Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 22.10. kokouksen ennakkotiedote

Jaa

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan kokous on tiistaina 22. lokakuuta klo 16.15. Lautakunta käsittelee tässä kokouksessa muun muassa Etelä-Suomen YTA-alueen yhteistyösopimusta. Lisäksi lautakunta käsittelee ikääntyneiden päivätoiminnan, kotiateriapalvelujen sekä turvapuhelinpalvelujen asiakasmaksujen korotuksia.

Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueen (YTA) yhteistyösopimus

Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain mukaan Suomessa on viisi YTA-aluetta ja niiden tulee laatia valtuustokausittain yhteistyösopimus. Yhteistyösopimuksen tarkoituksena on sopia YTA-alueen hyvinvointialueiden työnjaosta, yhteistyöstä ja yhteensovittamisesta lakisääteisten palveluiden turvaamiseksi ja kustannustehokkuuden varmistamiseksi. 

Etelä-Suomen yhteistyöalueeseen kuuluvat Helsingin lisäksi Etelä-Karjalan, Itä-Uudenmaan, Keski-Uudenmaan, Kymenlaakson, Länsi-Uudenmaan, Päijät-Hämeen ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueet sekä HUS-yhtymä.

Osapuolet ovat asettaneet tavoitteeksi, että sopimus hyväksyttäisiin vuoden 2024 loppuun mennessä. Lain mukaan se tulee laatia vuoden 2025 loppuun mennessä eli sopimus valmistuu nyt vuotta ennen lain asettamaa takarajaa. Myös sosiaali- ja terveysministeriö on esittänyt toiveen, että sopimus hyväksyttäisiin laissa säädettyä nopeammassa aikataulussa.

Sopimus tulee voimaan, kun kaikki sopijapuolet ovat sen hyväksyneet. Helsingissä sopimuksen käsittelee ensin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ja sen jälkeen kaupunginhallitus. Helsingin osalta sopimuksen hyväksyy kaupunginvaltuusto.

Esitys Etelä-Suomen ensimmäiseksi yhteistyösopimukseksi on tiedotteen liitteenä.

Lisätietoa: yhteyspäällikkö Hanna Laine, p. 09 310 36172, hanna.e.laine@hel.fi

Sosiaali- ja terveydenhuollon tukipalvelujen asiakasmaksuihin esitetään korotuksia

Lautakunnalle esitetään, että ikääntyneiden päivätoiminnan, kotiateriapalvelujen ja turvapuhelinpalvelujen asiakasmaksuja korotetaan 1.1.2025 alkaen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon tukipalvelujen maksuja ei ole tarkasteltu useaan vuoteen. Asiakasmaksuja esitetään korotettavaksi, jotta niillä pystytään kattamaan nykyistä enemmän palvelujen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia.

Talouden tasapainon turvaamiseksi toimialalla toteutetaan vuoden 2026 loppuun ulottuvaa muutosohjelmaa. Muutosohjelmalla tavoitellaan kustannussäästöjä useilla eri toimenpiteillä. Yksi näistä toimenpiteistä on tulojen lisääminen korottamalla asiakasmaksuja.

Esitetyillä asiakasmaksujen korotuksilla tavoitellaan vuositasolla noin 2,7 miljoonan euron suuruista tulojen lisäystä.

Samalla kun asiakasmaksuja korotettaisiin, palveluissa huolehditaan, että asiakkaat ovat tietoisia, että sosiaalihuollon tasasuuruisiin maksuihin voi tarvittaessa hakea alentamista tai perimättä jättämistä.

”Kiristyvä valtionrahoitus edellyttää meiltä menokasvun hillitsemisen lisäksi myös kaikkien muiden mahdollisten taloutta tasapainottavien toimenpiteiden määrätietoista toimeenpanoa. Yksi keino tässä on tulojen lisääminen korottamalla maltillisesti asiakasmaksuja. Samalla kuitenkin huolehdimme, että asukkaat saavat tarvitsemansa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut, toimialajohtaja Juha Jolkkonen toteaa.

Lisätietoa: erityissuunnittelija Elina Karhunen, p. 09 310 34353, elina.karhunen@hel.fi

Linkit

  1. Kokouksen esityslista liitteineen
  2. Etelä-Suomen yhteistyöalueen yhteistyösopimus 2024
  3. Kokouksen päätöstiedote julkaistaan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan verkkosivuilla kokouksen jälkeen.

Yhteyshenkilöt

Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella

Toinen linja 4A

PL 6000 00099 Helsingin kaupunki

09 310 5015 (vaihde)

www.hel.fi/sotepe

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suositteluindeksi edelleen nousussa - Palvelukeskusten asiakkaat ovat tyytyväisiä tarjontaan19.9.2024 09:21:28 EEST | Tiedote

Huhti-kesäkuun asiakaskokemuskatsaus ja omavalvontaraportti kertovat, mitkä asiat ovat palveluissamme kehittyneet ja missä on vielä tekemistä. Palvelujemme NPS-suositteluindeksi on nyt 62. Erityisen korkealla suositteluindeksi on palvelukeskuksissa ja sisätautien poliklinikalla. Jonot ovat paikoin lyhentyneet ja henkilöstötilanne on parantunut.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye