Pelastusala näkyi eilen ympäri Suomen turvallisemman liikenteen puolesta

Pelastusalan edustajat pysähtyivät torstai-iltana 16.10. näkyvästi muistamaan liikenneonnettomuudessa menehtynyttä kollegaansa sekä ilmaisemaan tahtonsa turvallisemmasta tieliikenteestä. Tänä vuonna tieliikenteessä on menehtynyt jo 107 ihmistä. Se on liikaa.

Heijastinpuvuissa henkilöitä rivissä.
Kuusiston VPK:n palokuntalaisia sekä Kaarinan päätoimista henkilöstöä mielenilmaisussa turvallisemman liikenteen puolesta 16.10.2024. Tiia Kestilä

Vuonna 2023 Suomessa oli yhteensä 13.136 tieliikenneonnettomuutta (PRONTO*). Niissä menehtyi 143 ihmistä .

Pelastusalalla liikenneturvallisuuden puutteita nähdään päivittäin. Onnettomuudet kertovat karua kieltään siitä, miten liikenteen riskit johtavat vakaviin tilanteisiin, ihmisten vammautumiseen ja jopa kuolemiin. Liikenneturvallisuus on pelastusalalla myös työturvallisuuskysymys.

Liikenneturvallisuuteen voidaan vaikuttaa monella tasolla, lainsäädännöllisesti, yksilön ja yhteisöjen tasolla. Liikenneturva on jo vuosia kampanjoinut turvallisemman liikenteen puolesta.

”Suomi on sitoutunut jatkuvasti parantamaan liikenneturvallisuutta. Visiomme on liikenne ilman kuolemia ja vakavia loukkaantumisia – nollavisio. Jotta liikenneturvallisuus paranee, on tehtävä jatkuvia parannustoimia. Usein vaikuttavimmat toimet tehdään lainsäädännön ja liikenteen sääntelyn kautta. Ilmiselviä parannuskohteita löytyy yhä”, kertoo Liikenneturvan toimitusjohtaja Pasi Anteroinen.

Poliisin mukaan liikenneonnettomuuksien suurimpia syitä ovat rattijuopumukset ja ylinopeudet.

”Vaikka rattijuopumukset ovat vähentyneet viime vuosina, on se edelleen suurimpia tieliikenneonnettomuuden aiheuttajia”, sanoo poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta.

”Se yksikin vakava onnettomuus on liikaa”, hän jatkaa, ”etenkin se, joka kohdistuu omaan perheeseen tai tuttavaan.”

Myös Liikenneturvassa tiedetään alkoholin olevan liikenneturvallisuutemme suurimpia ongelmia, mutta johon olisi mahdollista vaikuttaa nykyistä tehokkaammin.

”Rattijuopumuksen takana on usein päihdeongelma ja rattijuopumus onkin rikos, joka usein uusitaan”, Anteroinen kertoo. ”Alkolukko on osoittautunut tehokkaaksi keinoksi estää rattijuopumuksia sekä antaa tiettyä elämän hallintaa, kun ajoneuvo ja liikkuminen ei onnistu kuin selvänä. Olisi tärkeä saada alkolukot yhä laajempaan käyttöön ja tätä voitaisiin edistää muun muassa ajokieltoja pidentämällä, kuten Traficom on tuoreessa selvityksessä esittänyt.”

Ihalainen korostaa, miten tärkeää on päihdeongelmaiselle tarjota apua silloin, kun hän on valmis ottamaan sitä vastaan:

”Sitä hetkeä ei saisi hukata. Tässä ratkaisevassa roolissa ovatkin terveyspalvelut ja sosiaalitoimi.”

Apua päihdeongelmiin voi hakea muun muassa Mielenterveystalon kautta puhelinnumerosta 116117 tai verkkosivuilta: https://www.mielenterveystalo.fi/fi/paihteet/mista-apua-paihdeongelmaan

Pelastusalan hiljainen mielenilmaus on hätähuuto turvallisemman liikenteen puolesta

Pelastuslaitosten päätoimiset, sivutoimiset ja sopimuspalokuntalaiset sekä muut alan toimijat pysähtyivät 16.10. hiljaiseen mielenilmaukseen muistamaan liikenneonnettomuudessa menehtynyttä kollegaansa sekä ilmaisemaan tahtonsa turvallisemmasta tieliikenteestä.
Mielenilmaus kokosi valtavan määrän pelastusalan edustajia paloasemien, torien ja liikenneväylien varsille. Hiljaiseen hetkeen osallistuvat seisoivat vierekkäin rivissä viiden minuutin ajan. Tapahtumaan haluttiin osallistua myös kansainvälisesti. Myös sosiaalisessa mediassa tapahtuma on saanut suurta huomiota. Pelastusalalla toivotaan, että tämä käynnistää laajempaa keskustelua sekä aktiivisia toimia paremman liikenneturvallisuuden puolesta.

”Eilinen oli valtava osoitus pelastusalan toimijoiden yhteishengestä ja yhteisestä vastuusta turvallisemman ja päihteettömän liikenteen puolesta”, sanoo Suomen Palopäällystöliiton toiminnanjohtaja Ari Keijonen. ”Se osoitti myös, miten pelastusalan arvot – inhimillisesti, ammatillisesti ja luotettavasti – ovat konkreettisesti läsnä alan toiminnassa.”

Tilaisuudella kunnioitettiin pelastusalan ammattilaisen Mikko Saastamoisen muistoa ja hänen merkittävää elämäntyötään liikenneturvallisuuden ja tieliikennepelastamisen kehittäjänä sekä Suomessa että ulkomailla. Mikko menehtyi traagisesti 1.10.2024 pyörälenkillään yliajon seurauksena. Kuljettajaa epäillään tällä hetkellä neljästä rikoksesta, muun muassa törkeästä rattijuopumuksesta ja huumausaineen käyttörikoksesta.

”Haluamme kiittää lämpimästi koko pelastusalan perhettä eilisestä mielenilmaisusta paitsi Mikon elämäntyön muistamiseksi myös halusta nostaa esille yksilön ja yhteiskunnan vastuuta turvallisemmasta liikenteestä.” Keijonen kiteyttää.

Turvallisempi liikenne

Valtioneuvosto*** on linjannut vuonna 2022 toimenpiteitä, joilla tähdätään liikenteen turvallisuuden parantamiseen ja liikenneonnettomuuksien ehkäisemiseen.
Liikenneturvallisuusstrategian tavoitteena on parantaa liikenneturvallisuutta kokonaisvaltaisesti - maalla, merellä ja ilmassa.
1) Liikenneturvallisuus on koko yhteiskunnan yhteinen asia
2) Päätöksenteon on perustuttava tietoon
3) Eri toimijoiden liikenneosaamista on lisättävä
4) Asenteiden on muututtava liikenteessä
5) Liikennejärjestelmän ja sen kaikkien osien on oltava turvallisia
6) Teknologinen kehitys tuo turvallisuutta ja
7) Lainsäädännön on edistettävä turvallisuutta.

Lähteet

*PRONTO on Pelastustoimen tilastojärjestelmä. Siihen kirjataan liikenneonnettomuudessa menehtyneiden määrä sillä hetkellä. Se poikkeaa näin Tilastokeskuksen tilastointitavasta.

** Tilastokeskuksen tilastoissa huomioidaan kuukauden sisään liikenneonnettomuudesta menehtyneet. https://www.liikenneturva.fi/tutkimukset/ajankohtaiset-tilastot/#20803d29

*** Valtioneuvoston periaatepäätös: Liikenneturvallisuusstrategia tähtää kaikkien liikennemuotojen turvallisuuden parantamiseen  https://lvm.fi/-/valtioneuvoston-periaatepaatos-liikenneturvallisuusstrategia-tahtaa-kaikkien-liikennemuotojen-turvallisuuden-parantamiseen-1695976

Mielenilmauksen ennakkotiedote 10.11.2024: https://www.sttinfo.fi/tiedote/70579155/pelastusalan-mielenilmaisu-liikenneturvallisuuden-puolesta?publisherId=69817830&lang=fi

Heijastinpuvuissa henkilöitä rivissä.
Tiia Kestilä
Huittisten VPK:n ja päätoimisten henkilöstöä mielenilmaisussa 16.10.2024.
Susanna Mäkelä
Kokemäen VPK:t
Paavo Valtanen
Pirkkalan VPK
Mikko Salonen
Savonrannan VPK
Kari Jääskeläinen
Luvian VPK
Janette Laiho
Otavan VPK mielenilmaisussa 16.10. Kuvassa keskellä myös pelastusjohtajien puheenjohtaja Seppo Lokka.
Sami Ruotsalainen
Iniö FBK
Blomqvist
Porin paloasema
Heikki Lampinen
Sammatin VPK
Kalle Kaunisvaara
Lemin VPK
Kaija Lankia
Kylmäkosken VPK
Susanne Lindfors
Oulun VPK
Oulun VPK
Patrik Willberg
Oulun VPK ja Hinaus Hartikainen Oulun Raitotiellä.
Patrik Willberg
Ekenäs FBK ja Länsi-Uudenmaan pelastuslaitoksen päätoimisia mielenilmauksessa 16.10.2024.
Matias Friman
Helsingin kaupungin pelastuslaitoksen mielenilmaus turvallisemman liikenteen puolesta. Paikkana eduskuntatalon edusta 16.10.2024.
Ossi Pietiläinen
Helsingin kaupungin pelastuslaitos osallistui hiljaiseen mielenilmaukseen turvallisemman liikenteen puolesta 16.10.2024 eduskuntatalon edustalla. Samalla kunnioitettiin liikenneonnettomuudessa menehtyneen pelastusalan ammattilaisen Mikko Saastamoisen muistoa ja elämäntyötä.
Antti Salminen
Päijät-Hämeen pelastuslaitoksen Lahden ja Hollolan päätoimiset pelastustoimen henkilöstö osallistui hiljaiseen mielenilmaisuun Paavolan pelastusasemalla Lahdessa 16.10.2024.
Päijät-Hämeen pelastuslaitos

Rivitalopalojen omaisuusvahinkojen vähentämiseksi tutkitaan yläpohjien palo-osastointien piileviä rakennusvirheitä29.8.2024 06:45:00 EEST | Tiedote

Rivitalohuoneistojen tulipalot ovat huolestuttaneet pelastuslaitoksia pidemmän aikaa. Viimeisen viiden vuoden aikana rivitalopaloja on ollut lähes 400 (PRONTO, 2024). Pelastusviranomaisen arvion mukaan palo-osastointi ei ole pitänyt vaadittua aikaa 12 prosentissa näitä paloja, ja tulipalo on levinnyt viereiseen asuntoon tai palo-osastoon. Koska palojen leviäminen yläpohjassa ei näytä rajoittuvan palo-osastoon, ongelma on osastoivien rakenteiden toteutuksessa, suunnittelun väärissä lähtökohdissa tai rakennuksen käytön ja ylläpidon laiminlyönneissä. Myös pelastustoiminnan nopeudella ja resursseilla on merkitys tulipalojen leviämisen suhteen. Vajaavahvuisilla pelastusryhmillä ei pystytä tehokkaaseen pelastus- ja sammutustoimintaan.

Aito DEIB-keskustelu on osallistavaa sekä vähemmistöille että enemmistöille – pelastusalalle tarjoutuu ainutlaatuinen mahdollisuus DEIB-keskusteluun lokakuussa17.8.2024 06:50:00 EEST | Tiedote

Pelastusalalla toimivilla ja työskentelevillä on ainutlaatuinen mahdollisuus DEIB*-keskusteluun syksyn 2024 aikana. Palosuojelurahaston rahoittama pelastusalan DEIB-seminaari tarjoaa monipuoliset puitteet keskusteluun ja yhteistyöhön: Mukaan ilmoittautuneet pääsevät valmistautumaan asiaan Howspace-työalustalla jo ennen tapahtumaa. Keskustelun huipentaa kaksipäiväinen live-seminaari Helsingissä tiistaista keskiviikkoon 1.–2.10.2024.