På grund av tekniskt fel styrdes begäranden om förnyande av recept fel
På grund av ett tekniskt fel i klient- och patientdatasystemet har en del begäranden om förnyande av recept styrts fel mellan den 7 oktober och den 16 oktober. Felet har åtgärdats och recept kan nu förnyas som normalt.
Under det första veckoslutet i oktober tog Österbottens välfärdsområde i bruk ett nytt klient- och patientdatasystem bland annat inom primärvården i Kaskö och Kristinestad.
Ett fel upptäcktes i kopplingarna i det nya systemet, vilket ledde till att en del begäranden i Österbottens välfärdsområde styrdes till det nya systemet. Recept kunde förnyas som normalt på hälsostationerna i Kaskö och Kristinestad som redan använder det nya systemet. Mellan den 7 oktober och den 16 oktober har patienternas begäranden som skickats till de övriga hälsocentralerna och sjukhusen i regionen styrts till det nya systemet, dit vårdpersonalen ännu inte har tillgång.
Cirka 600 begäranden har styrts fel. Dessa begäranden kan tyvärr inte överföras från ett system till ett annat, utan måste skickas tillbaka till patienterna. Patienterna får ett sms om att receptet skickats tillbaka ifall de i samband med förnyandet av receptet samtyckt till att Kanta-tjänsten får skicka sms till dem.
Felet har nu åtgärdats och begärandena styrs nu rätt i hela välfärdsområdet. Vi ber om ursäkt för den olägenhet som detta orsakat patienterna.
Gör så här
Om du mellan den 7 oktober och den 16 oktober 2024 begärt att få ditt recept förnyat och ditt recept inte har blivit förnyat inom åtta dygn eller om du fått ett sms från Kanta-tjänsten om att din begäran returnerats:
• Kan du på nytt begära att få ditt recept förnyat via MittKanta eller på apoteket och då styrs din begäran till rätt system.
• I brådskande fall bör du ta kontakt med vårdbehovsbedömningen tfn 06 218 9000.
Kontakter
Pia HaglundIT-förvaltningsdirektör
Tel:040 183 2739pia.haglund@ovph.fiKommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Följ Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Reseptien uusintapyynnöt ohjautuivat väärin teknisen virheen vuoksi18.10.2024 07:32:04 EEST | Tiedote
Asiakas- ja potilastietojärjestelmän teknisen virheen takia reseptien uusimisessa on ollut ongelmia 7.-16. lokakuuta. Virhe on korjattu ja reseptejä voi lähettää uusittavaksi normaalisti.
Utbetalning av arbetsersättningar försenades – en del betalas ersättning två gånger14.10.2024 11:20:00 EEST | Pressmeddelande
Utbetalningen av en del arbetsersättningar försenades i Österbottens välfärdsområde. Cirka 300 klienter som i september deltog i arbetsverksamhet borde ha fått sin arbetsersättning utbetald 7.–15.10. Betalningen kunde emellertid inte genomföras. Problemet upptäcktes på torsdagen den 10 oktober. Förseningen av utbetalningen beror på ett mänskligt misstag i samband med ibruktagandet av det nya klient- och patientdatasystemet. Systemet togs i bruk i en del socialvårdstjänster på måndagen den 7 oktober. Då övergick utbetalningen inom socialvården till det nya systemet, men enheterna inom arbetsverksamheten hade matat in arbetstimmarna för september månad i det gamla systemet som inte längre kunde användas för utbetalningen av ersättningar. Frågan har utretts på måndagen den 14 oktober och arbetsersättningarna kommer att utbetalas 14.–15.10. – Vi ber om ursäkt för misstaget och förseningen av utbetalningen. Det här mycket förargligt för våra klienter, säger verksamhetsområdesdirektör Heidi
Työosuusrahojen maksaminen viivästyi – osalle maksu tuplana14.10.2024 11:20:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueen työosuusrahojen maksaminen on viivästynyt. Työosuusrahan syyskuussa työtoimintaan osallistuneille noin 300 asiakkaalle piti olla maksussa 7.–15.10. Maksua ei kuitenkaan oltu voitu tehdä. Ongelma huomattiin torstaina 10.10. Syy maksun viivästymiselle inhimillinen erehdys uuden asiakas- ja potilastietojärjestelmän käyttöönoton yhteydessä. Se otettiin käyttöön maanantaina 7.10. osassa sosiaalihuollon palveluita. Sosiaalihuollon maksatus siirtyi käyttämään uutta järjestelmää, mutta työtoiminnan yksiköt ovat syöttäneet syyskuun työtunnit vanhaan järjestelmään, jonka kautta maksua ei enää voida suorittaa. Asia on selvitetty maanantaina 14.10. ja työosuusrahat saadaan maksuun 14.–15.10. –Pyydämme anteeksi virhettä ja maksun viivästymistä. Tämä on asiakkaidemme kannalta erittäin harmillista, sanoo kuntoutuksen toimialajohtaja Heidi Kotanen. Osa asiakkaista tulee virheen vuoksi saamaan työosuusrahan syyskuun osalta kaksi kertaa. Heidän kohdallaan liikaa maksettu sum
Österbottens välfärdsområde donerar släckningsbil till Ukraina11.10.2024 12:00:00 EEST | Pressmeddelande
Österbottens välfärdsområde donerar en gammal släckningsbil och 900 liter skumvätska till Ukraina. Donationen sker med hjälp av Inrikesministeriet.
Pohjanmaan hyvinvointialue lahjoittaa sammutusauton Ukrainaan11.10.2024 12:00:00 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialue lahjoittaa vanhan sammutusauton ja 900 litraa vaahtonestettä Ukrainaan. Lahjoitus tehdään sisäministeriön avulla.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum