NIS2-direktiivi kohentaa koko Euroopan turvallisuutta ja helpottaa yritysten kansainvälistymistä

EU:n ja sen jäsenvaltioiden kansallista kyberturvaa yhtenäistävän NIS2-direktiivin soveltaminen alkaa 18.10.2024. Suomessa kyberturvallisuuslaki on parhaillaan eduskunnan käsittelyssä. Lailla pannaan kansallisesti täytäntöön NIS2-direktiivin vaatimukset. DNA:n verkko- ja pilvipalveluiden johtaja Kaapro Kannon mielestä regulaatio on positiivinen asia, ja siksi myös yritysten, joihin NIS2-direktiivi ei sovellu, kannattaa ottaa direktiivin hyvät käytänteet esimerkiksi riskienhallinnan osalta soveltuvin osin osaksi toimintaansa.

NIS2-direktiivi asettaa uuden vähimmäistason kyberturvallisuusriskien hallintatoimenpiteille ja raportointivelvoitteille. Yritysten täytyy satsata tietoturvastrategiaan, perustason kyberhygieniakäytäntöihin sekä henkilöstön ja yhteistyökumppanien kyberturvallisuuskoulutukseen. NIS2 on jatkoa NIS1-direktiiville, joka kattoi huomattavasti suppeamman määrän toimialoja. NIS2 siirtää myös vastuun korkeimmalle johdolle – hallintoelinten jäsenet voidaan saattaa henkilökohtaiseen vastuuseen, jos organisaatio laiminlyö velvollisuutensa.

DNA:n yritysliiketoiminnan verkko- ja pilvipalveluiden johtaja Kaapro Kanto suhtautuu lisääntyvään tietoturvaregulaatioon myönteisesti:

”Regulaatio on tässä tapauksessa hyvä asia. Entistä kattavampi regulaatio vie yrityksiä kohti parempaa tietoturvaa ja pakottaa investoimaan siihen. Tietoturva on kuitenkin tietoyhteiskunnan keskeisin elementti. Johdon vahvempi vastuu voi myös nostaa kyberturva-asioiden prioriteettia organisaatioissa ja nostaa koko Euroopan kyberturvallisuustasoa.”

Telenorin tuoreen digiturvallisuuden raportin* mukaan NIS2 korostaa tarvetta tiiviimmälle pohjoismaiselle yhteistyölle. Kun tietoturvalainsäädäntöä yhdenmukaistetaan ja tietoa uhista jaetaan aktiivisesti, koko alueen turvallisuus paranee. Raportissa huomautetaan, että sääntelyn yhdenmukaisuus voi myös vähentää byrokratiaa ja siten helpottaa yritysten kansainvälistymistä.

Kanto muistuttaa, että teleoperaattoreilla on tärkeä rooli tietoyhteiskunnan turvallisuudessa:

”Kun yhteiskunnan palvelut pilveistyvät, meillä on operaattorina vastuu pitää huolta turvallisista verkkoyhteyksistä ja tukea asiakkaitamme heidän tietoturvansa kehittämisessä. Hyvästä tietoturvasta hyötyy koko yhteiskunta: niin yritykset kuin julkishallinto ja lopulta kansalaisetkin.”

NIS2-direktiivi ulottuu suoran soveltamisalansa ulkopuolellekin

Voimaan astuessaan NIS2-direktiivi koskee 50 henkilöä tai enemmän työllistävistä kriittisillä aloilla toimivia organisaatioita, joiden liikevaihto on yli 10 miljoonaa euroa. Yli 250 henkilöä työllistävät organisaatiot kuuluvat automaattisesti NIS2:n soveltamisalaan. Useilla pienemmillä yrityksillä on kuitenkin asiakkainaan NIS2:n velvoittamia yrityksiä, joiden on edellytettävä direktiivin mukaista tietoturvaa koko toimitusketjultaan. Käytännössä NIS2 tulee siis vaikuttamaan useimpiin suomalaisyrityksiin.

”Ja toisaalta, vaikka regulaatio ei ulottuisi johonkin toimijaan edes toimitusketjun kautta, se listaa paljon hyviä käytänteitä, joita on erittäin hyvä noudattaa ihan vain asiakkaidensa ja itsensä tähden”, Kanto sanoo.

Kanto muistuttaa, että NIS2 on vain yksi uusi direktiivi, joka nivoutuu olemassa olevaan eri aloja koskevaan sääntelyyn. Digitalisaation edetessä yritysten on syytä odottaa uudistuksia sääntely-ympäristöön myös tulevaisuudessa. Osviittaa tulevasta kehityksestä antaa EU:n Digital Decade -ohjelma, joka listaa useita tavoitteita digitalisaation kehittämiseksi osaamisen, infrastruktuurin, yritystoiminnan ja julkishallinnon alueilla vuoteen 2030 mennessä.

*Telenorin Nordic Digital Security 2024 -raportti: dna.fi/yrityksille/digital-security-2024

Kaapro Kanto, verkko- ja pilvipalveluiden johtaja, yritysliiketoiminta, DNA, puh. 040 059 9020, kaapro.kanto@dna.fi

DNA:n yritysliiketoiminnan verkko- ja pilvipalveluiden johtaja Kaapro Kanto.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2023 liikevaihtomme oli 1 067 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 700 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi - http://www.dna.fi, X:ssä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Muut kielet

Älylaitteiden hyötysovellukset ajavat suosiossa viihteen ohi14.10.2024 09:00:00 EEST | Tiedote

DNA:n Digitaalinen elämä -tutkimuksen mukaan useiden sovellusten käyttö älylaitteilla on kasvanut edellisvuodesta. Hyötysovellukset ovat korostuneesti esillä suosituimpien sovellusten joukossa, ja kauppakassisovellusten käyttö onkin kasvanut viime vuodesta kaikkein eniten. Samaan aikaan yli kolmannes suomalaista pitää netin ääreltä irrottautumista vaikeana. Älyvapaiden hetkien tärkeydestä muistuttavaa Älyvapaapäivää vietetään tänä vuonna sunnuntaina 20.10. 2024.

Smart device utility applications surpassing entertainment in popularity14.10.2024 09:00:00 EEST | Press release

According to DNA’s Digital Life survey, the use of several applications on smart devices has grown since the previous year. Utility applications are prominent among the most popular applications, and, for example, the use of shopping bag applications has grown the most since last year. At the same time, more than a third of Finns find it difficult to go offline for a while. The Disconnect Day, which reminds us of the importance of smart-free moments, will be observed this year on Sunday, 20 October 2024.