Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 22.10. kokouksen ennakkotiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan kokous on tiistaina 22. lokakuuta klo 16.15. Lautakunta käsittelee tässä kokouksessa muun muassa Etelä-Suomen YTA-alueen yhteistyösopimusta. Lisäksi lautakunta käsittelee ikääntyneiden päivätoiminnan, kotiateriapalvelujen sekä turvapuhelinpalvelujen asiakasmaksujen korotuksia.
Sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueen (YTA) yhteistyösopimus
Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain mukaan Suomessa on viisi YTA-aluetta ja niiden tulee laatia valtuustokausittain yhteistyösopimus. Yhteistyösopimuksen tarkoituksena on sopia YTA-alueen hyvinvointialueiden työnjaosta, yhteistyöstä ja yhteensovittamisesta lakisääteisten palveluiden turvaamiseksi ja kustannustehokkuuden varmistamiseksi.
Etelä-Suomen yhteistyöalueeseen kuuluvat Helsingin lisäksi Etelä-Karjalan, Itä-Uudenmaan, Keski-Uudenmaan, Kymenlaakson, Länsi-Uudenmaan, Päijät-Hämeen ja Vantaan ja Keravan hyvinvointialueet sekä HUS-yhtymä.
Osapuolet ovat asettaneet tavoitteeksi, että sopimus hyväksyttäisiin vuoden 2024 loppuun mennessä. Lain mukaan se tulee laatia vuoden 2025 loppuun mennessä eli sopimus valmistuu nyt vuotta ennen lain asettamaa takarajaa. Myös sosiaali- ja terveysministeriö on esittänyt toiveen, että sopimus hyväksyttäisiin laissa säädettyä nopeammassa aikataulussa.
Sopimus tulee voimaan, kun kaikki sopijapuolet ovat sen hyväksyneet. Helsingissä sopimuksen käsittelee ensin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ja sen jälkeen kaupunginhallitus. Helsingin osalta sopimuksen hyväksyy kaupunginvaltuusto.
Esitys Etelä-Suomen ensimmäiseksi yhteistyösopimukseksi on tiedotteen liitteenä.
Lisätietoa: yhteyspäällikkö Hanna Laine, p. 09 310 36172, hanna.e.laine@hel.fi
Sosiaali- ja terveydenhuollon tukipalvelujen asiakasmaksuihin esitetään korotuksia
Lautakunnalle esitetään, että ikääntyneiden päivätoiminnan, kotiateriapalvelujen ja turvapuhelinpalvelujen asiakasmaksuja korotetaan 1.1.2025 alkaen.
Sosiaali- ja terveydenhuollon tukipalvelujen maksuja ei ole tarkasteltu useaan vuoteen. Asiakasmaksuja esitetään korotettavaksi, jotta niillä pystytään kattamaan nykyistä enemmän palvelujen järjestämisestä aiheutuvia kustannuksia.
Talouden tasapainon turvaamiseksi toimialalla toteutetaan vuoden 2026 loppuun ulottuvaa muutosohjelmaa. Muutosohjelmalla tavoitellaan kustannussäästöjä useilla eri toimenpiteillä. Yksi näistä toimenpiteistä on tulojen lisääminen korottamalla asiakasmaksuja.
Esitetyillä asiakasmaksujen korotuksilla tavoitellaan vuositasolla noin 2,7 miljoonan euron suuruista tulojen lisäystä.
Samalla kun asiakasmaksuja korotettaisiin, palveluissa huolehditaan, että asiakkaat ovat tietoisia, että sosiaalihuollon tasasuuruisiin maksuihin voi tarvittaessa hakea alentamista tai perimättä jättämistä.
”Kiristyvä valtionrahoitus edellyttää meiltä menokasvun hillitsemisen lisäksi myös kaikkien muiden mahdollisten taloutta tasapainottavien toimenpiteiden määrätietoista toimeenpanoa. Yksi keino tässä on tulojen lisääminen korottamalla maltillisesti asiakasmaksuja. Samalla kuitenkin huolehdimme, että asukkaat saavat tarvitsemansa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut, toimialajohtaja Juha Jolkkonen toteaa.
Lisätietoa: erityissuunnittelija Elina Karhunen, p. 09 310 34353, elina.karhunen@hel.fi
Linkit
- Kokouksen esityslista liitteineen
- Etelä-Suomen yhteistyöalueen yhteistyösopimus 2024
- Kokouksen päätöstiedote julkaistaan sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan verkkosivuilla kokouksen jälkeen.
Yhteyshenkilöt
Jaana Juutilainen-SaariViestintä- ja osallisuuspäällikkö
Puh:09 310 42240jaana.juutilainen-saari@hel.fiHelsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Hyvinvointia, terveyttä ja turvallisuutta helsinkiläisille yhteistyöllä ja vahvalla osaamisella
Toinen linja 4A
PL 6000 00099 Helsingin kaupunki
09 310 5015 (vaihde)
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Hei helsinkiläinen! Mikä sinulle on tärkeää Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluissa?7.10.2024 11:55:35 EEST | Tiedote
Haluamme kuulla, miten Helsingin sosiaali- ja terveyspalveluja pitäisi mielestäsi kehittää. Miten suhtaudut digitaalisiin palveluihin? Entä mikä on sinulle tärkeää, kun asioit toimipisteissämme? Helsinkiläiset voivat kertoa näkemyksensä itselleen tärkeistä palveluista sähköisesti 7.10.–1.11.2024.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätöstiedote 1.10.20241.10.2024 19:18:38 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta kokoontui tiistaina 1. lokakuuta. Kokouksen päätöstiedote on luettavissa kaupungin verkkosivuilla.
Korona- ja influenssarokotukset jatkuvat – loputkin ajanvaraukset aukeavat1.10.2024 15:07:44 EEST | Tiedote
75 vuotta täyttäneet ja voimakkaasti immuunipuutteiset ovat syyskuun loppuun mennessä varanneet yhteensä 45 400 rokotusaikaa. Nyt ajanvaraus aukeaa myös 65 vuotta täyttäneille ja yli 18-vuotiaille riskiryhmään kuuluville: nämä ajanvaraukset aukeavat 2.10. Maisassa ja 10.10. puhelimessa. Myös neuvolan erilliset rokotusajat ovat varattavissa 2.10. alkaen.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan 1.10. kokouksen ennakkotiedote27.9.2024 13:41:38 EEST | Tiedote
Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan kokous on tiistaina 1. lokakuuta klo 16.15. Lautakunta käsittelee tässä kokouksessa muun muassa helsinkiläisille tarjottavaa uutta ikääntyneiden perhehoidon palvelua sekä vammaispalvelujen henkilökohtaisen avun ja osallisuuden tuen hankintaa.
Helsingin sosiaali- ja terveyspalvelujen suositteluindeksi edelleen nousussa - Palvelukeskusten asiakkaat ovat tyytyväisiä tarjontaan19.9.2024 09:21:28 EEST | Tiedote
Huhti-kesäkuun asiakaskokemuskatsaus ja omavalvontaraportti kertovat, mitkä asiat ovat palveluissamme kehittyneet ja missä on vielä tekemistä. Palvelujemme NPS-suositteluindeksi on nyt 62. Erityisen korkealla suositteluindeksi on palvelukeskuksissa ja sisätautien poliklinikalla. Jonot ovat paikoin lyhentyneet ja henkilöstötilanne on parantunut.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme