Vilkas Group Oy

”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”

Jaa

Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.

Talous on kääntynyt nousuun: Vahva merkki tästä on mm. kasvavina pakettimäärinä näkyvä verkkokaupan kasvu pitkän syöksyn jälkeen. Kuva: Matkahuolto.
Talous on kääntynyt nousuun: Vahva merkki tästä on mm. kasvavina pakettimäärinä näkyvä verkkokaupan kasvu pitkän syöksyn jälkeen. Kuva: Matkahuolto.

Lehdistötiedote 18.10.2024

Kotimainen verkkokauppa putosi kaksi vuotta kuin kivi Venäjän hyökkäyssodan kielteisten talousvaikutusten seurauksena. Syvä pudotus on nyt viimein ohi, kertoo suomalaisen verkkokaupan ainoa luotettava reaaliaikainen mittari Verkkokauppaindeksi.

”Täytyy kyllä sanoa, että on tätä odotettu. Verkkokauppa ehti taantua jo vuoden 2019 tasolle, eli erittäin tervetullut on tämä uutinen. Vielä tärkeämpää on silti se, että Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta. 7 prosentin kasvu euroissa ei mahdu mihinkään virhemarginaalin, vaan kertoo kiistatta, että suomalaiset ostavat taas enemmän ja luottamus talouteen kohentuu”, kiittää Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski.

Verkkokauppaindeksi seuraa noin 2000 verkkokaupan todellista myyntiä, eli kyseessä ovat kaupan todelliset myyntiluvut, eivät ennusteet tai arviot. Siksi suomalaisen verkkokaupan pioneerina tunnettu Korkiakoski luottaa indeksin kertomaan talouskäänteeseen kolmannelta kvartaalilta.

”Tilausmäärät kasvoivat Q3:lla 11 prosenttia, mistä voimme päätellä, että euroja käytetään enemmän hiukan halvempiin tuotteisiin, mutta oleellista on se, että euroja ennen kaikkea käytetään enemmän. Nyt ei ole myöskään sellaista tekijää, joka selittäisi verkkokaupan kasvua talouden muun trendin vastaisesti, kuten hyökkäyssodan alkuvaiheessa tapahtui: silloin verkkokauppaa kasvattivat mittavat varautumisostokset esimerkiksi aurinkopaneelien ja generaattorien muodossa, vaikka talous muuten oli sukeltamassa. Kyllä tämä nousu on totta”, vakuuttaa Korkiakoski.

”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!”, Korkiakoski tiivistää talouden suuren johtopäätöksen.

Matkahuolto optimistinen: ”Joulu tulossa myös kotimaisille verkkokaupoille”

Matkahuolto katsoo verkkokauppaa aitiopaikalta pakettitoimitusten näkökulmasta. Matkahuollon Pakettipalvelut-liiketoiminnan johtaja Kati Nevalainen kertoo, että myös Matkahuollossa on havaittu kotimaisten verkkokauppojen pakettimäärien kääntyneen kasvuun, Verkkokauppaindeksin tulosten mukaisesti.

”Markkinatilanne on ollut vaikea, joten olemme iloinneet tästä muutoksesta omalta osaltamme. Nyt on todella hienoa kuulla, että Verkkokauppaindeksi kertoo kasvusta myös laajemmassa mitassa. Koko Suomelle erinomainen uutinen, joka lupaa hyvää meille kaikille. Kun meitä on tähän asti pommitettu lähinnä toinen toistaan huonommilla talousuutisilla, niin nyt on viimein aihetta optimismiin. Voisi ehkä jo sanoa: Joulu on tulossa myös kotimaisille verkkokaupoille”, pohtii Nevalainen.

Matkahuollossa nähdään muutenkin perusteita sille, että talouskäänne on alkanut.

”Inflaatio on kurissa ja korot laskussa, mikä tarkoittaa ostovoiman kasvua ja valoisampia näkymiä kotimaiselle kulutukselle. Oma tutkimuksemme tukee myös maltillista optimismia: Joululahjoihin aiotaan panostaa ja verkkokaupallekin lupaa hyvää, että yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista.”, Nevalainen avaa.

Black Friday, isänpäivä – ensi vuonna miljardikasvu?

Vilkkaan Korkiakoski odottaa kiinnostuksella, miten kuluttajien kasvava luottamus heijastuu verkkokaupassa jo isänpäivän ja Black Fridayn myyntiin.

”Isokin kasvu koko joulusesongin myynnissä on mahdollinen, jos nyt uskalletaan tehdä rästiin jääneitä ostoksia ja patoutunut kysyntä purkaantuu. Jos näin käy, niin jo isänpäivä ja Black Friday voivat pompata reippaasti ylös. Ensi vuosi onkin suuri kysymys. En pidä mahdottomana, ettei ensi vuonna nähtäisi jopa miljardiluokan kasvua verkkokaupassa. Se ei edellytä kuin parinkymmenen prosentin kasvua, mikä on verkkokaupan aiempien kasvulukujen valossa täysin mahdollista. AI:n avulla kannattaa ottaa markkinointiin uusi vaihde käyttöön”, neuvoo Korkiakoski verkkokauppiaita.

Nevalainen siteeraa Matkahuollon omia lukuja, jotka antavat tukea kotimaisen verkkokaupan kasvuodotuksille.

”Joulusesonkina verkkokauppaa nostaa ihmisten halu välttää ruuhkat ja tungoksen, tätä mieltä on peräti kaksi kolmasosaa haastattelemistamme kuluttajista. Mutta jos ajatellaan ensi vuotta laajemmin, niin juuri maltillinen talouskasvu voi ruokkia verkkokaupan kasvua. Tutkimuksemme kertoo, että hintavertailun helppoutta verkkokaupassa pitää merkittävänä lähemmäs 40 prosenttia kuluttajista. Toisin sanoen, jos oma talous kasvaa ja kasvun haluaa hyödyntää mahdollisimman edullisilla ostoksilla, jo tämä ohjaa kulutusta verkon suuntaan”, puntaroi Nevalainen verkon hyötyjä.

Lisätietoja:

Markku Korkiakoski, hallituksen pj, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi

Kati Nevalainen, Pakettipalvelut-liiketoiminnan johtaja, Matkahuolto, 040 756 5894, kati.nevalainen@matkahuolto.fi

Avainsanat

Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy

”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote

Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.

”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote

Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.

Satamalakko iski pahasti verkkokauppaan, laskua yli 30 prosenttia – ”Valtaosa konttitavarasta on seissyt maaliskuun satamissa”1.5.2024 12:00:30 EEST | Tiedote

Verkkokauppa putosi ensimmäisellä vuosineljänneksellä peräti 31 prosenttia, kertoo uunituore Verkkokauppaindeksi. ”Ennen kaikkea arvokkaampaa kauppaa on jäänyt tekemättä. Siltä näyttää, että verkkokauppa on kärsinyt kovan kolauksen maaliskuun satamalakosta”, toteaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä avaa kokonaiskuvaa: ”Vuoden 1. neljännes jäi varmasti heikommaksi, kun tammi-helmikuun ulkomaankauppa oli laskusuunnassa ja konttiliikenne keskeytyi satamissa 12.3.2024 alkaen”.

Ilmainen AI-agenttiarmeija sukeltavaa verkkokauppaa pelastamaan: ”Tekoäly-murros on make or break” – Verkkokauppa romahti 33 %24.1.2024 09:34:05 EET | Tiedote

Suomalaisesta verkkokaupasta on sulanut kolmannes, kertoo uunituore verkkokaupan tilaa reaaliaikaisesti seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Kuluttajien ostovoiman kuihtuminen osuu erityisesti verkon erikoiskauppaan, mutta pahin kolaus näkyy silti verkon B2B-myynnissä”, kertoo indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Nyt on kauppiaiden aika toimia, sillä tekoälyn hyödyntäminen ratkaisee pian menestyksen. Tarjoamme itse kauppiaiden avuksi nipun AI-agentteja, emmekä peri niistä maksua.”

”Johtavat brändit jo kiinnostuneita” – Uusi tekoälysovellus mullistaa verkkokaupan asiakaspalvelun, asialla Suomen verkkokaupan pioneeri7.11.2023 10:10:00 EET | Tiedote

Suomen johtava kotimainen verkkokauppatoimittaja Vilkas Group on avannut uuden rintaman verkkokaupan asiakaspalvelussa. ”Nimenomaan asiakaspalveluun kehittämämme SMART-tekoäly käyttää edistynyttä luonnollisen kielen prosessointia ja on merkittävästi kehittyneempi kuin yleisesti käytössä botit”, painottaa Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”SMART on parantanut jo pilottivaiheessa verkkokauppojen asiakastyytyväisyyttä ja tarjoaa suuret liiketoimintahyödyt”, kertoo Korkiakoski.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye