Syyslomalla Vapriikki on avoinna myös maanantaina

Tervetuloa viettämään syyslomaa Vapriikkiin! Museo on avoinna 14.–20.10. joka päivä. Syyslomaviikolla jokaisella päivällä on oma teemansa: luvassa on mm. tiukkoja matseja, ihania askartelupajoja, kiinnostavaa asiaa avaruudesta sekä jännittäviä tarinoita Australiasta. Uusi museorastirata odottaa etsijöitä, suorittamisesta saa pienen palkinnon infosta.

Kaksi poikaa leikkimässä museon näyttelytilassa.
Vapriikissa on lapsille ohjelmaa syyslomalla päivittäin. Vapriikin kuva-arkisto/Saarni Säilynoja

Maanantain teemana on pelit ja pelaaminen. Silloin voi testata taitojaan niin pöytälätkässä kuin VR-laseillakin. Tiistaina perehdytään luontoon. Luontotohtori opastaa hyönteisten maailmaan ja luennolla opitaan eläinten tunteista. Keskiviikkona syvennytään Vapriikin uuteen Songlines, Australian seitsemän sisarta -näyttelyyn. Torstaina teemana ovat tähdet, silloin voi piirtää tähtikuvioita ja osallistua Ursan tiedeluennolle. Perjantaina vietetään Postiperjantaita.

Tutustu ohjelmaan täällä: Syyslomaviikko Vapriikissa - Museokeskus Vapriikki

Tähtitalvikki PoikajärviViestintäasiantuntija

Puh:050 321 1189

Kaksi poikaa leikkimässä museon näyttelytilassa.
Vapriikissa on lapsille ohjelmaa syyslomalla päivittäin.
Vapriikin kuva-arkisto/Saarni Säilynoja

Vapriikin uusi näyttely kertoo maailman vanhimman tarinan taiteen kautta9.10.2024 11:21:29 EEST | Tiedote

Vapriikki tuo yhteistyössä Australian kansallismuseon kanssa annoksen auringonpaistetta Suomen syksyn harmauteen perjantaina 11.10. alkaen. Maailman vanhin elävä kulttuuri levittäytyy museokävijän eteen taideteosten, esineiden ja videoinstallaatioiden välityksellä. Songlines, Australian seitsemän sisarta -näyttely sai alkunsa, kun kolme Australian läntisen ja keskisen aavikon aboriginaalikansaa pyysi apua Australian kansallismuseolta kulttuurinsa elinvoiman säilyttämiseksi. Näiden kansojen edustajat toimivat nyt avattavan näyttelyn kuraattoreina ja kulttuurilähettiläinä.

Vapriikki järjestää aikuisille oman illan museossa9.10.2024 09:57:28 EEST | Tiedote

Perjantaina 11.10. Vapriikki kutsuu klo 19–23 vain aikuisia viettämään museoon maagista iltaa. Karmivat naamiaiset -tapahtuma tarjoaa mahdollisuuden leikitellä pukeutumisella, rentoutua ystäväporukassa ja nauttia huikaisevista esityksistä. Vapriikin uusi Songlines, Australian seitsemän sisarta -näyttely on avoinna ensimmäistä päivää, ja näyttelyyn on luvassa erikoiskierroksia. Illan muusta ohjelmasta vastaavat Sorin Sirkus, Noora Louhimo sekä taikuri Juhani Kirvajainen. Illan aikana voi osallistua Tarot-luentaan tai valmistaa taikajuomia työpajassa. Asuun kannattaa panostaa, sillä Tyylinoita palkitsee parhaita pukeutujia. Kaikki ovat tervetulleita myös ilman naamiaisasua.

Vapriikki julkaisee Juhani Riekkolan kuvista valokuvateoksen4.10.2024 10:40:40 EEST | Tiedote

Vapriikki julkaisee Tampereelle omistetun valokuvateoksen, joka on koottu Juhani Riekkolan vuonna 2003 Vapriikin kuva-arkistolle lahjoittamasta tuhansien valokuvien kokoelmasta. Juhani Riekkola on yksi aikansa tunnetuimmista valokuvaajista Suomessa. Hän on kuvannut lähes puoli vuosisataa kestäneen uransa aikana Tamperetta, sen kaupunkikuvaa, ihmisiä ja kulttuuria. Kansainvälisesti palkittujen taidevalokuvien lisäksi Riekkola on tuottanut monipuolisia kuvareportaaseja, vahvoja muotokuvia, taidokkaita arkkitehtuurikuvia, tarkasti järjesteltyjä teatterikuvia ja monille tunnetuille tamperelaisyrityksille upeita mainoskuvia. Riekkola on tunnettu dokumentaarisesta valokuvaustyöstään, ja hän kuuluu suomalaisen fotografiikan uranuurtajiin.

KUTSU Vapriikin uusi näyttely kertoo Australian aboriginaalien kulttuurista ja vie kävijän tähtitaivaalle25.9.2024 12:02:03 EEST | Tiedote

Vapriikki tuo yhteistyössä Australian kansallismuseon kanssa annoksen auringonpaistetta Suomen syksyn harmauteen 11.10. alkaen. Maailman vanhin elävä kulttuuri levittäytyy museokävijän eteen taideteosten, esineiden ja videoinstallaatioiden välityksellä. Songlines, Australian seitsemän sisarta -näyttely sai alkunsa, kun kolme Australian läntisen ja keskisen aavikon aboriginaalikansaa pyysi apua Australian kansallismuseolta kulttuurinsa elinvoiman säilyttämiseksi. Näiden kansojen edustajat toimivat nyt avattavan näyttelyn kuraattoreina ja kulttuurilähettiläinä.