Lajittele oikein ja käytä heijastinta – turvallisuutta Sortti-asemilla ja liikenteessä

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY nostaa syksyn aikana tehostetusti esiin palveluihinsa liittyviä turvallisuusasioita. Sortti-asemilla järjestetään 21.–25.10.2024 turvallisuusviikko, jonka tavoitteena on parantaa asiakkaiden ja henkilökunnan turvallisuutta sekä vähentää virheellisesti lajiteltujen jätteiden aiheuttamia riskejä. Lisäksi HSY kiinnittää huomiota jätteenkuljetuspalveluiden turvallisuuteen viikolla 43 alkavassa kampanjassa, jonka aikana jäteautojen kuljettajat jakavat heijastimia niitä tarvitseville kevyen liikenteen käyttäjille.

Sortti-aseman lajitteluneuvoja opastaa asiakkaita lajittelussa.
HSY:n henkilökunta on viikon ajan tehostetusti Sortti-asemilla opastamassa lajittelussa. Kuva: HSY.

Päivien pimentyessä HSY järjestää kaksi kampanjaa nostaakseen esiin Sortti-asemiin ja jätteenkuljetuspalveluihin liittyviä turvallisuusasioita. Sortti-asemilla järjestetään 21.–25.10.2024 turvallisuusviikko, jonka aikana HSY tehostaa asiakkaiden lajitteluneuvontaa ja nostaa esiin Sortti-asemien turvallisuuteen liittyviä asioita. Lajitteluneuvojat kiertävät eri asemilla viikon aikana ja antavat vinkkejä lajitteluun. Neuvojat jakavat asemilla myös heijastimia.

– Haluamme nostaa turvallisuusasiaa esille, sillä se on työntekijöidemme ja asiakkaidemme vuoksi ensiarvoisen tärkeää. Kampanjan avulla muistutamme, että huolellisella toiminnalla voimme ehkäistä vaaratilanteita ja siten taata turvalliset asiointi- ja työskentelyolot kaikille, kommentoi HSY:n käyttöpäällikkö Eetu Keinänen.

Väärin lajitellut jätteet voivat aiheuttaa vaaratilanteita

HSY muistuttaa Sortti-asemilla asioivia asiakkaita huolehtimaan erityisesti jätteiden oikein lajittelusta. Väärille lavoille sijoitetut jätteet voivat olla turvallisuusriski henkilökunnalle ja ympäristölle. Lisäksi väärin lajiteltu jäte voi aiheuttaa vaaratilanteita jätteen kuljetuksessa ja käsittelyssä. Jätteet on hyvä lajitella ja pakata jo etukäteen. Apua lajitteluun voi pyytää aina Sortti-asemien henkilökunnalta. Tarkemmat lajitteluohjeet löytyvät HSY:n verkkosivuilta. Myös HSY:n Jäteopas on hyvä apulainen jätteiden lajittelussa.

– Jokainen voi toiminnallaan edistää turvallisuutta olemalla tarkkana jätteiden lajittelussa. Esimerkiksi sähkölaitteiden akkuja, kaasupulloja, vaarallisia jätteitä ja asbestia ei koskaan saa laittaa jätelavoille. Ne tulee pitää erillään ja viedä niille tarkoitettuun keräyspisteeseen, sillä väärin lajiteltuna niistä voi seurata tulipalo. Asbestia vastaanotamme vain Ämmässuon Sortti-asemalla, Keinänen kertoo.

Sortti-asemilla asioinnin halutaan olevan turvallista myös asiakkaille. Sen vuoksi esimerkiksi nopeusrajoitukset ovat asemilla alhaiset ja lemmikit ja lapset tulee pitää asemilla autossa. Asiakkaiden on myös hyvä muistaa, että lavoilla tai kaiteilla ei saa kiipeillä. Jätteitä lajitellessa on hyvä käyttää suojaavaa vaatetusta, kuten umpinaisia kenkiä, pitkähihaisia vaatteita sekä työkäsineitä. Korvatulppia on saatavilla asemilta, sillä melutaso voi olla korkea.

Käytä heijastinta ja näy pimeässä

Päivien lyhentyessä turvallisuus on erityisen tärkeää myös jätteenkuljetuspalveluihin liittyen, sillä syksyn pimeydessä kuljettajien on haastavampaa erottaa tien varrella ja piha-alueilla liikkuvia ihmisiä. Tämä voi aiheuttaa vaaratilanteita, jotka olisivat ehkäistävissä esimerkiksi heijastimen käytöllä. HSY:n syksyn kampanjan aikana jäteautojen kuljettajat jakavatkin heijastimia pimeässä liikkuville jalankulkijoille ja pyöräilijöille.

