De beståndsvårdande avverkningarna fortsätter i Mattby i anslutningarna till Esbo huvudleder
NTM-centralen har fällt träd vid flera anslutningar till Esbos huvudleder, bland annat vid Åboleden, Ring I–III, Västerleden och riksväg 25 i Vichtis. Avverkningarna är en del av vägunderhållet, vars mål är att förbättra anslutningarnas säkerhet och trivsel.
”De största maskinarbetena är nu slutförda, och det återstår beskärningar av träd, som till exempel strukturbeskärningar av lindar i Gräsviken, Hagalund och Westend. Dessutom fortsätter röjning av sly och borttagning av undervegetation vid Åboleden och Västerleden, särskilt i Mattby”, berättar NTM-centralens projektchef för vägunderhåll, Jami Vähäsoini.
I planeringen av tidtabellen för de beståndsvårdande avverkningarna har man beaktat fåglarnas häckningstid, som upphörde i slutet av augusti. För närvarande fokuserar man på finslipningsarbeten i olika områden.
Avverkningarna förbättrar sikten i anslutningarna och avlägsnar träd i dåligt skick som annars skulle kunna falla på körlederna. I underhållsarbetet ingår dessutom avlägsnande av skadliga främmande arter, såsom vresrosen.
”Nedskärningar av vresrosor har gjorts från Drumsö till Finno, och arbetet i området kring Finno är redan klart”, säger han.
Eftersom det inte är rimligt att gräva upp rötterna på grund av deras djup och de kablar som finns på samma djup i marken, inleddes för tre år sedan ett försök där de nedskurna vresrosorna först krossades, sedan besprutades, krossades igen på hösten och därefter besprutades igen under de två följande somrarna.
”Den här metoden har fungerat bra, och vid behov görs ännu manuella finjusteringar. Kustområdena prioriteras”, konstaterar Vähäsoini.
Han betonar att avverkningarna inte har någon betydande inverkan på trafiken, eftersom avlägsnandet av vresros huvudsakligen gjordes nattetid och gallringarna av trädbeståndet görs i rampområden. Man fäster särskild uppmärksamhet vid maskinerna, och trafikarrangemang görs vid behov.
Avverkningarna påverkar inte djurlivet, växtligheten eller vattendragen i området nämnvärt. Det finns inga bäckar för öring i närheten av objekten, och flygekorrarnas växtplatser och rutter har kontrollerats före arbetet inleddes. Inga bekämpningsmedel används i grundvattenområden.
”Avverkningarna i rampområdena förbättrar trafiksäkerheten genom att göra områdena mer transparenta, vilket gör det lättare att upptäcka trafiken på huvudlederna. Detta minskar olycksrisken, eftersom djur som kommer ut på vägen och andra hinder blir lättare att upptäcka”, betonar han.
Esbo stad har fått enstaka responser om avverkningarna, särskilt om anslutningarna vid livligt trafikerade vägar, såsom Knektbron och anslutningen vid Åbovägen. NTM-centralen har tagit responsen i beaktande, och man strävar efter att förbättra kommunikationen om kommande arbeten till både invånare och staden.
Avverkningarna är en del av den långsiktiga plan som inleddes på 2010-talet. Målet är att inte bara förbättra trafiksäkerheten vid anslutningarna, utan även deras tillväxtförutsättningar.
”De träd som ska fällas väljs noggrant, och entreprenören har en god uppfattning om vilket trädavstånd och utseende som är lämpligt. Målet är ett slutresultat som ser ut som planerat”, berättar Vähäsoini.
”Vi vet exakt vad som växer vid nya anslutningar och var, men för äldre anslutningsområden saknas sådan information. Till exempel i området kring Käringmossen hade anslutningen redan vuxit sig så tät att en gallring var nödvändig”, tillägger han.
Nyckelord
Kontakter
Mer information
Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600 (kl. 9–15)
Om
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Andra språk
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Raskaan liikenteen tyytyväisyys maanteiden kuntoon kesällä kasvanut Uudenmaan ELY-keskuksen alueella22.11.2024 11:14:00 EET | Tiedote
Valtakunnallisen tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan raskaan liikenteen tyytyväisyys maanteiden kuntoon kesällä on kasvanut tilastollisesti merkittävästi Uudenmaan ELY-keskuksen liikennevastuualueen toimialueella eli Uudellamaalla sekä Kanta- ja Päijät-Hämeessä. Yksityishenkilöiden tyytyväisyys sen sijaan laski hieman.
Mästartunneln på Ring I i Esbo stängs för trafik 26.–29.11. och 11.–13.12. kl 00.00–04.3021.11.2024 12:02:00 EET | Pressmeddelande
Tunnelrören i Mästartunneln på Ring I i Alberga i Esbo stängs för underhållsarbeten. Båda stängningarna handlar om projektet för att renovera tunnelns elektroniska körfältsskyltar.
Espoon Kehä I:n Mestarintunneli suljetaan liikenteeltä 26.–29.11.2024 ja 11.–13.12.2024 klo 00:00–04:3021.11.2024 12:02:00 EET | Tiedote
Kehä I:llä Espoon Leppävaarassa sijaitsevan Mestarintunnelin tunneliputket suljetaan huoltotöitä varten. Molemmat sulut liittyvät tunnelin sähköisten kaistaopasteiden uusimishankkeeseen.
Gång- och cykelleden på landsväg 140 mellan Skjutsvägen i Håkansböle i Vanda och Sibbovägen i Nissbacka har reparerats13.11.2024 14:09:00 EET | Pressmeddelande
Breddningen och förbättringen av gång- och cykelleden på Lahtisvägen (lv140) på avsnittet mellan Skjutsvägen i Håkansböle i Vanda och Sibbovägen i Nissbacka (Lv 152) har slutförts. Denna nästan 8 kilometer långa sträcka ligger i både Vanda och Sibbo. Projektet genomfördes gemensamt av NTM-centralen, Sibbo kommun, Vanda stad och Fintraffic Tie Oy.
Maantien 140 jalankulku- ja pyöräilyväylä kunnostettiin Vantaan Hakunilan Kyytitien ja Nikinmäen Sipoontien välillä13.11.2024 14:09:00 EET | Tiedote
Lahdentien (mt 140) jalankulku- ja pyöräilyväylän leventäminen ja parantaminen Vantaan Hakunilan Kyytitien ja Nikinmäen Sipoontien (Mt 152) välisellä osuudella on valmistunut. Tämä lähes 8 kilometrin mittainen osuus sijaitsee sekä Vantaan että Sipoon alueella. Hanke toteutettiin yhdessä ELY-keskuksen, Sipoon kunnan, Vantaan kaupungin ja Fintraffic Tie Oy:n kesken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum