Nya chattjänster för mun- och tandvården och socialservicen har öppnats i Varha-applikationen
Egentliga Finlands välfärdsområde har nu öppnat sin nya Varha-applikation, som är avsedd för säker digital kommunikation. Till en början finns det två tjänster i applikationen: mun- och tandvårdens samt socialservicens chattjänster. Under återstoden av året kommer fler tjänster att införas i applikationen.

Egentliga Finlands välfärdsområde förnyar sin digitala kommunikation på ett betydande sätt 2024–2026 i och med Varha-appen, som är avsedd för säker digital kommunikation. Varha-applikationen har nu lanserats (16.10.2024) och kan laddas ner till en smarttelefon från App Store eller Google Play-butiken med sökordet ”Varha”. Varha-applikationen kan också användas på datorn på adressen digi.varha.fi/sv.
Till en början finns det två tjänster i applikationen: chatten för mun- och tandvård samt chatten för socialservice. Avsikten är att i slutet av året införa fler tjänster, bland annat för mental - och missbrukarvården, servicen för barnfamiljer, social- och hälsocentralerna samt för barn- och ungdomskliniken vid ÅUCS.
– Intensivt arbete pågår hela tiden inom servicehelheterna för att vi ska kunna öppna fler tjänster i Varha-applikationen ännu i år. Jag är glad att chattarna för mun- och tandvården och socialservicen nu är öppna, och att kunderna kan ladda ner appen, säger programdirektör Tapio Järvenpää.
I det här skedet fungerar Varha-applikationen på svenska och finska, och senare på engelska.
Chatten för mun- och tandvård ger handledning och rådgivning och även tidsbokning är möjlig i vissa kommuner
Chatten för mun- och tandvård är öppen mån.–fre. kl. 8–15.30. Chattmeddelandena besvaras av vårdpersonal inom mun- och tandvården under samma vardag. Chattens allmänna handledning och rådgivning om munhälsa är avsedd för alla invånare i Egentliga-Finland. Dessutom kan invånarna i Åbo, Nådendal, Loimaa och Pargas göra icke-brådskande tidsbokningsförfrågningar, få en bedömning av vårdbehovet och använda en funktion om smärta, symtom eller skada i munområdet.
Tidsbokningen och bedömningen av vårdbehovet via chatten blir stegvis tillgängliga i alla kommuner i Egentliga Finlands välfärdsområde under våren 2025. Processen påverkas av det pågående arbetet med att förenhetliga kund- och patientdatasystemen.
– Chatten tillgodoser efterfrågan på moderna tjänster och via den är det enkelt och flexibelt att ta kontakt. Vi fortsätter utveckla mun- och tandvårdstjänsterna i Varha-appen så att de blir allt mångsidigare, berättar tf. övertandläkare Eija Hämäläinen.
Om tidsbokningen och bedömningen av vårdbehovet via chatten ännu inte är tillgängliga i användarens hemkommun, kan vårdbehovet bedömas i Omaolo under Symtom eller skada i tänder eller mun. Omaolo kan också användas när chatten inte är öppen.
Chatten för socialservice ger råd i frågor som rör socialservice och ansökan om förmåner
Chatten för socialservice ger handledning och rådgivning i frågor som rör socialservice och ansökan om förmåner. Kontaktpersonen i chatten är en yrkesutbildad person inom socialvården vid Kundhandledningen Fackla som hänvisar klienten vidare till tjänster inom Varha. Chatten för socialservice är öppen mån.–fre. kl. 8.30–15.
Klienten kan besöka chatten för socialservice både anonymt och genom stark identifiering.
– Chatten är en väntad serviceform hos oss. Via den är det naturligt och enkelt för klienterna att ta kontakt även i känsliga frågor. Vi hoppas chatten sänker tröskeln för att kontakta socialvården, säger kundhandledningschef Johanna Lehtola.
Den landskapsomfattande Be om hjälp-knappen upphör fungera 1.11.2024, när verksamheten överförs till chatten i Varha-applikationen.
Mera information: varha.fi/varha-applikation
Nyckelord
Kontakter
Johanna LehtolaKundhandledningschef, social- och funktionshinderserviceVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:040 624 0863johanna.lehtola@varha.fiLaura VirtanenÖverskötareVarsinais-Suomen hyvinvointialue, Suun terveydenhuolto
Tel:040 486 2530laura.e.virtanen@varha.fiTapio JärvenpääProgramdirektörVarsinais-Suomen hyvinvointialue
Tel:044 724 5821tapio.jarvenpaa@varha.fiEgentliga Finlands välfärdsområde
”Vi tryggar, vi botar, vi räddar – välfärd tillsammans, varje dag.”
Egentliga Finlands välfärdsområde ordnar invånarnas social- och hälsovårdstjänster samt räddningstjänster. Vår webbplats är varha.fi
Andra språk
Följ Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Varha
Politiska samarbetskommittén: Fördelningen av politiska platser i Varha gick i gott samförstånd24.4.2025 16:47:06 EEST | Pressmeddelande
Platsfördelningen gällande de politiska förtroendeuppdragen i Egentliga Finlands välfärdsområde har genomförts i gott samförstånd mellan partierna. Man har fört förhandlingarna i en konstruktiv anda och man har velat betona samarbete mellan fullmäktigegrupperna.
Poliittinen yhteistyötoimikunta: Poliittisten paikkojen jako Varhassa sujui hyvässä yhteisymmärryksessä24.4.2025 16:47:06 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen hyvinvointialueen poliittisten luottamustehtävien paikkajako on toteutettu hyvässä yhteisymmärryksessä puolueiden kesken. Neuvotteluita on käyty rakentavassa hengessä, ja valtuustoryhmien keskinäistä yhteistyötä on haluttu painottaa.
Varha testar artificiell intelligens som stöd för dokumentation inom socialservicen23.4.2025 14:33:49 EEST | Pressmeddelande
Varha utvecklar en lösning med artificiell intelligens (AI) som ska underlätta dokumenteringen av klientuppgifter för personalen inom socialservicen. Varha är en av de första i Finland med att testa tjänsten, som utvecklas i samarbete med Gosta Labs Oy. Syftet är att minska den tid som går åt till rutinmässig dokumentation, så att personalen kan ägna mer tid åt klienterna.
Varha kokeilee tekoälyä sosiaalipalvelujen kirjaamisen apuna23.4.2025 14:33:49 EEST | Tiedote
Varha kehittää yhdessä Gosta Labs Oy:n kanssa sosiaalipalveluiden ammattilaisten asiakastietojen kirjaamista helpottavaa tekoälyratkaisua ensimmäisten joukossa Suomessa. Tavoitteena on ohjata ammattilaisten työaikaa osin mekaanisestakin kirjaamisesta enemmän asiakaskohtaamisiin.
Välfärdsområdesfullmäktige i Varha 9.4.2025: Beslut om servicenivå för prehospital akutsjukvård och räddningsväsende9.4.2025 20:46:39 EEST | Pressmeddelande
Välfärdsområdesfullmäktige i Egentliga Finlands välfärdsområde (Varha) godkände vid sitt sammanträde på onsdagskväll beslutet om servicenivån för den prehospitala akutsjukvården 2025 och ändringar i beslutet om räddningsväsendets servicenivå 2024-2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum