Aikakausmedia loi oppaan ruoasta kirjoittaville journalisteille – "Vallan vahtikoiralle kuuluu myös ruokajournalismi"
Käytätkö termejä roskaruoka, höttöhiilari tai sokeripommi? Kutsutko vain epäterveelliseksi miellettyjä ruokia herkuiksi? Miten valitset ruokajuttuun asiantuntijan? Aikakausmedian opas kertoo, millaisia asioita ruoasta kirjoitettaessa kannattaa pohtia.
Media on suuressa roolissa siinä, millaisia mielikuvia ruoasta luodaan ja miten ruokaa arvotetaan. Ruoka- ja ravitsemusjournalismi vaikuttaa sekä hyvinvointiin että kuluttajien tekemiin valintoihin, niin hyvässä kuin pahassa.
Aikakausmedia on laatinut muistilistan ruoasta kirjoittaville journalisteille. Vastuullista ja vaikuttavaa ruoka- ja ravitsemusjournalismia -opas nostaa esille ruokaa ja syömistä käsittelevien juttujen vaikutukset niin ihmisen kuin maapallon hyvinvoinnille ja haastaa näistä teemoista sisältöä tuottavia pohtimaan sekä omia asenteitaan, tekemiään journalistisia valintoja että juttujen tavoitteita. Materiaalin tekemiseen on osallistunut joukko suomalaisia ruoan ja ravitsemuksen asiantuntijoita.
– Tarkoitus ei ole osoitella vaan herätellä ruoasta ja ravitsemuksesta kirjoittavia pohtimaan, millaisia vaikutuksia jutuilla voi olla. Ruoka on teema, joka koskettaa meitä kaikkia, sanoo Aikakausmedian mediakasvatusasiantuntija Piia Matikainen.
Opas käsittelee muun muassa ruoan arvottamista, asiantuntijavalintoja, vastuullisuutta ja ruoan ympäristövaikutuksia.
– Ruoasta saa helposti klikkiotsikoita, ja ravitsemuksesta tuntuu voivan kirjoittaa kuka tahansa. Täytyy kuitenkin olla taustatietoa, jotta pystyy arvioimaan ravitsemukseen liittyvää tietoa objektiivisesti, toteaa työryhmässä mukana ollut Ruokatoimittajat ry:n puheenjohtaja Kati Pohja.
Hän toivoo, että kaikki ravitsemuksesta kirjoittavat kävisivät vaikkapa Marttojen, THL:n tai Sydänliiton sivuilta lukemassa ravitsemuksen perusasiat. Myös lukijoita tulisi ohjata ymmärtämään kokonaisuutta.
Huomiota myös ruoan ympäristövaikutuksiin
Opas muistuttaa myös ympäristövaikutusten mittakaavan huomioimisesta, poliittisten päätösten esiintuomisesta, kuvavalintojen merkityksestä sekä vastakkainasettelun haitoista.
– Kasvisruoat ja hävikki asetetaan usein vastakkain, vaikka kasvisruoan lisäämisen edut kokonaiskestävyyden kannalta olisivat ylivertaiset hävikin aiheuttamaan haittaan nähden. Median täytyy olla kiinnostunut kokonaiskestävyydestä ja edistää lukijan ymmärrystä mittakaavoista, sanoo Luonnonvarakeskuksen tutkija Marita Kettunen.
Vastuullista ja vaikuttavaa ruoka- ja ravitsemusjournalismia -opas on osa Aikakausmedian Medialautasta, joka on ruokajournalismiin ja -mainontaan pureutuva digitaalinen mediakasvatusmateriaali. Nyt julkaistu opas on tehty yhteistyössä Ruokakasvatusyhdistys Ruukku ry:n kanssa.
Opas sopii myös kouluille mediakasvatusmateriaaliksi, sillä sen avulla oppilaat voivat tutkia kriittisesti ruokaa ja ravitsemusta käsitteleviä juttuja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Piia Matikainenmediakasvatusasiantuntija
Puh:040 920 9750piia.matikainen@aikakausmedia.fiKuvat
Linkit
Aikakausmedia
Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 450 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aikakausmedia ry
Editkilpailun ilmoittautuminen on alkanut – tässä ovat vuoden 2024 sarjat!2.12.2024 08:50:00 EET | Tiedote
Aikakausmedia-alan tärkein kilpailu on täällä taas! Tänä vuonna Editkilpailussa on yhteensä 16 toimituksellista ja markkinoinnillista sarjaa, joihin ilmoittautuminen on nyt käynnissä.
Kansallinen Mediatutkimus: Aikakauslehdistä peräti 73 prosenttia kasvoi digissä20.9.2024 14:18:34 EEST | Tiedote
Valtaosa aikakauslehdistä sai lisää lukijoita digitaalisissa kanavissaan, ja eniten kasvaneen Eevan viikkolukijamäärä kasvoi yli sadalla tuhannella. Aikakauslehtiä lukee kuukausittain printissä ja digissä 84 prosenttia suomalaisista.
Aikakausmedia jakaa ensimmäistä kertaa tutkimusapurahaa – jaossa 30 000 euroa alaa hyödyttäviin tutkimuksiin12.9.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Aikakausmedia jakaa 30 000 euroa alaa hyödyttäviin tutkimushankkeisiin. Tutkimus voi esimerkiksi tuoda uutta tietoa lukijoista, liiketoiminnasta, journalismista tai mainonnasta. Apurahaa voi hakea kuka tahansa. Hakuaika päättyy 22. marraskuuta.
Tiedote: Suomen kattavin mediatietopalvelu Mediakortit.fi uudistui – tarjolla entistä enemmän kaikille avointa tietoa5.6.2024 09:42:57 EEST | Tiedote
Aikakausmedian Mediakorttipalvelu tarjoaa tietoa suomalaisista aikakauslehdistä ja niiden lukijoista kattavasti ilman kirjautumista. Uudistuksen myötä tietoa on tarjolla entistä runsaammin ja sitä on helpompi käyttää.
Editkilpailun markkinoinnillisissa sarjoissa palkittiin Berner, Lohjan kaupunki ja SOK16.5.2024 19:45:12 EEST | Tiedote
Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa 2023 palkittiin toimituksellisten sarjojen lisäksi markkinoinnillisia onnistumisia kolmessa sarjassa. Voitokkaat toteutukset suunniteltiin Milttonilla ja Ankkalinnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme