Uudenmaan ELY-keskus

De beståndsvårdande avverkningarna fortsätter i Mattby i anslutningarna till Esbo huvudleder

Dela

NTM-centralen har fällt träd vid flera anslutningar till Esbos huvudleder, bland annat vid Åboleden, Ring I–III, Västerleden och riksväg 25 i Vichtis. Avverkningarna är en del av vägunderhållet, vars mål är att förbättra anslutningarnas säkerhet och trivsel.

Vresrosen är en växt som inte hör hemma i Finlands natur. Som främmande art utarmar den den inhemska naturen och hotar den biologiska mångfalden.
Vresrosen är en växt som inte hör hemma i Finlands natur. Som främmande art utarmar den den inhemska naturen och hotar den biologiska mångfalden.

”De största maskinarbetena är nu slutförda, och det återstår beskärningar av träd, som till exempel strukturbeskärningar av lindar i Gräsviken, Hagalund och Westend. Dessutom fortsätter röjning av sly och borttagning av undervegetation vid Åboleden och Västerleden, särskilt i Mattby”, berättar NTM-centralens projektchef för vägunderhåll, Jami Vähäsoini.

I planeringen av tidtabellen för de beståndsvårdande avverkningarna har man beaktat fåglarnas häckningstid, som upphörde i slutet av augusti. För närvarande fokuserar man på finslipningsarbeten i olika områden.

Avverkningarna förbättrar sikten i anslutningarna och avlägsnar träd i dåligt skick som annars skulle kunna falla på körlederna. I underhållsarbetet ingår dessutom avlägsnande av skadliga främmande arter, såsom vresrosen.

”Nedskärningar av vresrosor har gjorts från Drumsö till Finno, och arbetet i området kring Finno är redan klart”, säger han.

Eftersom det inte är rimligt att gräva upp rötterna på grund av deras djup och de kablar som finns på samma djup i marken, inleddes för tre år sedan ett försök där de nedskurna vresrosorna först krossades, sedan besprutades, krossades igen på hösten och därefter besprutades igen under de två följande somrarna.

”Den här metoden har fungerat bra, och vid behov görs ännu manuella finjusteringar. Kustområdena prioriteras”, konstaterar Vähäsoini.

Han betonar att avverkningarna inte har någon betydande inverkan på trafiken, eftersom avlägsnandet av vresros huvudsakligen gjordes nattetid och gallringarna av trädbeståndet görs i rampområden. Man fäster särskild uppmärksamhet vid maskinerna, och trafikarrangemang görs vid behov.

Avverkningarna påverkar inte djurlivet, växtligheten eller vattendragen i området nämnvärt. Det finns inga bäckar för öring i närheten av objekten, och flygekorrarnas växtplatser och rutter har kontrollerats före arbetet inleddes. Inga bekämpningsmedel används i grundvattenområden.

”Avverkningarna i rampområdena förbättrar trafiksäkerheten genom att göra områdena mer transparenta, vilket gör det lättare att upptäcka trafiken på huvudlederna. Detta minskar olycksrisken, eftersom djur som kommer ut på vägen och andra hinder blir lättare att upptäcka”, betonar han.

Esbo stad har fått enstaka responser om avverkningarna, särskilt om anslutningarna vid livligt trafikerade vägar, såsom Knektbron och anslutningen vid Åbovägen. NTM-centralen har tagit responsen i beaktande, och man strävar efter att förbättra kommunikationen om kommande arbeten till både invånare och staden.

Avverkningarna är en del av den långsiktiga plan som inleddes på 2010-talet. Målet är att inte bara förbättra trafiksäkerheten vid anslutningarna, utan även deras tillväxtförutsättningar.

”De träd som ska fällas väljs noggrant, och entreprenören har en god uppfattning om vilket trädavstånd och utseende som är lämpligt. Målet är ett slutresultat som ser ut som planerat”, berättar Vähäsoini.

”Vi vet exakt vad som växer vid nya anslutningar och var, men för äldre anslutningsområden saknas sådan information. Till exempel i området kring Käringmossen hade anslutningen redan vuxit sig så tät att en gallring var nödvändig”, tillägger han.

Nyckelord

Kontakter

Mer information

Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600 (kl. 9–15)

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Andra språk

Följ Uudenmaan ELY-keskus

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus

Miljökonsekvensbedömningen av Östbanan (MKB) inleds – bekanta dig med projektet och berätta din åsikt17.10.2024 10:00:00 EEST | Pressmeddelande

Östbanan är en ny dubbelspårig bana för snabba järnvägsförbindelser från Kervo via Borgå till Kouvola. Östbanan skiljer sig vid tunneln vid Flygbanan vid gränsen mellan Vanda och Tusby och ansluter sig till det nuvarande bannätet i Koriaområdet i Kouvola. Projektets betydande miljökonsekvenser utreds i MKB-förfarandet. MKB-programmet och projektet presenteras vid flera möten för allmänheten i oktober–november. Utlåtandena och åsikterna ska lämnas in till NTM-centralen i Nyland senast den 22 november 2024. Webbplatsen för MKB-förfarandet för Östbanan: www.ymparisto.fi/itarata-MKB

Itäradan ympäristövaikutusten arviointi (YVA) alkaa – tutustu hankkeeseen ja kerro mielipiteesi17.10.2024 10:00:00 EEST | Tiedote

Itärata on Keravalta Porvoon kautta Kouvolaan suunniteltava uusi kaksiraiteinen nopean liikenteen rata. Itärata erkaantuu Lentoradan tunnelista Vantaan ja Tuusulan rajalla ja liittyy nykyiseen rataverkkoon Korian alueella Kouvolassa. Hankkeen merkittävät ympäristövaikutukset selvitetään YVA-menettelyssä. YVA-ohjelmaa ja hanketta esitellään useassa yleisötilaisuudessa loka-marraskuussa. Lausunnot ja mielipiteet tulee toimittaa Uudenmaan ELY-keskukselle viimeistään 22.11.2024. Itäradan YVA-menettelyn verkkosivut: www.ymparisto.fi/itarata-YVA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye