Korkeasaaren uuden sisäänkäynnin peruskiven muuraus

Korkeasaaren eläintarhan uuden sisäänkäynnin rakennustyöt käynnistyivät kesällä saaren pohjoisrannalla. Median edustajat ovat tervetulleita seuraamaan rakennuksen peruskiven muurausta keskiviikkona 23.10. klo 14 – ilmoittaudu mukaan!

Havainnekuva julkisivusta. Kuva: AFKS Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy

Korkeasaaren pohjoisosasta tulee julkista katualuetta Kruunusillat-hankkeen myötä ja eläintarhan uuden sisäänkäynnin rakennustyöt ovat käynnissä tulevan aukion laidalla. Rakennus valmistuu loppuvuodesta 2025. Uuden raitiovaunulinjan on tarkoitus tuoda vierailijoita Korkeasaareen vuodesta 2027 alkaen.

“Uuden sisäänkäynnin suunnittelussa lähtökohtana on ollut Korkeasaaren eläintarhan arvojen mukainen ympäristöystävällinen rakentaminen. Halusimme arvojemme ja eläintarhan hengen näkyvän myös rakennuksen olemuksessa”, kertoo suunnittelun periaatteista Korkeasaaren toimitusjohtaja Sanna Hellström.

Tuleva eläintarhan sisäänkäynti on yksikerroksinen, viherkattoinen rakennus, joka korostaa Korkeasaaren pohjoisrinteen ja sen puuston muotoja. Rakennus on pääosin puurakenteinen ja sen julkisivut ovat puuverhoiltuja. Sujuvasti suurempiinkin vierailijamääriin taipuvan eläintarhan lipunmyynnin lisäksi rakennukseen tulee julkiseksi yleisötilaksi kahvila terasseineen sekä nykyistä laajempi eläintarhan myymälä. Yleisötiloja rajaavat lasiseinät aukion suuntaan. Sisätiloista välittyy luonnosta inspiroitunut moderni sisustus ja tunnelma. Rakennus on suunniteltu esteettömäksi.

Tilaisuudessa on mahdollisuus haastatella rakentamiseen osallistuvia tahoja: Korkeasaaren toimitusjohtaja Sanna Hellström, sisäänkäyntirakennuksen suunnitelleen AFKS Arkkitehdit Frondelius+Keppo+Salmenperä Oy:n arkkitehti SAFA Jaakko Keppo, urakoitsija Arkta Rakennuskultti Oy:n toimitusjohtaja Markko Kähkönen ja rakennuskonsultti Brado Oy:n toimitusjohtaja Veli-Matti Hokkanen.

Tervetuloa peruskiven muuraustilaisuuteen Korkeasaareen keskiviikkona 23.10. klo 14–15. Median ilmoittautumiset viestinnän asiantuntija Mari Lehmoselle etukäteen sähköpostitse.