uusiutuvan energian tuotantolaitosten lupa- ja muut hallinnolliset menettelyt -käsikirjasta on julkaistu päivitetty versio 26.11.2024. Ensimmäistä, vuonna 2021 ilmestynyttä versiota, on päivitetty laajasti muuttuneen lainsäädännön ja käytäntöjen osalta.
Hailuodon lauttaliikenteessä on varauduttava hankaliin talvikuukausiin17.12.2024 13:30:04 EET | Tiedote
Hailuodon kiinteä yhteys -hankkeessa rakennetulla työpenkereellä on ollut vaikutuksia virtausolosuhteisiin Perämerellä. Muuttuneet virtausolosuhteet ja jäämassojen patoutuminen pengertien eteläpuoliselle merialueelle sekä lauttaväylälle vaikeuttavat merkittävästi lauttaliikennettä. Lisäksi ne käytännössä estävät Hailuodon ja Oulunsalon välisen jäätien turvallisen toteuttamisen tänä talvena. Hailuotolaisten onkin syytä varautua merkittäviin liikenteen poikkeusjärjestelyihin. Parhaillaan selvitetään Hailuodon liikenteen vaihtoehtoisia toteutusmalleja tilanteeseen, jossa lauttaliikenne varsinaisella lauttaväylällä on kokonaan keskeytynyt. Asiasta tiedotetaan lisää lähipäivinä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme