Espoon valtaväylien liittymissä harvennushakkuut jatkuvat Matinkylässä
ELY-keskus on kaatanut puita useista Espoon valtaväylien liittymistä, kuten Turunväylällä, Kehä I-III:lla, Länsiväylällä sekä valtatie 25:llä Vihdissä. Hakkuut ovat osa teiden kunnossapitoa, jonka tavoitteena on parantaa liittymien turvallisuutta ja viihtyisyyttä.
”Suurimmat konetyöt ovat nyt päätöksessä, ja jäljellä on puiden leikkauksia, kuten lehmusten rakenneleikkauksia Ruoholahdessa, Tapiolassa ja Westendissä. Lisäksi vesakonraivauksia ja aluskasvillisuuden poistoa tehdään edelleen Turunväylällä ja Länsiväylällä, erityisesti Matinkylässä”, kertoo ELY-keskuksen maanteiden hoidon projektipäällikkö Jami Vähäsoini.
Harvennushakkuiden aikataulun suunnittelussa on huomioitu lintujen pesimäaika, joka päättyi elokuun lopussa. Tällä hetkellä keskitytään viimeistelytöihin eri alueilla.
Hakkuut parantavat näkemiä liittymissä ja poistavat huonokuntoisia puita, jotka voisivat muutoin kaatua ajoväylille. Lisäksi hoitotöihin kuuluu haitallisen vieraslajin, kurtturuusun, poistoa.
”Kurtturuusujen alasleikkauksia on tehty Lauttasaaresta Suomenojalle asti, lisäksi Finnoon alueella työt ovat jo valmiit”, hän sanoo.
Koska juurakon kaivaminen ei ole järkevää sen syvyyden ja maasta samalta syvyydeltä löytyvien kaapelien vuoksi, aloitettiin kolme vuotta sitten kokeilu, jossa alasleikatut kurtturuusut ensin murskattiin, sitten myrkytettiin, sitten taas murskattiin syksyllä ja kahtena seuraavana kesänä myrkytettiin.
”Tämä menetelmä on toiminut hyvin, ja tarvittaessa tehdään vielä käsityönä viimeistelyjä. Prioriteettina ovat rannikkoalueet”, Vähäsoini toteaa.
Hän korostaa, että hakkuut eivät vaikuta liikenteeseen merkittävästi, sillä kurtturuusujen poistot tehtiin pääosin yöaikaan ja puuston harvennukset tehdään ramppialueilla. Koneisiin kiinnitetään erityistä huomiota, ja liikennejärjestelyt hoidetaan tarvittaessa.
Alueen eläimistöön, kasvistoon ja vesistöön hakkuut eivät vaikuta merkittävästi. Kohteiden ympärillä ei ole taimenpuroja, ja liito-oravien kasvupaikat ja reitit on tarkistettu ennen töiden aloittamista. Myrkytyksiä ei tehdä pohjavesialueilla.
”Ramppialueiden hakkuut parantavat liikenneturvallisuutta tekemällä alueista läpinäkyvämpiä, jolloin pääteiden liikenne on paremmin havaittavissa. Tämä vähentää onnettomuusriskiä, sillä tielle tulevat eläimet ja muut esteet ovat helpommin havaittavissa”, hän painottaa.
Espoon kaupunki on saanut yksittäisiä palautteita hakkuista, erityisesti vilkkaiden teiden liittymistä, kuten Nihtisillasta ja Turuntien liittymästä. Palaute on otettu ELY-keskuksessa huomioon ja tulevista töistä pyritään tiedottamaan paremmin niin asukkaita kuin kaupunkia.
Hakkuut ovat osa pitkän aikavälin suunnitelmaa, joka alkoi 2010-luvulla. Tavoitteena on parantaa paitsi liittymien liikenneturvallisuutta, myös niiden kasvuedellytyksiä.
”Kaadettavat puut valitaan tarkasti, ja urakoitsijalla on hyvä näkemys siitä, mikä puustoväli ja ilme ovat sopivia. Tavoitteena on suunnitellun näköinen lopputulos”, Vähäsoini kertoo.
”Uusissa liittymissä tiedämme tarkalleen, mitä siellä kasvaa ja missä, mutta vanhemmissa liittymäalueissa tietoa ei löydy. Esimerkiksi Ämmässuon alueella liittymä oli jo kasvanut niin tiheäksi, että harvennus oli tarpeen”, hän lisää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Liikenteen asiakaspalvelu, puh 0295 020 600 (klo 9–15)
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Uudenmaan ELY-keskus
Miljökonsekvensbedömningen av Östbanan (MKB) inleds – bekanta dig med projektet och berätta din åsikt17.10.2024 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
Östbanan är en ny dubbelspårig bana för snabba järnvägsförbindelser från Kervo via Borgå till Kouvola. Östbanan skiljer sig vid tunneln vid Flygbanan vid gränsen mellan Vanda och Tusby och ansluter sig till det nuvarande bannätet i Koriaområdet i Kouvola. Projektets betydande miljökonsekvenser utreds i MKB-förfarandet. MKB-programmet och projektet presenteras vid flera möten för allmänheten i oktober–november. Utlåtandena och åsikterna ska lämnas in till NTM-centralen i Nyland senast den 22 november 2024. Webbplatsen för MKB-förfarandet för Östbanan: www.ymparisto.fi/itarata-MKB
Itäradan ympäristövaikutusten arviointi (YVA) alkaa – tutustu hankkeeseen ja kerro mielipiteesi17.10.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Itärata on Keravalta Porvoon kautta Kouvolaan suunniteltava uusi kaksiraiteinen nopean liikenteen rata. Itärata erkaantuu Lentoradan tunnelista Vantaan ja Tuusulan rajalla ja liittyy nykyiseen rataverkkoon Korian alueella Kouvolassa. Hankkeen merkittävät ympäristövaikutukset selvitetään YVA-menettelyssä. YVA-ohjelmaa ja hanketta esitellään useassa yleisötilaisuudessa loka-marraskuussa. Lausunnot ja mielipiteet tulee toimittaa Uudenmaan ELY-keskukselle viimeistään 22.11.2024. Itäradan YVA-menettelyn verkkosivut: www.ymparisto.fi/itarata-YVA
Mästartunneln på Ring I i Esbo stängs för trafik 15.–16.10. kl 00.00–05.009.10.2024 14:46:00 EEST | Pressmeddelande
Mästartunneln på Ring I i Alberga i Esbo stängs för underhåll nattetid mellan 15.–16.10. kl. 00.00–05.00 i båda riktningarna.
Espoon Kehä I:n Mestarintunneli suljetaan liikenteeltä 15–16.10. klo 00.00–05.009.10.2024 14:46:00 EEST | Tiedote
Kehä I:llä Espoon Leppävaarassa sijaitsevan Mestarintunnelin molemmat tunneliputket suljetaan yöajaksi huoltoa varten ensi tiistain ja keskiviikon (15.–16.10.) väliseksi yöksi klo 00.00–05.00.
Tavastehus tunnel stängs för trafik den 15.–17.10.2024 nattetid kl. 22.00–05.00 för tvätt9.10.2024 09:06:00 EEST | Pressmeddelande
Tavastehus tunnel på riksväg 3 stängs för trafik för tvätt, en tunnelrör i taget.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme