Vaasan Sähkö Oy

Yli 60 000 asiakasta Vaasan Sähköverkon alueella on saanut uuden älykkään sähkömittarin

Vaasan Sähköverkko aloitti keväällä 2023 ison projektin, jossa alueen asiakkaille oli määrä asentaa uudet älykkäät sähkömittarit. Projekti on nyt loppusuoralla, ja mittareiden massa-asennukset päättyvät lokakuun aikana. Uudet mittarit vastaavat sähkömarkkinalain uusia vaatimuksia, ne mahdollistavat vartin mittaustiheyden ja ovat etäohjattavuudeltaan parempia.

– Projekti on ollut mittava ja se on sujunut pääpiirteittäin hyvin. Mittarien asennuksesta vastasi kumppanimme Eltel, kertoo mittauspalvelupäällikkö Tony Bäck.

Asennukset ovat sujuneet myös asiakasnäkökulmasta mukavasti.

– Asiakastyytyväisyyskyselyssä saimme asennustyöstä arvosanaksi 4,3/5, mikä tietysti ilahduttaa meitä erityisen paljon.

Tavoitteena oli projektin aikana asentaa alueella lähes 66 000 mittaria, mutta siitä noin neljä prosenttia tullaan asentamaan myöhemmässä vaiheessa.

– Kyseiseen neljään prosenttiin sisältyy käyttöpaikkoja, joihin emme syystä tai toisesta ole päässeet asentamaan mittaria tai asentaminen on ollut haasteellista. Nämä asennukset saatetaan loppuun projektin ulkopuolella.

Valmiina tulevaisuuden muutoksiin

Sähkömittareita vaihdetaan tyypillisesti noin 15 vuoden välein, sillä niiden tekniikkaa kehittyy ja myös lainsäädäntö muuttuu vaatien mittareilta uusia ominaisuuksia.

– Juuri asennetut mittarit ovat tekniikaltaan edistyksellisempiä ja näin ollen valmiimpia myös tulevaisuuden muutoksiin. Ne mahdollistavat 15 minuutin mittaustiheyden, ja niihin voi liittää erilaisia kotiautomaatiojärjestelmiä, joiden avulla asiakas voi seurata omaa kulutustaan ja ohjata sitä tehokkaammin, Bäck selventää.

Sähkömarkkinalaki vaatii, että verkkoyhtiöt Suomessa vaihtavat alueensa sähkömittarit vuoden 2028 loppuun mennessä.

– Olemme tässä Vaasan Sähköverkolla askeleen edellä.

Vaasan Sähköverkko on osa Vaasan Sähkö -konsernia

Vaasan Sähkö on vahva energiakonserni, jonka liiketoimintoja ovat sähkökauppa, sähkönsiirto ja kaukolämpö. Konserniin kuuluu tytäryhtiö Vaasan Sähköverkko Oy. Konsernissa työskentelee noin 150 henkilöä ja liikevaihto vuonna 2023 oli noin 200 milj. euroa.

Lue lisää julkaisijalta Vaasan Sähkö Oy

Vaasan Sähköverkko pyytää kommentteja sähköverkon kehittämissuunnitelmaan17.5.2024 07:02:00 EEST | Tiedote

Vaasan Sähköverkko on laatinut verkon kehittämissuunnitelman, jossa esitetään, miten alueen sähköverkkoa aiotaan kehittää tulevina vuosina. Suunnitelma perustuu arvioihin erilaisista yhteiskunnallisista muutostekijöistä, kuten vihreän siirtymän edistymisestä sekä alueen väestön, palveluiden ja teollisuuden kehittymisestä. Merkittäviä tekijöitä ovat myös lämmityksen ja liikenteen sähköistyminen sekä sähkön pientuotanto. Suunnitelmaa voi kommentoida toukokuun loppuun saakka.