Kolme neljästä suomalaisesta pitää netin kilpailuttamista tärkeänä – avoimen valokuidun palvelutarjonta kasvaa

Valokuitusen avoimen valokuituverkon palvelutarjonta laajenee, kun lokakuussa mukaan tulevat kolme uutta palveluntarjoajaa: KyberNET, rbit ja TNNET. Yritykset tarjoavat laadukkaita ja kilpailukykyisiä internet-, tv- ja lisäpalveluita avoimen valokuituverkon asiakkaille kaikkialla Suomessa.

Valokuitusen avoimessa valokuituverkossa on nyt yhteensä 14 palveluntarjoajaa. Lokakuussa mukaan tulevat KyberNET, rbit sekä TNNET. Valokuitusen teettämän Suomalaisten digiarki 2024 -tutkimuksen mukaan kodin nettipalveluiden kilpailuttaminen kiinnostaa suomalaisia. Kolme neljästä (74 %) suomalaisesta pitää tärkeänä sitä, että kodin nettiyhteys on mahdollista kilpailuttaa.

- Avoin verkko kiinnostaa selkeästi ihmisiä ja olemme huomanneet, että suomalaiset myös tiedostavat yhä paremmin avoimen valokuituverkon edut. Valitessaan kotiinsa avoimen valokuituyhteyden asiakkaan ei tarvitse sitoutua vain yhden operaattorin nettipalveluihin. Asiakas sitoutuu vain kotiinsa rakennettavaan valokuituinfraan ja nettiliittymän voi valita oman kodin tarpeiden mukaisesti ja sitä voi kilpailuttaa verkon palvelutarjonnasta rajattomasti. On hienoa, että asiakkaillamme on nyt entistä monipuolisempi palvelutarjonta, Valokuitusen kaupallinen johtaja Fredrik Relander toteaa.

Valokuitusen verkossa on ennestään palveluntarjoajina Bahnhof, KaisaNet, Kuuskaista, Localnet, Maxivision, MPY, Pelaajanetti, Pyhänet, Seltimil, Telia ja Thing. Kaikilla palveluntarjoajilla niin Suomesta kuin ulkomailta on samat mahdollisuudet tarjota nettipalvelujaan verkossa eikä pääsyä palveluntarjoajaksi rajoiteta. Jokaisen avoimessa verkossa toimivan yrityksen nettipalvelut toimivat kaikissa Valokuitusen valokuituliittymissä ympäri Suomen. Teknisesti Valokuitusen asiakkaiden yhteydet kytketään Telian ylläpitämään Avoin Kuitu -runkoverkkoon.

- Avoimessa valokuidussa asiakkaalla on käytössään aina laadukkaat palvelut ja kilpailukykyiset hinnat. Aina voi kilpailuttaa ja vaihtaa toiseen, Relander toteaa.

Valokuitu on tehokkain, kiinteä tiedonsiirtoyhteys, joka mahdollistaa digiarjen kodeissa. Valokuitu on luotettava yhteys, joka ei pätki missään tilanteessa. Valokuitua tarvitaan, koska nykyiset mobiiliverkot eivät pysty vastaamaan kasvavaan datan kulutukseen ja määrään.

Lisätiedot tutkimuksesta:

* YouGov toteutti Suomalaisten digiarki 2024 -kyselytutkimuksen kodin nettiyhteyteen ja netin käyttöön liittyvistä käytännöistä ja kokemuksista Valokuitunen Oy:n toimeksiannosta. Tiedot kerättiin sähköisenä kyselynä 17.4–25.4.2024 YouGovin kuluttajapaneelissa. Tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat täysi-ikäiset suomalaiset. Lähtöotos muodostettiin ja lopullinen vastaajajoukko painotettiin suomalaista aikuisväestöä edustavaksi iän (18v.+), sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Kokonaisvastaajamäärä on 2 003. Kokonaistuloksissa (N=2003) keskimääräinen virhemarginaali on noin ±2 %-yksikköä (95 %:n luottamustasolla).

Valokuitunen on suurin avoimen valokuidun rakentaja

Valokuitunen Oy rakentaa nopeita ja luotettavia valokuituyhteyksiä pientaloihin ja yrityksiin ympäri Suomen. Valokuitu takaa parhaan mahdollisen nettiyhteyden kaikissa tilanteissa ja mahdollistaa sujuvan digiarjen. Kytkemme pientalojen yhteydet Telian Avoin Kuitu -runkoverkkoon. Asiakkaamme voivat valita verkon laajasta valikoimasta itselleen sopivat netti- ja lisäpalvelut ja kilpailuttaa niitä rajattomasti. Valokuitunen on markkinajohtaja – verkkomme kattaa vuoden 2024 lopussa noin 400 000 kotitaloutta Suomessa. Meillä työskentelee yli sata ammattilaista arvojemme rohkeus, ilo ja luottamus mukaisesti. Valokuiturakentamisemme työllistää kymmeniä urakoitsijoita ympäri maan. Vuonna 2020 perustettu Valokuitunen on suomalaisen CapManin (60 %) ja pohjoismaisen Telian (40 %) omistama yritys.