Suomen suosituimmat pizzatäytteet - Foodora listasi TOP 15

Foodoran myydyin tuote on omavalintainen pizza, jota tilataan ympäri vuoden ahkerasti arjesta viikonloppuun. Mutta mitkä ovat suosituimmat pizzatäytteet, jota pizzan päälle himoitaan? Foodora listasi 15 suosituinta pizzatäytettä.

Foodora listasi suosituimmat pizzatäytteet, joista kolmen kärjessä ovat aurajuusto, ananas ja pepperoni.

Foodora selvitti tuhannen suosituimman pizzerian perusteella Suomen suosituimmat pizzatäytteet. Pizza onkin tilauksien ylivoimainen ykkönen, ja erityisesti omavalintaista pizzaa tilataan kaikkein eniten. Pizzatilauksien kolmen kärjessä keikkuvat vaihdellen omavalintaisen pizzan jälkeen Americano ja Pepperoni.

Makuasioista ei voi kiistellä, ja pizzaan tilataan välillä mitä erikoisimpia täytteitä. Oudoimpien täytteiden joukossa ovat esimerkiksi bearnaise-kastike, turkinpippuri ja ranskalaiset perunat.

Mutta mitkä ovat ne kaikkein suosituimmat täytteet, joita Suomessa himoitaan? Tilastoista löytyy paikkakuntakohtaisia eroja. Oululaisten suosikkeja ovat ananas, aurajuusto ja majoneesi. Kuopiossa taas maistuu kebabliha, aurajuusto ja kinkku. Tampereella pizzan päälle tilataan oreganoa, pepperonia ja valkosipulia, kun taas turkulaiset suosivat aurajuustoa, ananasta ja kebablihaa.

Pizzaa tilataan eniten tietysti suurimmilla paikkakunnilla, mutta datan perusteella löydetään joitain selkeitä poikkeuksia. Väkiinlukuun suhteutettuna Jyväskylä nousee pizzatilauksissa Suomen suurimpien kaupunkien rinnalle, jopa ohi Espoon. Tämän lisäksi Hämeenlinna, Kouvola ja Rovaniemi ovat innokkaita pizzapaikkakuntia.

Yleisesti voisi sanoa, että suomalaisilla on hyvä makuaisti, jossa vegaanius on vielä kaukainen haave.

Tässä ovat Suomen suosituimmat pizzatäytteet TOP 15:

1. Aurajuusto

2. Ananas

3. Pepperoni

4. Valkosipuli

5. Oregano

6. Kinkku

7. Kebab

8. Salami

9. Kana

10. Katkarapu

11. Tonnikala

12. Pekoni

13. Fetajuusto

14. Jalapeño

15. Jauheliha

Foodoran tilastot on kerätty viimeisen 6 kuukauden ajalta koko Suomesta.

foodora on yksi Pohjoismaiden johtavista ruoan ja päivittäistavarakaupan kuljetuspalveluista, joka toimittaa ravintolaruokia ja päivittäistavaroita suoraan asiakkaiden ovelle. foodora toimii seitsemässä maassa Euroopassa - Suomessa, Itävallassa, Tšekissä, Tanskassa, Unkarissa, Norjassa ja Ruotsissa. Suomessa yli 100 paikkakunnalla toimiva foodora aloitti toimintansa Helsingissä kesällä 2015. foodora toimittaa ravintolaruoat, päivittäistavarat ja paljon muuta suoraan ovelle alle puolessa tunnissa. foodora haluaa mahdollistaa kaikille enemmän aikaa heille tärkeiden asioiden parissa; asiakkaille, yrityksille ja läheteille. foodora on osa saksalaista Delivery Hero -konsernia, joka on yksi maailman johtavimmista ruoan ja päivittäistavarakaupan toimitusalustoista.

Kysely: Kuitupitoinen, vähemmän prosessoitu ja vähäsuolainen ruoka on suomalaisten mielestä terveellistä – kotiin tilataan silti herkkuruokia16.9.2024 11:32:00 EEST | Tiedote

Foodoran teettämän kyselyn* mukaan suomalaiset tuntevat hyvin terveellisen ruokavalion kulmakivet. Kun ravintolassa halutaan syödä terveellisesti, toivovat suomalaiset ruoalta muun muassa vähemmän prosessointia, terveellisiä rasvoja sekä kuitupitoisuutta. Tällöin ruokalistalla nähtäisiin mieluiten kalaa ja kasviksia. Foodoralla suosituimpien annosten paikkaa pitävät kuitenkin sitkeästi hampurilaiset ja pizza.