Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra ÖsterbottenEtelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra ÖsterbottenEtelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra ÖsterbottenEtelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Fler nya smarta system varnar för vilt på landsvägarna i NTM-centralen i Södra Österbottens område

Dela

Trafiksäkerheten främjas på riksväg 8 genom att fler smarta viltdjursvarningssystem installeras. Under hösten har varningssystem installerats på fem platser längs Riksåttan för att minska på hjortdjursolyckor i Malax, Korsholm, Vörå och Nykarleby. Projektet genomförs som ett samarbete mellan Finlands viltcentral, de lokala jaktvårdsföreningarna, LokalTapiola Österbotten, InnoTrafik Oy och NTM-centralen i Södra Österbotten.

smarta viltdjursvarningssystem Foto: InnoTrafik Oy
Längs Riksåttan har nya smarta viltdjursvarningssystem installerats på fem platser för att minska på hjortdjursolyckor i Malax, Korsholm, Vörå och Nykarleby. Foto: InnoTrafik Oy

Hjortdjursolyckor i Österbotten, Södra Österbotten och Mellersta Österbotten

På NTM-centralen i Södra Österbottens område sker det årligen väldigt många olyckor som inkluderar älgar och andra hjortdjur. Under en granskningsperiod på fem år (2019–2023) bestod en fjärdedel av alla hjortdjursolyckor av älgolyckor. Andelen olyckor som har lett till personskador uppgick till 85 %. De flesta olyckorna med personskador, med andra ord där människor fick skador eller förolyckades, inträffade under femårsperioden år 2023. Detta innebar en ökning med 67 % från föregående år. Nästan årligen är det någon som omkommer eller skadas allvarligt i djurkollisioner på NTM-centralen i Södra Österbottens område. På grund av det stora antalet olyckor i kommunerna längs den österbottniska kusten koncentreras även de allvarliga personskadorna till samma område.

Ser man på hela landet är trenden sjunkande när det gäller djurkollisioner med personskador som följd. Trots detta har det inte skett någon betydande förbättring när det gäller antalet hjortdjursolyckor med dödlig utgång. I Finland omkommer fortsättningsvis varje år 1–3 personer i hjortdjursolyckor. Största delen av dessa är älgkrockar, men det är inte ovanligt att kollisioner sker med andra djur. Det är skäl att förhålla sig allvarligt till att antalet djurolyckor som orsakar egendomsskador ökar, eftersom varje avvikelse i trafiken kan leda till att situationen förvärras. I värsta fall kan en mindre olycka störa trafiken så att det leder till en allvarlig olycka.

Över en femtedel av alla hjortdjursolyckor i Österbotten, Mellersta Österbotten och Södra Österbotten inträffade på riksväg 8 under femårsperioden 2019–2023. Man strävar efter att minska antalet olyckor och omfattningen av dem med både traditionella metoder som områden med älgvarning och viltstängsel, men även med smarta varningssystem. Viltstängslen utgör hinder för djurens naturliga vandring. När ett stängsel byggs, flyttar djurens vandringsstråk ofta till viltstängslets ändor och därför finns älgvarningsmärken som varnar för viltstängslets början och slut. För bilisterna är det skäl att beakta dessa varningar med särskild uppmärksamhet både med tanke på djur som rör sig i närheten av vägen och med tanke på körhastigheten. På områden där det finns älgvarningsmärken men inget stängsel har varningsmärkena satts upp på basis av olyckshistorien och observationer från jaktvårdsföreningarna. Då smarta system blir vanligare ska man inte glömma de vanliga älg- och hjortvarningarna, för huvuddelen av varningsområdena märks fortsättningsvis ut på traditionellt sätt med vanliga trafikmärken.

Nya system installeras på platser med effekt på riksväg 8

LokalTapiola Österbotten satsar på förebyggande verksamhet och främjandet av trafiksäkerheten i hela Österbotten. Som en del av sitt program för samhällsansvar och som en fortsättning på projektet som ifjol förverkligades för att förbättra trafiksäkerheten längs Riksåttan, har LokalTapiola Österbotten i år donerat sammanlagt 100 000 euro som används för att skaffa realtidsmärken och optimala älgvarningsmärken samt ljudfyrar. Platserna och de lämpligaste smarta systemen har valts ut i samarbete av sakkunniga på Finlands viltcentral, jaktvårdsföreningarna och NTM-centralen.

– Projektet i fjol var en fin inledning på arbetet med att främja trafiksäkerheten längs Riksåttan och i år ville vi fortsätta med ännu större insatser. Bit för bit bygger vi en säkrare trafik på Riksåttan. Det är mycket viktigt för oss, eftersom många österbottningar, inklusive en stor del av våra ägarkunder, rör sig dagligen längs Riksåttan. Vi vill vara med och skapa tryggare resor för dem genom att förebygga tillbud som kan uppstå med älgar och andra hjortdjur, konstaterar Joel Sunabacka, verkställande direktör på LokalTapiola Österbotten.

Ett alldeles nytt system med realtidsmärken har installerats längs riksåttan på tre olika platser i Malax, Korsholm och Nykarleby. Realtidsmärkena innebär att älgvarningsmärkena är utrustade med gult blinkljus som framhäver älgvarningsmärket och aktiveras då älgar närmar sig vägområdet. Älgobservationerna görs med hjälp av radar, kamera och värmesensor. Kombinationen av utrustning varierar enligt plats. Blinkljuset på älgvarningsmärkena aktiveras under ett par minuters tid från att älgobservationen har registrerats. Då ett realtidsmärke varnar för älg med blinkljus, ska man omedelbart sänka körhastigheten och observera omgivningen noggrant, för olycksrisken är påtagligt större just då.

I Malax och i Nykarleby har det på två platser installerats optimala älgvarningsmärken som är bekanta från ifjol. Ett optimalt varningssystem innebär att älgvarningsmärket har ett blinkljus som blinkar i gryningen och skymningen, då olycksrisken är som störst. Tidpunkterna för när varningsblinkern är igång baserar sig på uppgifter om olyckshistorien och ändras enligt årstiderna.

Fler ljudfyrar nära Vassorfjärden

Den tidigare helheten med viltstängsel, gångtunnel för viltdjur och ljudfyrar längs riksväg 8 vid Vassorfjärden kompletteras med en ny ljudfyr. Ljudfyrarnas verkan baserar sig inte på att varna trafikanterna, utan på att förhindra älgarna att ta sig ut på vägen. Anläggningen registrerar när ett djur närmar sig och då börjar den spela upp inspelat människoprat. Djuret hör ljudet och vänder om istället för att komma ut till vägen. På basis av tidigare erfarenheter förhindrar ljudfyrarna effektivt älgar från att komma in på vägen mellan viltstängslen i T-korsningar. I Vassorfjärdens område förekommer det också en hel del rådjur. För att minska olyckor med rådjur kommer varningssystemet vid Vassorfjärden att kompletteras med stödsensorer för att observera rådjur. Stödsensorerna placeras i anslutning till ljudfyrarna som finns vid öppningarna i viltstängslet. En av stödsensorerna placeras i Vörå kommuns område. Målet är att lära viltdjuren att allt hellre välja att använda gångtunneln som går under riksväg 8.

– Älgarna har varit tämligen försiktiga att använda sig av gångtunneln som byggts år 2021 för viltdjur. Ljudfyrarna har varit till hjälp när man har försökt styra älgarna att använda sådana gångstråk som är tryggare. På basis av spårobservationer har under sommaren åtminstone fem älgar använt sig av viltdjurstunneln för att ta sig till andra sidan av vägen, berättar Stefan Pellas, jaktchef på Finlands viltcentral i Kust-Österbotten.

Det smarta viltvarningssystemet har utvecklats och patenterats av det finländska teknologiföretaget InnoTrafik Oy.

– Vi är glada över att vi kan erbjuda NTM-centralen, Finlands viltcentral och jaktvårdsföreningarna ny teknologi och hjälpa dem i arbetet med att skapa tryggare förhållanden på landsvägarna, berättar Jouni Hänninen, produktansvarig på InnoTrafik Oy.

De nya smarta viltvarningssystemen har installerats under september och oktober. Vid valet av platser låg betoningen på effekterna. Urvalskriterierna bestod av platser där det förekommit många älgolyckor och där hastigheten är 100 km/h sommartid. Speciellt vid Vassorfjärden beaktades också jaktvårdsföreningens älgobservationer och det konstaterade behovet av att komplettera smartsystemet.

Nyckelord

Kontakter

Kjell Lind, trafiksäkerhetsansvarig, NTM-centralen, tfn 0295 027 734, kjell.lind(a)ntm-centralen.fi

Lauri Laaksonen, hållbarhets- och kommunikationschef, LokalTapiola Österbotten, tfn 045 136 6834, lauri.laaksonen(a)lahitapiola.fi

Stefan Pellas, jaktchef, Finlands viltcentral Kust-Österbotten, tfn 0295 431 2311, stefan.pellas(a)riista.fi

Jouni Hänninen, produktansvarig, Innotrafik Oy, tfn 040 731 4030, jouni.hanninen(a)innotrafik.com

Bilder

smarta viltdjursvarningssystem
Längs Riksåttan har nya smarta viltdjursvarningssystem installerats på fem platser för att minska på hjortdjursolyckor i Malax, Korsholm, Vörå och Nykarleby. Foto: InnoTrafik Oy
Ladda ned bild
Älgkrockar och anhopningar av älgkrockar 2019 - 2023 på NTM-centralen i Södra Österbottens område och nya smarta älgvarninssystem på riksväg 8 hösten 2024. Foro: NTM-central
Älgkrockar och anhopningar av älgkrockar 2019 - 2023 på NTM-centralen i Södra Österbottens område och nya smarta älgvarninssystem på riksväg 8 hösten 2024. Foro: NTM-central
Ladda ned bild

Om oss

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15

0295 027 500
http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.

ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset

NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.

NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna

Andra språk

Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on antanut YVA-yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Neoen Renewables Finland Oy:n Kolmihaaran tuuli- aurinkovoimahankkeen YVA-selostuksesta (Etelä-Pohjanmaa)25.10.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Neoen Renewables Finland Oy suunnittelee tuulivoimapuistoa Isojoen kunnan eteläosaan, Kankaanpään kaupungin rajalle. Hankkeessa rakennetaan enintään 77 tuulivoimalaa pinta-alaltaan 6 600 hehtaarin alueelle. Hankealueelle on lisäksi suunniteltu aurinkovoimapuistoalueita, joiden enimmäispinta-ala on yhteensä 288 hehtaaria. Maksimissaan aurinkovoimaloiden teho on 180 MW.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye