Kommentti: Ara-vuokrat edelleen kasvussa – tahti on kuitenkin hidastunut edellisestä vuosineljänneksestä

Tilastokeskuksen tänään julkaistun aineiston mukaan Ara-vuokra-asuntojen vuokrat nousivat vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä koko maassa keskimäärin 4,7 prosenttia edellisvuoden vastaavasta ajankohdasta. Vuoden 2024 kolmannella vuosineljänneksellä Ara-asuntojen keskimääräinen vuokra oli 13,11 euroa asuinneliöltä. Edelliseen vuosineljännekseen verrattuna Ara-vuokra-asuntojen keskimääräinen vuokrannousu oli 0,9 prosenttia, mikä on puoli prosenttiyksikköä vähemmän kuin muutos vuoden 2024 kahden ensimmäisen vuosineljänneksen välillä.

- Kasvu Ara-vuokra-asuntojen vuokrissa jatkui vielä vuoden kolmannella neljänneksellä. Vaikka korot ovat jo laskeneet ja inflaatio on alle prosentissa, havaitaan nämä viimeaikaiset muutokset vuokrissa vasta myöhemmin. Aiemmasta korko- ja inflaatiokehityksestä aiheutuneet korotukset näkyvät vuokrissa viiveellä. Omakustannusperiaatteella toimivat vuokranantajat joutuvat siirtämään nämä kohonneet kustannukset edelleen vuokriin, jotka tarkistetaan tyypillisesti vuosittain, Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat – KOVA ry:n ekonomisti Eetu Kauria toteaa.

Merkittäviä eroja eri kokoisten asuntojen välillä ei koko maan tarkastelussa ole havaittavissa, joskin kaksioissa vuokrankorotukset olivat hieman yksiöitä ja kolmioita maltillisemmat. Suurista kaupungeista kaikkien Ara-vuokra-asuntojen vuokrat kohosivat vuodessa eniten Helsingissä (6,7 prosenttia), Turussa (5,7 prosenttia) ja Tampereella (4,9 prosenttia). Korotukset olivat 4,6 ja 3,1 prosentin välillä myös Lahdessa, Espoossa Oulussa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Vantaalla. Vuoden 2024 kolmannella neljänneksellä vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat nousivat koko maassa keskimäärin 1,3 prosenttia vuodessa.

- Suurissa kaupungeissa hoitomenojen lisäksi pääomamenot ovat tyypillisesti muuta maata merkittävämmät johtuen suuremmista lainamääristä. Tämän lisäksi esimerkiksi uudisrakennus- ja perusparannusinvestoinnit painottuvat kasvukeskuksiin. Vaikka vuokraero vapaarahoitteisen ja Ara-vuokra-asuntojen välillä on hieman pienentynyt viimeaikaisen kehityksen takia, on se silti edelleen koko maan tasolla keskimäärin yli 22 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla ero on vielä huomattavasti suurempi, reilut 30 prosenttia. Todennäköisesti tämä ero tulee kuitenkin jälleen pian kasvamaan, kun nykyisistä olemattomista uusien vapaarahoitteisten asuntojen rakennusmääristä johtuva niukkuus vapaarahoitteisilla vuokramarkkinoilla alkaa näkymään vuokrapyynnöissä, Kauria arvioi.

Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry on yleishyödyllisten ja omakustannusperusteella toimivien vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimialajärjestö, joka toimii jäsentensä edunvalvonta-, palvelu- ja yhteistyöjärjestönä. KOVAn jäsenet omistavat normaaleja vuokra-asuntoja, erityisryhmien vuokra-asuntoja tai asumisoikeusasuntoja.

KOVAlla on 133 jäsenyhteisöä. Niiden pysyvässä omistuksessa on yhteensä yli 330 000 vuokra- ja asumisoikeusasuntoa, joissa asuu yli 500 000 henkilöä. KOVAn jäsenet toimivat noin 150 kunnassa. KOVAn jäsenet omistavat noin 85 prosenttia rajoituksenalaisista normaaleista ARA-vuokra-asunnoista, noin 70 prosenttia kaikista rajoituksenalaista ARA-vuokra-asunnoista Suomessa ja noin 85 prosenttia asumisoikeusasunnoista Suomessa.  KOVAn jäsenet aloittavat vuonna 2024 yhteensä noin 6 200 kohtuuhintaisen vuokra- ja asumisoikeusasunnon rakennuttamisen.

KOVA edustaa pitkäjänteisiä, pysyviä ja turvallisia vuokra- ja asumisoikeusasuntojen omistajia ja vuokranantajia. KOVA kehittää vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöjen toimintaedellytyksiä tekemällä vuokratalo- ja asumisoikeusyhteisöille Suomen parasta edunvalvontaa. KOVAn jäsenistö toimii siten, että pienituloisillakin ihmisillä on varaa laadukkaaseen ja kohtuuhintaiseen asumiseen.

KOVA: Häädöt ovat kalliita sekä kohtuuhintaisille asuntotoimijoille että yhteiskunnalle7.10.2024 00:05:00 EEST | Tiedote

Häädön keskimääräiset kustannukset ovat Kohtuuhintaisten vuokra- ja asumisoikeustalojen omistajat - KOVA ry:n jäsenistössä yli 3 500 euroa. Lukema on huomattavasti suurempi, noin 5 600 euroa, suurimmissa kaupungeissa. Kuitenkin noin 43 prosenttia häädöistä saadaan toimitettua ilman ulosoton täytäntöönpanoa. Toisaalta osuus on suurissa kaupungeissa keskimäärin vain 36 prosenttia, mikä osaltaan selittää suurten kaupunkien korkeampia häätökustannuksia.