Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Oras Tynkkynen: hallituspuolueet venyttävät demokratian pelisääntöjä huolestuttavalla tavalla

Eduskunnassa nähtiin tänään poikkeuksellinen näytelmä, kun hallituspuolueet päättivät jälleen viitata kintaalla yhteisille pelisäännöille. Vihreän eduskuntaryhmän puheenjohtaja Oras Tynkkynen varoittaa siitä, mihin demokratian toimintatapojen hapertaminen voi lopulta johtaa.

Oras Tynkkynen

Eduskunnan puhemiesneuvosto päätti tänään poikkeuksellisesti äänin 10–9 lähettää kaksi hallituksen esitystä mietinnölle yllättäviin valiokuntiin. Sairaalaverkkoa koskeva esitys lähetetään mm. poliisiasioista vastaavaan hallintovaliokuntaan ja alkoholilaki elinkeinopolitiikasta vastaavaan talousvaliokuntaan. Valiokuntien työnjaon perusteella molemmat asiat kuuluisivat sosiaali- ja terveysvaliokunnalle.

”On eduskunnan historiassa poikkeuksellista lähettää lakiesityksiä muuhun kuin niistä vastaavaan valiokuntaan. Täysin poikkeuksellista on, että hallituspuolueet runnovat erikoisen menettelytavan yhden äänen enemmistöllä”, kolmella vuosikymmenellä kansanedustajana työskennellyt Tynkkynen kiteyttää.

Eduskunnan valiokuntaoppaan mukaan valiokuntien tehtävänjaosta voidaan poiketa tapauksittain, jos se on tarpeen esimerkiksi töiden tasaamiseksi. Sairaalaverkosta ja alkoholilaista vastaava sosiaali- ja terveysvaliokunta ei töiden tasaamista kuitenkaan ole pyytänyt.

”Hallituspuolueet vaikuttavat politikoivan työjärjestyksellä omien poliittisten tarkoitusperiensä takia. Mitään asiallista perustetta tällaisiin erikoisiin peliliikkeisiin ei pitäisi olla. Hallitus pystyy enemmistönsä turvin ajamaan asioita eteenpäin myös yhdessä sovittujen pelisääntöjen puitteissa”, Tynkkynen huomauttaa.

Tällä vaalikaudella hallituspuolueet ovat lähteneet toistuvasti horjuttamaan demokratian kirjoittamattomia ja kirjoitettujakin pelisääntöjä. Vain vähän aiemmin hallituspuolueet runnoivat eduskunnan kansliatoimikunnassa läpi sosiaali- ja terveysvaliokunnan enemmistön vastaisen kannan valiokuntaneuvoksen valinnasta.

”Jokaisessa yksittäisessä tapauksessa lipeäminen sovituista säännöistä voi tuntua vähäiseltä – niin tässäkin. Sairaalaverkko ja alkoholilaki saadaan sinänsä varmasti käsiteltyä myös hallinto- ja talousvaliokunnissa. Kaikkien demokraattien on kuitenkin syytä kysyä, kuinka pitkälle pelisääntöjen horjuttamisessa nyt ollaan valmiita menemään”, Tynkkynen katsoo.

Hallituspuolueet voivat katsoa hyötyvänsä pelisääntöjen venyttämisestä. Ilo voi kuitenkin jäädä lyhytaikaiseksi.

”Kokoomus näyttää laskelmoivan, että eduskunnan pelisääntöjen hapertaminen tämänhetkisen enemmistön turvin ajaa puolueen etua. Mutta onkohan kanta sama, kun kokoomus on seuraavan kerran oppositiossa? Yhteisten pelisääntöjen tehtävä on juuri varjella sitä, että toimintatavat ovat reilut riippumatta siitä, sattuuko oma puolue olemaan suurin vai pienin, oppositiossa vai hallituksessa”, Tynkkynen muistuttaa.

Vihreiden Inka Hopsu: Opiskelijoiden toimeentulon heikentäminen ja opiskelija-asuntojen rakentamisen vaikeuttaminen on kestämätön yhtälö16.10.2024 14:07:23 EEST | Tiedote

Vihreiden kansanedustaja ja eduskuntaryhmän 2. varapuheenjohtaja Inka Hopsu pitää hallituksen opiskelijoiden toimeentuloa ja asumista heikentäviä päätöksiä kestämättöminä. Edustaja Hopsu on jättämässä hallitukselle kirjalliset kysymykset opiskelijoiden asumisesta sekä toimeentulosta ja hyvinvoinnista. Opiskelijoilta leikkaaminen on tulevaisuudesta leikkaamista ja näin ollen lyhytnäköistä.

Sofia Virta ryhmäpuheessaan: Suomalainen vientiteollisuus ei kykenisi pyörimään päivääkään, jos päiväkodeissa olisi laput luukuilla15.10.2024 13:00:35 EEST | Tiedote

EMBARGO KUNNES PUHE ON PIDETTY Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virta toteaa ryhmäpuheessaan tänään, että on turhaa asettaa vastakkain viennin sekä esimerkiksi sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja opetusalojen ammattilaisia. Ilman näiden alojen ammattilaisia ei Virran mukaan suomalainen vientiala ei pyörisi päivääkään.

Sofia Virta: Hallitus näyttää keskisormea naisille ja naisvaltaisille matalapalkkaisille aloille11.10.2024 10:13:03 EEST | Tiedote

Vihreät on mukana palkkatasa-arvoa koskevassa välikysymyksessä, sillä puolue ei hyväksy naisvaltaisten matalapalkkaisten alojen lukitsemista ikuiseen palkkakuoppaan vientivetoisella palkkamallilla. Vihreiden puheenjohtaja Sofia Virran mukaan hallitus on ajamansa uudistuksen myötä osoittanut, ettei se arvosta näitä kriittisen tärkeitä ammattikuntia lainkaan.