Sofia Virta: Hallitus näyttää keskisormea naisille ja naisvaltaisille matalapalkkaisille aloille

Vihreät on mukana palkkatasa-arvoa koskevassa välikysymyksessä, sillä puolue ei hyväksy naisvaltaisten matalapalkkaisten alojen lukitsemista ikuiseen palkkakuoppaan vientivetoisella palkkamallilla. Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virran mukaan hallitus on ajamansa uudistuksen myötä osoittanut, ettei se arvosta näitä kriittisen tärkeitä ammattikuntia lainkaan.

Virta muistuttaa, ettei yhteiskunta pyörisi hetkeäkään esimerkiksi ilman varhaiskasvatuksessa, päivystyksissä, koululuokissa, teho-osastoilla, lastensuojelussa tai esimerkiksi ikäihmisten palveluissa työskenteleviä ammattilaisia. Yhteiskunnalla ei täten ole varaa menettää näitä ammattilaisia viemällä heiltä aitoa mahdollisuutta palkkakehitykseen.

– Me kaikki tiedämme tämän ja sen vuoksi onkin hämmentävää, että hallitus tekee tietoisesti politiikkaa, jolla sekä lukitaan nämä alat palkkakuoppaan, tehdään mahdottomaksi sukupuolten välisen palkkaepätasa-arvon umpeen kurominen ja hyvin todennäköisesti pahennetaan sosiaali- ja terveysalojen sekä kasvatus- ja opetusalojen työvoimapulaa, Virta toteaa.

Itsekin muun muassa koulussa, vanhainkodissa ja lastensuojelussa työskennellyt Virta kertoo oman kokemuksensa kautta ymmärtävänsä, että vaikka työ olisi sen tekijälle kuinka tärkeää ja merkityksellistä, ei se aina riitä.

– Kyllä sillä on merkitystä päätökseen joko jäädä tai lähteä alalta, jos palkkakuitti vuodesta toiseen ei vastaa työn vaativuutta ja vastuullisuutta. Ja siksi toivon vieminen siitä, että nämä alat jonakin päivänä olisivat palkkauksen suhteen tasa-arvoisemmassa asemassa on erittäin riskialtista, Virta vetoaa.

– Enkä myöskään ymmärrä miten hallitus kehtaa tällä tavalla osoittaa näille kriittisen tärkeille naisvaltaisille ammattikunnille, ettei heidän työpanostaan arvosteta tämän enempää. Jos hallitus viime syksynä näytti keskisormea ammattiyhdistysliikkeille niin nyt vuorossa näyttävät olevan jälleen naiset ja matalapalkkaiset naisvaltaiset alat. Sitä Vihreät eivät hyväksy ja siksi olemme mukana tässä välikysymyksessä, Virta kiteyttää.