Kulosaaren liityntäpysäköintialue muuttuu maksulliseksi

Helsingin liityntäpysäköintialueita hallinnoiva Kaupunkiliikenne Oy pyrkii kehittämään alueita palvelemaan yhä paremmin joukkoliikenteellä matkaansa jatkavien tarpeita. Jotkin liityntäpysäköintialueet ovat olleet erityisen suosittuja, ja niitä on käytetty esimerkiksi pitkäaikaiseen pysäköintiin. Yhtenä toimenpiteenä osa pysäköintialueista on muutettu maksullisiksi: tätä kautta alueella on varmemmin tilaa liityntäpysäköijälle.

Ilmakuva metroasemasta, metrojuna etualalla.
Liityntäpysäköintiin voi pysäköidä auton esimerkiksi työpäivän ajaksi, ja jatkaa matkaa joukkoliikenteellä. Aarni Salomaa Kaupunkiliikenne

Kulosaaren suositulla liityntäpysäköintialueella Kulosaaren Puistotiellä aletaan periä pysäköijiltä pientä maksua 23.11. alkaen. Muutos toteutetaan pysäköintitilanteen helpottamiseksi, mutta lisäksi nykyinen pilotoitu pysäköintialueen käyttäjien kirjautumisjärjestelmä on osoittautunut hankalaksi ja työläästi hallinnoitavaksi.

”Muutoksella haetaan alueen joustavampaa ja positiivisempaa käyttökokemusta. Kulosaaressa toteutettava malli on jo käytössä muutamalla muullakin liityntäpysäköintialueellamme,” kertoo kiinteistöasiantuntija Reino Aittomäki Kaupunkiliikenne Oy:stä.

Kulosaaressa maksu on yhden euron 12 tunnin pysäköintiin oikeuttavasta ajasta, ja se maksetaan maksuautomaatille samalla näyttäen HSL:n matkakorttia tai mobiililipun QR-koodia. Maksuautomaattiin kirjataan myös auton rekisteritunnus. Ilman matkakorttia tai mobiililippua pysäköinti maksaa euron jokaiselta alkavalta tunnilta, samoin 12 tunnin liityntäpysäköintiajan päätyttyä.

Pysäköintialuetta operoi Aimo Park Finland Oy.

Ilmakuva metroasemasta, metrojuna etualalla.
Aarni Salomaa Kaupunkiliikenne

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy