Sofia Virta ryhmäpuheessaan: Suomalainen vientiteollisuus ei kykenisi pyörimään päivääkään, jos päiväkodeissa olisi laput luukuilla

EMBARGO KUNNES PUHE ON PIDETTY

Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta toteaa ryhmäpuheessaan tänään, että on turhaa asettaa vastakkain viennin sekä esimerkiksi sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusalojen ammattilaisia. Ilman näiden alojen ammattilaisia ei Virran mukaan suomalainen vientiala ei pyörisi päivääkään.

Virran mukaan vientivetoinen palkkamalli lähettää aivan väärän viestin yhteiskunnan toimimisen kannalta täysin kriittisille mutta jo valmiiksi alipalkatuille aloille ympäri Suomen.

– Hallitus lähettää tämän epätoivoisen lain väkisin runnomisella surullisen viestin matalapalkkaisille naisvaltaisille aloille siitä, ettei heidän tekemäänsä työtä arvosteta eikä työn merkitystä suomalaiselle yhteiskunnalle tunnisteta, Virta sanoo.

Virran mukaan hallitus paljastaa samalla ajautuneensa todella kauas tavallisten suomalaisten arjesta.

– En pysty ymmärtämään, miten monelle kansanedustajalle tuntuu olevan ok, että hoitajilta, opettajilta, varhaiskasvatuksen tai lastensuojelun ammattilaisilta, kätilöiltä, siistijöiltä, fysioterapeuteilta, kaupan myyjiltä tai esimerkiksi koulunkäynnin ohjaajilta viedään reilun palkkakehityksen mahdollisuudet. En pysty ymmärtämään, mihin näiden alojen arvostus katoaa silloin, kun vallankahvaan pääsee itse tarttumaan – niinkö nopeasti irtaantuminen ihmisten arjesta todella tapahtuu, Virta pohtii.

Virta korostaa, että vientiteollisuuteen ei saada vauhtia lukitsemalla matalapalkkaiset naisvaltaiset alat palkkakuoppaan, vaan tarvittaisiin panostuksia koulutukseen, osaamiseen, korkeaan teknologiaan, kehittämistyöhön sekä työvoiman saamiseen.

– Suomalainen vientiteollisuus ei edes kykenisi pyörimään päivääkään jos päiväkodeissa olisi laput luukuilla, kaupoista uupuisivat myyjät, oppilaita ei opettaisi kukaan tai ikääntyvistä ihmisistä ei olisi ammattilaisia pitämässä huolta. On siis aivan turhaa asettaa vastakkain viennin ja esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluiden tai kasvatus- ja opetusalojen ammattilaisia, Virta tylyttää.

Ruotsin malliin vetoaminen on Virran mukaan epäreilu ja totuutta vääristävä argumentti hallitukselta.

– Ei ole reilua käyttää Ruotsia esimerkkinä, sillä hallitus varsin hyvin tietää, että Ruotsissa ei ensinnäkään kirjattu vastaavaa asiaa lakiin ja että Ruotsissa asioista on sovittu neuvottelemalla, eli luottamusta rakentamalla – ei rikkomalla yksipuolisella hallituksen sanelupolitiikalla, Virta sanoo.

Virta kritisoi hallitusta huonosta johtajuudesta ja arviointikyvyn puutteesta tilanteessa, jossa  Suomessa naisen euro on yhä vain 84 senttiä suhteessa miehen euroon.

– Tämä esitys kuvaa huonoa johtajuutta ja arviointikyvyn puutetta: nyt ei olisi enää varaa pahentaa sosiaali- ja terveysalojen sekä opetus- ja kasvatusalojen yhä vaikenevaa työvoimapulaa, mutta sitä tämä palkkakuoppalaki valitettavasti tuottaa. Ja sen päätöksen hinta saattaa olla tälle yhteiskunnalle yllättävän korkea – aina sinne vientiteollisuuteen saakka, Virta toteaa.

Sofia Virta: Hallitus näyttää keskisormea naisille ja naisvaltaisille matalapalkkaisille aloille11.10.2024 10:13:03 EEST | Tiedote

Vihreät on mukana palkkatasa-arvoa koskevassa välikysymyksessä, sillä puolue ei hyväksy naisvaltaisten matalapalkkaisten alojen lukitsemista ikuiseen palkkakuoppaan vientivetoisella palkkamallilla. Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virran mukaan hallitus on ajamansa uudistuksen myötä osoittanut, ettei se arvosta näitä kriittisen tärkeitä ammattikuntia lainkaan.