Uutta tietoa suomalaisista kulteista

Tuire Malmstedt kirjoittaa ensi viikolla ilmestyvässä kirjassaan Kaikki valta maan päällä suomalaisista kulteista.
Niistä vähiten tunnettu on eräs 2010-luvun varsinaissuomalainen kultti, jonka uhrina oli tunnettu tienvarsikahvilan pitäjä. Uhri oli kuolemaansa saakka manipulatiivisen yhteisön kynsissä.
Kirja ilmestyy ja on julkaisuvapaa 22.10.

Malmstedt esiintyy Helsingin kirjamessuilla kulttikeskustelussa la 26.10. klo 19:00-19:30
(Kruununhaka-lava).

Tuire Malmstedt sukeltaa kirjassaan Kaikki valta maan päällä suomalaisten lahkojen maailmaan.
"Rikoskirjailijana pyörittelen mielessäni koskettavia ihmiskohtaloita, koukuttavia juonia ja – ikävä kyllä – erilaisia surmatapoja, ja olen kuvitellut, ettei minua enää mikään kovin hetkauta. Olen ollut siinä hyvin väärässä. Uskonnon varjolla voidaan tehdä ihmiselle pahaa niin monella eri tavalla", kirjoittaa Malmstedt kirjassaan.

Malmstedt esittelee kirjassaan tunnetuimpia suomalaisia kultteja. Yksi niistä on kuitenkin säilynyt poissa uutisotsikoista.

Saimi Kiurunen (nimi muutettu) perusti oman yrityksen Turun Hansakortteliin. Pian kauppa siirtyi ykköstien varteen, nykyisen Lohjan alueella sijaitsevaan Nummi-Pusulaan. Liikkeen yhteyteen tuli kahvila, antiikkiliike ja galleria. Erottuaan miehestään Kiurunen lähentyi Auli Madetnivan (nimi muutettu) kanssa. Madetniva osoitti hänelle ylenpalttista huolenpitoa ja lupasi auliisti auttaa pahimman vaiheen yli.

Kun Kiuruselle vuosia myöhemmin kävi selväksi, etteivät Madetnivan aikeet olleetkaan vilpittömät, oli liian myöhäistä. Kiurusen läheiset ovat oikeudessa kertoneet, että Madetniva pystyi perhekulttinsa painostuksella nujertamaan Saimin liikkumisvapauden ja itsemääräämisoikeuden niin ajankäytön kuin omaisuudenkin käytön osalta. Vuosia kestäneen manipuloinnin seurauksena Saimi Kiuruselta vietiin oma tahto, ja hänet alistettiin täysin kultin hyväksikäytön kohteeksi.

Professori Hannu Lauerman mukaan lahkoille tyypillistä on jumalallista valtaa käyttävän johtajan lisäksi tasa-arvon ja demokratian halveksiminen. Lahkoja on aina ollut, mutta lukumäärän arvioiminen on hyvin vaikeaa, sillä liukuma uskonnollisesta yhteisöstä pahanlaatuiseksi lahkoksi on pitkä. Nämä ovat poikkeusilmiöitä, mutta niihin sisältyy riiston mahdollisuus.

Tuire Malmstedt on pieksämäkeläinen opettaja ja kirjailija. Hän on tullut tunnetuksi suositusta Metso & Vauramo-sarjasta, jonka uusin osa Luusaari ilmestyi kesällä.

Tuire Malmstedt:
Kaikki valta maan päällä

Luusaari

Malmstedt esiintyy Helsingin kirjamessuilla kulttikeskustelussa La 26.10. klo 19:00-19:30
(Kruununhaka-lava)

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo.
Itsenäisen kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, maailman tunnetuimpiin fantasiakirjailijoihin lukeutuvan Leigh Bardugon teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja. Sami Tissarin romaani Krysa oli Finlandia-ehdokas vuonna 2022.

Aula & Co on kesästä 2024 itsenäinen kustantamo.

Niklas Ahnbergin poikatrilogia päätökseen – myös oikeassa elämässä16.10.2024 14:18:21 EEST | Tiedote

Espoolainen kirjailija Niklas Ahnberg on saanut "poikatrilogian" päätökseen – sekä kirjasarjan että henkilökohtaisen elämän. Ahnberg on mukana Helsingin kirjamessuilla kahdessa isossa keskustelussa. Muita seikkailullisia uutuusteoksia ovat Olivie Blaken TikTok-hitti Atlas – Paradoksi, Leigh Bardugon Kuninkaan arvet, J. J. Arcanjon 10-13-vuotiaille suunnatun Varkaiden akatemia -sarjan uusin teos Salaisuuksien saari ja Vehka Kurjenmiekan Talventaitto.

Vehka Kurjenmiekan Talventaitossa maailma on perustuksiaan myöten säröillä, mutta ihmiset huokuvat lämpöä20.9.2024 13:56:28 EEST | Tiedote

Vehka Kurjenmiekka on tämän hetken suosituimpia kirjailijoitamme. Talventaitto-romaani julkaistaan 23.9. Hänen edellinen teoksensa Kellopelisydän on ehdolla Nuori Aleksis -palkinnon saajaksi. Palkinnon voittaja julkistetaan Turun kirjamessuilla 5.10.. Kurjenmiekka juontaa suosittua Nobel tai ei mitään -podcastia ja kertoo haluavansa tavoittaa kirjoissaan klassikkoromaanien taianomaisuutta.