Nya chattjänster för mun- och tandvården och socialservicen har öppnats i Varha-applikationen
Egentliga Finlands välfärdsområde har nu öppnat sin nya Varha-applikation, som är avsedd för säker digital kommunikation. Till en början finns det två tjänster i applikationen: mun- och tandvårdens samt socialservicens chattjänster. Under återstoden av året kommer fler tjänster att införas i applikationen.
Egentliga Finlands välfärdsområde förnyar sin digitala kommunikation på ett betydande sätt 2024–2026 i och med Varha-appen, som är avsedd för säker digital kommunikation. Varha-applikationen har nu lanserats (16.10.2024) och kan laddas ner till en smarttelefon från App Store eller Google Play-butiken med sökordet ”Varha”. Varha-applikationen kan också användas på datorn på adressen digi.varha.fi/sv.
Till en början finns det två tjänster i applikationen: chatten för mun- och tandvård samt chatten för socialservice. Avsikten är att i slutet av året införa fler tjänster, bland annat för mental - och missbrukarvården, servicen för barnfamiljer, social- och hälsocentralerna samt för barn- och ungdomskliniken vid ÅUCS.
– Intensivt arbete pågår hela tiden inom servicehelheterna för att vi ska kunna öppna fler tjänster i Varha-applikationen ännu i år. Jag är glad att chattarna för mun- och tandvården och socialservicen nu är öppna, och att kunderna kan ladda ner appen, säger programdirektör Tapio Järvenpää.
I det här skedet fungerar Varha-applikationen på svenska och finska, och senare på engelska.
Chatten för mun- och tandvård ger handledning och rådgivning och även tidsbokning är möjlig i vissa kommuner
Chatten för mun- och tandvård är öppen mån.–fre. kl. 8–15.30. Chattmeddelandena besvaras av vårdpersonal inom mun- och tandvården under samma vardag. Chattens allmänna handledning och rådgivning om munhälsa är avsedd för alla invånare i Egentliga-Finland. Dessutom kan invånarna i Åbo, Nådendal, Loimaa och Pargas göra icke-brådskande tidsbokningsförfrågningar, få en bedömning av vårdbehovet och använda en funktion om smärta, symtom eller skada i munområdet.
Tidsbokningen och bedömningen av vårdbehovet via chatten blir stegvis tillgängliga i alla kommuner i Egentliga Finlands välfärdsområde under våren 2025. Processen påverkas av det pågående arbetet med att förenhetliga kund- och patientdatasystemen.
– Chatten tillgodoser efterfrågan på moderna tjänster och via den är det enkelt och flexibelt att ta kontakt. Vi fortsätter utveckla mun- och tandvårdstjänsterna i Varha-appen så att de blir allt mångsidigare, berättar tf. övertandläkare Eija Hämäläinen.
Om tidsbokningen och bedömningen av vårdbehovet via chatten ännu inte är tillgängliga i användarens hemkommun, kan vårdbehovet bedömas i Omaolo under Symtom eller skada i tänder eller mun. Omaolo kan också användas när chatten inte är öppen.
Chatten för socialservice ger råd i frågor som rör socialservice och ansökan om förmåner
Chatten för socialservice ger handledning och rådgivning i frågor som rör socialservice och ansökan om förmåner. Kontaktpersonen i chatten är en yrkesutbildad person inom socialvården vid Kundhandledningen Fackla som hänvisar klienten vidare till tjänster inom Varha. Chatten för socialservice är öppen mån.–fre. kl. 8.30–15.
Klienten kan besöka chatten för socialservice både anonymt och genom stark identifiering.
– Chatten är en väntad serviceform hos oss. Via den är det naturligt och enkelt för klienterna att ta kontakt även i känsliga frågor. Vi hoppas chatten sänker tröskeln för att kontakta socialvården, säger kundhandledningschef Johanna Lehtola.
Den landskapsomfattande Be om hjälp-knappen upphör fungera 1.11.2024, när verksamheten överförs till chatten i Varha-applikationen.
Mera information: varha.fi/varha-applikation
Nyckelord
Kontakter
Johanna LehtolaKundhandledningschef, social- och funktionshinderserviceVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:040 624 0863johanna.lehtola@varha.fiLaura VirtanenÖverskötareVarsinais-Suomen hyvinvointialue, Suun terveydenhuolto
Tel:040 486 2530laura.e.virtanen@varha.fiTapio JärvenpääProgramdirektörVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:044 724 5821tapio.jarvenpaa@varha.fiEgentliga Finlands välfärdsområde
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Medierepresentant: Välkommen på pressträff till ÅUCS Kompassjukhuset15.10.2024 08:00:00 EEST | Pressinbjudan
Den första delen av det nya psykiatriska sjukhuset är klar på den så kallade Mikro-tomten på Kinakvarngatan 13 i Åbo. Vi vill bjuda in medierepresentanter på pressträff och rundvandring på det nya sjukhuset.
Median edustaja: Tervetuloa Tyks Kompassisairaalan mediatilaisuuteen15.10.2024 08:00:00 EEST | Kutsu
Uuden psykiatrisen sairaalan ykkösosa on valmistunut Mikron tontille osoitteessa Kiinamyllynkatu 13, Turku. Kutsumme median edustajat mediatilaisuuteen ja kierrokselle sairaalaan.
Inbjudan till media: Förändrat kunnande, tankesätt och arbetssätt inom social- och hälsovårdsfältet krävs för att stötta partiellt arbetsföra på ett meningsfullt sätt14.10.2024 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Seminariet Stöd för partiellt arbetsföra, som ordnas måndagen den 21 oktober i Logomo, tar bland annat upp det sektorsövergripande samarbete som görs tillsammans med partiellt arbetsföra kunder, hur man kan hitta anpassat arbete för komplexa eller oväntade karriärvägar och ta fram nya tankemodeller som stöder hållbar utveckling.
Kutsu medialle: Osatyökykyisen mielekäs tukeminen vaatii sote-kentällä muutosta osaamisessa, ajattelutavassa ja työotteessa14.10.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
Osatyökykyisen tukena -seminaarissa maanantaina 21.10. Logomossa pureudutaan muun muassa osatyökykyisen asiakkaan kanssa yhdessä tehtävään monialaiseen yhteistyöhön, täsmätyön löytämisen mutkikkaisiin, yllätyksellisiin polkuihin sekä herätellään uudenlaisiin, kestävää kehitystä tukeviin ajattelumalleihin.
Loimaan eteläisen kotihoidon tilannetta ratkotaan yhteistyössä – asiakkaiden palvelut on turvattu11.10.2024 13:57:48 EEST | Tiedote
Julkisuudessa on annettu virheellinen kuva siitä, että Loimaan eteläisen kotihoidon haastava tilanne johtuisi työyhteisölle elokuussa järjestetystä sisäisestä koulutuksesta. Työyhteisön tilanne on ollut ennen koulutusta ja on edelleen haasteellinen ja siihen haetaan ratkaisuja parhaillaan. Työyhteisön tilanne ei kuitenkaan vaikuta kotihoidon asiakkaiden palveluihin. Loimaan kotihoidon asiakkaiden palvelut on turvattu ja turvataan jatkossakin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum