Vårddag för husdjur från ekonomiskt utsatta familjer

Tassuturva rf och Evidensia Djursjukvårdstjänster inleder ett samarbete för att främja välbefinnandet hos husdjur. Tassuturva täcker en del av kostnaderna för djurens mediciner och tillbehör, medan Evidensia donerar vården. Verksamheten som startar i Egentliga Finland undersöks för möjligheten att utvidgas till nya orter.

Tassuturva rf är en ideell förening, som, genom att stödja djurägare, vill möjliggöra adekvat veterinärvård för djur, även för människor i svåra ekonomiska situationer. Evidensia är ett internationellt veterinärföretag med 44 verksamhetsställen i Finland.

Evidensia erbjuder gratis vårddagar för husdjur från ekonomiskt utsatta familjer på tre kliniker i Egentliga Finland. Klinikerna är Djursjukhuset Vettori, Brahenkulma Veterinärer och Jokiranta Veterinärer i Åboområdet. Andra kliniker i Åbo är också med i samarbetet.

Evidensia erbjuder lokaler och utrustning. Evidensias personal donerar sin yrkeskunskap som frivilligarbete. Tassuturvaföreningen betalar för de mediciner som behövs i samband med djurens vård.

Första vårddagen 26.10.

Den första vårddagen för djur från ekonomiskt utsatta familjer hålls den 26.10 på Djursjukhuset Vettori. De i behov av hjälp kan ansöka om att delta i vårddagen via ett formulär på Tassuturvas webbplats.

- Tassuturvas verksamhetsidé lät från början som ett passande nytt sätt för oss att delta i välgörenhetsarbete. Även vår personal kände att det var viktigt att få hjälpa till med sitt arbete och deltog aktivt," kommenterar Jenni Eloluoto, chef för sjukhuset Vettori.

- Tassuturva vill säkerställa goda livs- och välfärdsmöjligheter för husdjur. Detta stöder också Evidensias mål att vara en trygghet för djurens välbefinnande och ett stöd för ägaren i alla livets skeden," säger Evidensias tf. verkställande direktör Antti Kuosmanen.

Vård för husdjur från ekonomiskt utsatta familjer erbjuds beroende på klinik en till två gånger per år.

Mer information:

Tf. verkställande direktör Antti Kuosmanen, Evidensia, 050 428 1232, antti.kuosmanen@evidensia.fi

Chef för samhällsrelationer Anssi Tast, Evidensia, 040 040 065 4105, anssi.tast@evidensia.fi Veterinär, chef för Djursjukhuset Vettori, Jenni Eloluoto, Evidensia, 050 505 6646, jenni.eloluoto@evidensia.fi

Evidensia-nätverkets 44 veterinärstationer och sjukhus erbjuder omfattande vård för husdjur dygnet runt i hela Finland. Evidensia är en del av Europas största leverantör av veterinärtjänster, med över 2 500 veterinärstationer och sjukhus i 20 länder.

Turun Omaeläinklinikat Evidensian lipun alle27.9.2024 15:20:55 EEST | Tiedote

Omaeläinklinikka on ollut osa Evidensia-verkostoa yli kolmen vuoden ajan. Nyt Omaeläinklinikat siirtyvät virallisesti Evidensian lipun alle. Muutoksen myötä Omaeläinsairaala Turku on muuttanut nimensä Länsikeskuksen Eläinlääkäreiksi ja Omaeläinklinikka Turku Keskusta Brahenkulman Eläinlääkäreiksi. Asiakkaille nimenmuutokset näkyvät ainoastaan nimen vaihtumisena ja siinä, että klinikan ja sairaalan tiedot löytyvät jatkossa Evidensian verkkosivuilta. Asiakkaita Turussa palvelee tuttu henkilökunta osoitteissa Brahenkatu 20 ja Satakunnantie 162. - Valitsimme Brahenkulman Eläinlääkärit -nimen itse ja valintaan osallistui koko klinikan henkilökunta. Haluamme jatkossakin olla täyden palvelun pieneläinklinikka, jossa lemmikki saa ystävällistä ja asiantuntevaa eläinlääkärin palvelua. Tarjoamme peruseläinlääkinnän lisäksi erityisosaamista muun muassa suun, hampaiden ja ihosairauksien hoitoon, kertoo klinikan johtaja, eläinlääkäri Kaisa Saarinen. Brahenkulman Eläinlääkäreillä on käytössä kattava,

Omaeläinklinikka Vetset on nyt Eläinklinikka Vetset27.9.2024 13:57:30 EEST | Tiedote

Omaeläinklinikka on ollut osa Evidensia-verkostoa yli kolmen vuoden ajan. Tässä vaiheessa Omaeläinklinikat siirtyvät kokonaan Evidensian lipun alle. Muutoksen myötä Omaeläinklinikka Vetset on muuttanut nimensä Eläinklinikka Vetsetiksi. Asiakkaille muutos näkyy ainoastaan nimen vaihtumisena, ja siinä, että klinikan tiedot löytyvät jatkossa Evidensian verkkosivuilta. Asiakkaita palvellaan tutussa osoitteessa Luostarinportti 2. - Klinikallamme on käytössä nykyaikainen laitteisto, joka mahdollistaa röntgenkuvaukset, ultraäänitutkimukset sekä monipuoliset laboratoriotutkimukset, kertoo klinikan johtaja, eläinlääkäri Tiina Wright. Lisätietoja: Vt. toimitusjohtaja Antti Kuosmanen, 050 428 1232, antti.kuosmanen@evidensia.fi Evidensia-verkoston 44 eläinlääkäriasemaa- ja sairaalaa tarjoavat lemmikille kattavan hoidon vuorokauden ympäri koko Suomessa. Evidensia on osa Euroopan suurinta eläinlääkäripalvelujen tarjoajaa, johon kuuluu yli 2 500 eläinlääkäriasemaa ja -sairaalaa 20 maassa.