– Jäteautot joutuvat peruuttamaan usein. Vaikka autoissa on peruutuskamerat, -peilit ja -valot, pimeässä ja sateessa on hankala havaita erityisesti ilman heijastimia liikkuvia ohikulkijoita. Heijastimen käyttö on pieni mutta tärkeä teko, kertoo HSY:n logistiikkapäällikkö Tero Salo

Lisäksi on tärkeää muistaa pitää riittävä etäisyys jäteautoon. Esimerkiksi auton keulan läheltä kulkevia ohikulkijoita voi olla vaikea havaita, mikä lisää vaaratilanteiden riskiä. HSY kehottaakin asukkaita varovaisuuteen: jäteauton lähestyessä on hyvä odottaa turvallisesti sivummalla. Näin voimme yhdessä varmistaa turvallisuuden kaikille.

HSY:n jäteauto on talon edessä.
Jäteautojen kuljettajat jakavat HSY:n kampanjan aikana heijastimia pimeässä heikosti näkyville jalankulkijoille ja pyöräilijöille. Kuva: HSY.

Vesi- ja jätehuollon hinnat nousevat 2025 - syynä muun muassa välttämättömät investoinnit11.10.2024 10:38:13 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY korottaa vesihuollon käyttömaksuja keskimäärin 8 prosenttia ja perusmaksuja 13 prosenttia 1.1.2025 alkaen. Korotukset ovat välttämättömiä ikääntyvän vesihuoltoverkoston saneerauksen vaatimien investointien vuoksi. Jätehuollossa jäteastioiden tyhjennysmaksut kiinteistöillä nousevat sekajätteen osalta 7 prosenttia ja hyötyjakeiden osalta 3–4 prosenttia. Sekä vesi- että jätehuollon hintakorotuksissa näkyy arvonlisäveron sekä yleisen kustannustason nousu. HSY:n hallitus päätti vuoden 2025 hinnat kokouksessaan 11.10.2024.

HSY:n hallituksen päätökset 11.10.202411.10.2024 10:30:18 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä vesihuollon maksut ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon jätetaksan vuodelle 2025. Hallitus päätti myös hyväksyä toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2025–2027 ja esittää suunnitelman edelleen HSY:n yhtymäkokoukselle hyväksyttäväksi. Hallitus päätti lisäksi, että HSY osallistuu Länsiratikat-hankkeen alliansseihin. Hallitus päätti esittää myös seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - vesihuollon investointiohjelman 2025–2044 hyväksyminen - jätehuollon investointiohjelman 2025–2044 hyväksyminen - jätehuollon vuoden 2024 talousarvion muuttaminen - HSY:n poistosuunnitelman päivittäminen. Hallitus päätti hyväksyä hankesuunnitelman ja hankinnat: - Helsingin Kaivokadun, Asema-aukion ja Postikadun vesihuollon kehittämisen hankesuunnitelma - Viikinmäen jätevedenpuhdistamon raakalietepumppaamojen saneerauksen pääurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra Oy - työterveyshuoltopalvelut vuosille 2025–2026 hankinta

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 11.10.20248.10.2024 15:28:30 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 11.10.2024 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa vesihuollon maksujen ja palvelumaksuhinnaston sekä jätehuollon jätetaksan hyväksymisestä vuodelle 2025. Hallitus päättää myös toiminta- ja taloussuunnitelman hyväksymisestä vuosille 2025–2027 ja suunnitelman edelleen esittämisestä HSY:n yhtymäkokoukselle hyväksyttäväksi. Hallitus päättää lisäksi HSY:n osallistumisesta Länsiratikat-hankkeen alliansseihin. Hallitus päättää, esitetäänkö myös seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - vesihuollon investointiohjelman 2025–2044 hyväksyminen - jätehuollon investointiohjelman 2025–2044 hyväksyminen - jätehuollon vuoden 2024 talousarvion muuttaminen - HSY:n poistosuunnitelman päivittäminen. Hallitus päättää seuraavista hankesuunnitelmista ja hankinnoista: - Helsingin Kaivokadun, Asema-aukion ja Postikadun vesihuo